Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6.. | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 20 besök senaste veckan (104157 totalt) |
Hur mäter man scrub?
Jag reagerade på nåt du skrev tidigare att ändra scrub med att luta fjäderbenet mer men behålla cambern(om jag minns rätt) Är det här buggen ligger? Mäter du scrub utmed fjäderbenets vinkel? Eller mellan övre led(topplagringen) och spindelleden? _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Teoretiskt sett kan man i min värld mäta hur som helst (men lika fel varje gång) då det blir skillnad åt samma håll med dom ändringar som är gjorda MEN.... jag mäter topplagring - spindelled/kulbult och om man lutar in fjäderbenet och justerar ut (cambern så att den blir oförändrad) vid infästningen på fjäderbenet så har man enligt mina beräkningar ökat KPI alltså skärningspunkten topplagring kulbult kommer närmare hjulets centrumlinje (vid + scrub). Nu har jag mätt och ritat upp och som det var innan jag flyttade ut undre bärarmen och satte dit spacer så blir det på pappret negativ scrub och efter operationen med samma "rit teknik" har jag posetiv så jag tror att jag har funnit felet dock bekymrar det mig lite att dom ändringar som är gjorda på vägen har gett så lite resultat men troligen ligger jag så fel så att dom små graderna eller millimetrarna fortfarande är utanför arbetsområdet. Lite som med en hoj där man kan ändra (väldigt förenklat) hur den svänger genom att sänka (eller höja bak) fram och säg för diskussionen att man kan sänka 5 mm sedan blir det för mycket och då spelar det ingen roll om man tar 7 eller 12 man är ändå utanför vad som fungerar. Tror det är lite så.. Detta blir lite av svar till övriga tillkomna kommentarer. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Nej/ja men den sitter ju fast i undre bärarmen så den flyttas ju inte i sidled och skärningspunkten måste ju vara genom centrum så även om den "viker" sig inåt så är centrum kvar. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Nu har jag varit ute och fån glott igen och det jag inte har fått grepp på ÄR..
Vissa bilar har negativ och vissa positiv, fwd, rwd etc men det måste ju vara ett samband mellan dom olika vinklarna som gör att det fungerar och vad som är ändrat/skillnad på bilar med olika scrub. Det skulle man ju vilja ha reda på så man fattar och inte bara ändrar för att det verkar fel. Hade jag fått reda på hur övriga vinklar på en bil som har 25mm positiv scrub och gör så borde det i min värld fungera oavsett vad det är för bil (om det går att uppnå), ELLER? Kan svarva av 13 mm på spacer skivorna och (förhoppningsvis) bygga om bromsoks infästningen men då går jag mot 0 vilket också känns riskabelt, det borde ju vara scrub åt nått håll ELLER? Tacksam för vidare diskusion. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Nu svarade jag kanske på nått annat... Viker ju fjäderbenet för att få mer KPI (eller vad det heter) och flyttar ut övre spindelfästet i fjäderbens fästet för bibehållen camber. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Det går säkert att hitta mer eller mindre kompletta mått på en framvagn designad för 25 mm positiv scrub.
Saker jag kan tänka mig påverkar; - KPI - Caster - Trail (dvs hur ledpunkterna sitter i förhållande till hjulaxeln i längsled) - Mjukhet/styvhet i bussningar/leder (hjulet "drar" väl spindeln åt olika håll beroende på om scrub är positiv eller negativ) - Toe (både statisk och dynamisk) - Camber - Bump steer Alltså ungefär alla egenskaper i hjulupphängningen och dessutom spelar det förmodligen in hur dessa saker ändras när hjulet fjädrar in/ut och svänger. En sak som kanske är värd att kolla också är om/hur mycket styrväxeln flexar, både i sina infästningar, i sig själv och om kuggstången flexar. Jag har råkat ut för sådant några gånger som också kan ställa till det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Svårt att förklara,, men då du tiltar spindeln 'utåt' så ändrar du skärpunkterna nedanför spindeln. som att spindelleden är längre in gentemot hjulet. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Det går säkert att hitta mer eller mindre kompletta mått på en framvagn designad för 25 mm positiv scrub. Det är exakt det det jag behöver för att kunna konstatera var jag står. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Precis så är det. Flyttar du innåt blir det år andra hållet. Posetiv eller negativ scrub. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Tror att felet är hittat. Bumpsteer vänster bak?? slarvigt av mig!
Trodde jag kollat allt och det var inga stora ändringar som krävdes. Var hos en kompis och mätte upp på längs, tvärs, kryss höjd, bak och fram och det skiljer inte på mer än 1 mm (förutom felet) någonstans på hjulen, kulbultar och infästningar. Det som var felet var att den gamla styrstags infästningen satt 4mm för högt upp v bak. Lite konstigt då jag gjorde infästningarna samtidigt och lika på bänken innan jag svetsade fast dom. Som sagt små marginaler. Vi har varit ute och provat och nu påminner det helt klart om en bil. Troligen är alla andra vinklar fel eftersom jag desperat pillat på allt. Ska ta hem den dom närmsta dagarna och rapporterar vidare när jag provat lite mer men nu har jag i alla fall börjat tänka på brandvägg, stolar etc. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Det hade du upptäckt långt tidigare om du hade mätt alla 4hjul utfjädrat infjädrat och ride height utan fjädrar som jag föreslog, just saying
Men skönt att du hittat det Bara göra en ordentlig ny fyrhjulsmätning då så är du fit for fight : _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Det var ett tag sedan jag skrev nått... Haha.. DUKTOLLE! Det är klart att jag skulle gjort så men när man är i det och kände mig säker på att jag mått och kontrollerat och kontrollmätt MEN ändå så missade jag. _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Har svarvat om spacer skivorna fram så den är 12mm smalare per sida fram och det gjorde den nog lite mindre känslig för ojämnheter i vägen men ska när fjädringen och förhoppningsvis bumpsteer bak är borta göra en ny hjulinställning OM det känns bra på provturen.
Det är fortfarande inte helt bra men är rätt säker på att det är det som är felet och har beställt fjädrar och "coilover kit" och ska väl få dom grejorna nu i veckan hoppas jag och ska då försöka göra det ordentligt. Det har stått still lite grann då jag deppade ihop för att jag gjort fel men har nu jobbat på lite med sånt som ändå måste bli klart. Lite annat plock.... Gjort klart bensinpåfyllnings fästet Blir demonterbart (fråga inte varför) På plats Så har jag fått igång min AC/DC svets så jag har börjat öva på att svetsa ALU, inte hundra men jag hoppas att jag lär mig. Blev ett rör till påfyllningen i alla fall. Gjort klart mellanväggen, här är ramen på G Hål för vxl låds wiren Tog en jävla tid och knöligt att få alla vinklar och vrår att ligga tätt mot bilen, här är en av plåtarna På plats och "bullen" är till för säkerhetsbältet. Väggen på plats vänster Höger sida _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Bra kämpat!
Ser ut som du tänkt att svetsa påfyllningsröret mot tanken? Jag hade nog försökt få en rörstump på tanken istället och en slangbit mellan rörstumpen och påfyllningsröret för att förhindra att tanken/röret spricker av vibrationer/rörelse. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Hej och tack! Det hade jag, det är ju en slangstump längst upp som jag tänkte skulle ta upp vibrationer. Kan väl såga av det på mitten och sätta en slang där också? _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Jo, jag såg slangen upptill men det blir ett väldigt bryt med så långt rör och vid körning på ojämn väg flexar allt = sprickor. Tror det blir en bra idé att såga av och sätta slang någon decimeter, glöm inte att ta av extra på röret så det finns utrymme för slangen att kunna flexa. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Oki doki, will do. Tack för tipset _________________ Per Gustavsson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6.. | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 20 besök senaste veckan (104157 totalt) |