Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Clubsport - 98 - Såld | << 1, 2 2 besök senaste veckan (12103 totalt) |
Hej!
Dags för en uppdatering. Har blivit körning med BavariaRacing på Knutan och Mantorp. Allt med bilen har fungerat kanon, inga problem alls. Klockrent. Är mer nöjd med ljudnivån, nu kan man åka i motorvägsfart utan att bli döv. Blev totalt 18 mil körda på Mantorp Nu är bilen avställd och parkerad på vinterförvaring. Vinterns uppdrag förutom vanlig service och översyn blir montering av en Z3M bakvagn som ligger nyrenoverad och fin i garaget _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Har hänt en del i vinter, den nya bakvagnen är monterad och jag valde att använda de justerbara bussningarna från Strongflex:
Så nu funderar jag på vilka hjulvinklar jag skall försöka få till, kan rejsa experterna hjälpa mig? Jag har väldigt lite erfarenhet av det. Bilen används 2-3 ggr per år på Trackdays och annars för trevliga rundor på krokiga vägar i fint väder, så en mellanmjölk setup är nog att föredra. Bankörning är inte det primära. _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Tips för E30 (är ju samma bakvagn som din) som jag snappat upp här på forumet tidigare
är följande: Optimerat för bana: Toe in: 2 - 4 mm Camber: -2 grader Så mycket toe-in är säkert överdrivet för väg-bruk, så det värdet kan du garanterat minska, dock är ju det värdet ingen slump utan hänger ihop med svepvinkeln på bakvagnen som genererar toe-ut vid infjädring. Cambervinkeln kan man ju ur rent slitage-perspektiv minska också, jag har dock aldrig upplevt någon nackdel körmässigt med relativt mycket negativ camber bak, det blir det ju med automatik på en sänkt E30/compact-bakvagn som inte är ombyggd till justerbart. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Ja det är dessa värden jag också kommit fram till efter lite googlande, men som du skriver kanske jag borde minska något. Vi får se hur mycket justermån det blir med mina bussningar. _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Dags för en liten uppdatering.
Det stora målet med vinterns meckande med att montera en Z3M bakvagn börjar gå mot sitt slut. Målet är att få bilen "laglig" med S50 motorn, vilket är möjligt som ombyggt fordon via SFRO, sen att bilen borde öka i värde är ju ett plus. Så nu i vår har det varit fokus på att få bilen godkänd, först SFRO + Bullerprov + Bilprovningen. SFRO - Check Bullerprov - Check Bilprovningen - Nästan Check, allt OK förutom att mina backspeglar inte är infällbara, så nu blir det montering av original och återbesök. Ingen stor sak, för allt annat är ju OK!!! Finns det några bra försäkringar att teckna nu när bilen blir ombyggt fordon via SFRO? Lite bilder är aldrig fel: Nya bromsarna, slutresultatet: SFRO besiktning: Redo för bullerprov: Nya fästen för bromsledningen: _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Till att börja med ett STORT grattis, snyggt jobbat på en sjukt grym bil!
Det hade varit HÖGST intressant att få reda på vilket receptet var för att få den genom SFRO Har du en S50B32 eller B30 och hur gjorde du med vikten om det var en 3.2? Var det krav på att byta bakvagnen helt? SOm sagt hade varit skoj att veta vad som behövs för att få den igenom.. Än en gång grattis till en ascool, läcker kärra! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
||
Det är en S50B32 och jag klarade viktkravet, ser det ut som... jag tankade extra tung blyad bensin Men sen är ju inte min bil lättad på nåt sätt, så lite enklare för mig att få igenom. Allt finns ju kvar i bilen + halvbur och sen väger (enligt mina beräkningar) Z3M bärarmar + drivaxlar + broms OK + skivor ca 20kg mer än 323ti original. Kraven är ju inte tydliga, det som absolut var ett krav var att byta ut bromsarna bak. Som ni vet är det inte det enklaste på en 323ti, finns ju en del lösningar. Men sen snubblade jag över en komplett bakvagn till Z3M så det var inget att tveka på. Ibland har man tur. Jag kommer till 99% till Knutan 1-2 Aug, då kan vi ta alla detaljer _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Som min gamla kompis Pelle alltid har sagt, den kostar pengar och inte ett öre extra. Jag har en summa i mitt huvud som jag släpper den för, och det kan vara så att bilen kommer att annonseras ut innan hösten. Skicka bud via PM. _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Clubsport - 98 - Såld | << 1, 2 2 besök senaste veckan (12103 totalt) |