Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 106, 107, 108 >> 12 besök idag (828243 totalt) |
Du, det där var ett bra tips! Tusen tack! Gäller alltså att verkligen hålla ögonen öppna. Den sitter dock mitt i luftströmmen, så det ger ju något bättre läge... Men jättetack! Med vänlig hälsning, Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
Jag hittade ett litet klipp på den där tuben, det har hänt en del med bilen sedan 2006:
[The Speedlab chronicles börjar vid 5:30] _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Alltså ljudet Ljudet LJUDET när bilen drar iväg på tullinge(?) Är ju bara så underbart Men den där cheva loggan på luftstyrningen till kylaren måste ju tillbaka...
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Hehe! Är inte Bettan I helt underbar! Det roliga var ju att Alx Danielsson testkörde henne 2006 och nu testade han även Bettan III i helgen som var på Knutstorp! Fast Johan, på tal om ljud så tycker jag inte Bettan III låter så tokig heller... Hon fick ju i alla fall billarmen att gå när hon drog förbi parkeringen som ligger mellan Tunneln och Svackan! Liten bild på helgens testgäng! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
För er som inte vet vart ni ska leta så har ni del 1 här:
https://www.acast.com/onroaders/-142 och del 2 här: https://www.acast.com/onroaders/-143 _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Vi ser fram emot att lyssna på din pod sen _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Verkligen! Spännande att höra om utveckling och framtida planer! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
En liten uppdatering::
Nu har vi plockat ner bilen helt för genomgång och uppdatering. Ser rätt fånig ut när i princip inget är på plats! Det som stundar närmast är även att lyfta ut motorn. Sista övningen på Knutstorp gav ju också en ganska gedigen lista på saker som behövde åtgärdas. Bl.a detta: - in med diffbromsen i bakaxeln igen samt utväxlingsbyte. Vi körde ju odiffat tidigare, men även om vi har lågt CGH så gör moset att det blir för mycket enhjulsspinn i vissa kurvor (självklart!). Dessutom blir bilen lite väl "snappy" utan diffbroms. Sedan går det ju rykten om en riktigt snabb bana på kalendern i år, så då måste vi upp över 300 km/h i topp! - Ombygge av uprightsen fram för annan typ av lager. Originallagren från GM verkar inte klara krafterna. Titta på bilden. Laget har givit sig så illa att bromsskivan har svarvat och svarvat bromsoket. Samma sak på båda sidorna. Tur att Alx fick stopp på bilen i finalen på Knutan... Det var ju knappt att det gick på sista varvet... - Dessutom behöver vi bygga ny diffusor. Den gamla "sögs" sist och slutligen sönder. Det var en balk som höll den som gav sig vilket gjorde att den bångnade ner i asfalten och vingarna på den skrapades sönder. Så nu blir det kolfiber för ökad styvhet. - Sedan är det Lättning, Lättning, Lättning som gäller! Om det är så att Unlimited förvandlas till en klass där även typ Radicals + gamla DTM-kärror kan åka så måste vi ta höjd för det! Så bort med allt som inte behövs och bygg smartare för allt annat!! Vi väger allt som vi plockar bort på bilen och målet är som sagt att sedan göra det som går lättare och bättre. Fast inom rimliga gränser givetvis. Säsongen börjar i maj! T.ex det amerikanska MONSTERinsuget vi använder väger 15kg, trots aluminium... Jänkarna är banne mig inte kloka när det gäller att klossa på! Dessutom sitter den vikten rejält högt upp, vilket gör den extra intressant att sänka! Så därför har Patrik dragit igång ett litet projekt då vi försöker ta fram ett kompositinsug istället. Först scan för rätt hålplacering och storlek: Sedan starten på modellen: Dessutom blir det troligen blockbyte. Bort med järnblocket och in med ett Brodix-alublock istället. Många fina kilon att vinna där! Dessutom hade vi den här mannen på besök i garaget. Gunnar Ljungstedt från Bilsport. Så det blir väl något skrivet i tidningen också vart det lider. _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
Kul uppdatering, men fasen vad sunkiga hubstands ni har.
Kan ju åtminstone dra lite väggfärg på dem
Är det C6-lager? I så fall finns det någon motorsportsvariant med SKF-lager istället. Vet inte om de är styvare, men de använde dem i Le Mans så de borde vara någorlunda bra. |
||||||
Hehehehehe! Tyckte hubstandsen var härligt furu 70-tal! Tack för tipset om lagren! Ja, lagren är original C6 från Delco. Skall kolla på det där. Faktum är att vi för några år sedan fick "spontanmail" från en ingenjör hos Corvette Racing som hade noterat vårt val av lager och påpekade att de hade ganska kort "brinntid" och att vi skulle tänka på att byta dem i tid. De själva körde dem mycket kort tid. Fast sedan glömde vi bort det där ända tills dess att Alx började klaga om att han knappt fick stopp på bilen samt att den var mycket trögstyrd... Men frågan är om vi ändå inte skall bygga om helt och göra en lösning med två halvsfäriska lager iställer och lite avstånd mellan lagerbanorna. Skall vi börja göra mer än 300 km/h, bygga mer fram-aero samt dessutom bromsa utav bara h-vete så undrar jag... Sedan dessutom centrumbult kanske... Blir ju lite inspirerad av din tråd! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
Jag har ju ingen egen erfarenhet, men har för mig att de går på typ 3k stycket. Helt klart prisvärt.
Le Mans-vettarna är väl uppe över 300 på Mulsanne också, flera gånger på 24h. EDIT: http://www.tpsmotorsports.com/skf-c5 Tänkte mest att to-do-listan var ganska lång. På senare tid har jag börjat uppskatta köpelösningar. Man kan ju bygga en massa, men om det finns tid kvar till våren så kan man ju unna sig en egen lösning (som sen eventuellt behöver sorteras ut under säsongen ). Det fina är ju att centrumbult är en baggis att ordna med ett sådant lager. Ska du ha axel och lager så som du beskriver, måste du ju ha ett nav med centrumbultsgänga vilket blir lite meckigare att få till. EDIT: och faen vet om inte 5 bults är lättare än centrumbult, i alla fall för oss som inte har en hel R&D-avdelning i ryggen för att köra simuleringar... |
||||||
Klokt! Jo, baserat på lång erfarenhet så vet jag ju hur det brukar sluta... Typ tre år senare kommer vi ut på banorna... Tack för länken! /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
Ja orginallagren är inte bra, på vår bil rasade de nya orginal delco lagren snabbt, det första efter 3-4 timmar.
Bytte sedan till SKF varianten, de har hållt i 3år nu. Nu går ju inte vår bil i 300 km/h så det kan ju bli helt annat på er bil. |
||||||
Tillverka ett insug?
Det finns ju färdiga compostinsug till Er motor. Låter som Ni räknar med en lång vinter. AFRs svenska återförsäljare ordnar det åt Er omg. Kostar nästan gratis jämfört med all egen research innan det är riktigt bra. Det känns som allt ovanför förgasarfotspackningen väger mer och det är där viktbesparings-produktionen bör ligga. _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Byt hela maskin till en med mer möjligheter =)
LS serien finns ju i alublock och en jääääkla massa lätta kompositinsug. I övrigt, här är ett http://www.jegs.com/i/AFR-Airflow-Re iofs ett 2plans, men det finns fler. Det var bara min första googleträff. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
hittade ett test lite längre ned på googlesökningen
http://www.superchevy.com/how-to/eng _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Framtiden får utvisa vad som händer med insuget. Vi jobbar i alla fall vidare med det.
Vi har ju rätt mycket erfarenhet i teamet just runt olika insug, så teorin bakom sådana är inga problem. Ser snarare detta med övertrycket som det stora problemet. Det gäller att hitta rätt printmaterial och rätt inställningar för att det skall orka med ett antal bar. En lite kul grej för team-egot är att Bettan faktiskt fick figurera på förstasidan på kommande nummer av Bilsport (2/2018). Dessutom en rejäl artikel på insidan! Tidningen kommer ut i handeln på torsdag (18/1) För övrigt ser hon ut så här just nu... Vi jobbar på med stenhård bantning av Bettan och inväntar för närvarande alublock från Brodix som Hansen Racing hjälper oss ta hem. Bort med 100kg och ner under 1 ton är målet inför premiären i maj! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
https://www.youtube.com/watch?v=T2d8_G0zwAQ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 106, 107, 108 >> 12 besök idag (828243 totalt) |