Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Coilovers E46 | 2 besök senaste veckan (9267 totalt) |
Hej!
Frågan gäller uppgraderade coils till en e46 330. Lämpligt att som nybörjare åka på XYZ ställbara eller liknande "budget-alternativ"? Anpassade fjädrar eller original medföljande? Om inte vad för annat kan rekommenderas för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Målet är inte (till en början) att jaga varvtider, dock väntas R-däck Tack på förhand. _________________ Gustav Ingvaldsson |
||||
Du har PM _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Lite allmänt så kan man säga att många av de billigare kiten fungerar utmärkt att köra bana med.
Däremot skulle jag själv vara lite tveksam till om alla de billigaste tål vinterslask osv. Men den största skillnaden är om du köper kit från någon som vet vad de säljer och kan hjälpa dig att verkligen få till en bra setup på just DIN bil. Det är ju lätt att både skruva bort sig på dämpare och ha olämpliga fjäderhårdheter. Så har man råd så är det ju en bra ide att betala lite extra för kompetensen hos försäljaren. Tycker jag _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja du vet vad jag kör på M2'an Men nog finns det kit för mindre peng som går att köra bana med. _________________ Magnus Thomé |
||||
D2 ska man passa sig för, köpte en sats till min Nissan där visade det sig att justeringratten bara var fake ingen funktion på någon av de fyra dämparna _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||
Var köpte du dom dämparna? Dom D2 jag hade förut funkade justeringen utmärkt på billiga dämpare javisst men justerbara var dom. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag ägnade en halv dag på Kinnekulle för att hitta en bra inställning men hur jag än rattade märktes
ingen skillnad, testade dem sen i en provbänk och då fick jag förklaringen. Vet inte ursprunget på dem, men ratten fanns där och gick att vrida mellan ändlägen även en instruktion fanns med. Men vackra var dom och billiga _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||
Dom jag hade var det rejäl skillnad mellan ändlägena. Jag hade pratat med Patrik på Streetperformance som är generalagent för dom. www.streetperformance.se _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det här är 6-7 år tillbaka och överspelat men jag skulle inte köpa D2 igen efter detta _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||
Öhlins kan jag nog bara drömma om, hehe kostar som halva bilen
Angående slask och salt så är det inget jag behöver tänka på, då bilen bara kommer gå sommartid Tack för responsen! Har kollat lite på xyz, k-sport, hsd, d2, kw-v1 och bc racing. Ser ut att vara ganska lika och de flesta ligger rätt lika i pris, så det kanske inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer? _________________ Oskar Gylin E46 330ci -02 - såld Porsche 944 -84 |
||||
En annan fungering är om man ska välja bakdämpare lös fjäder eller om man ska köpa några där dämpare och fjäder sitter i samma?
Tänkte så att man inte köper med intergerade fjädrar och sen blir det krångel med besiktning av bilen _________________ Oskar Gylin E46 330ci -02 - såld Porsche 944 -84 |
||||
Jo, den som har mest kompetens (nä, inte så lätt att veta förstås. men man får göra bedömning så gott det går utifrån hur de svarar typ) _________________ Magnus Thomé |
||||
Teoretiskt finns det väl kanske ett större utbud av coiloverfjädrar av olika fjäderhårdheter som gör att man har möjlighet att fintrimma in den perfekta setupen bak. Men det är liksom en annan nivå på mål då. Vet inte om det finns linjära fjädrar för icke coilover. Vilket som... rent praktiskt, näää, lägg inte en slant extra för coilovers bak. Tycker iaf jag. _________________ Magnus Thomé |
||||
Öhlins är väl likvärdigt i pris med t.ex lite bättre KW etc, och visst det är minst det dubbla i pris. Om du verkligen ska satsa på bilen och ha kvar den länge så kan det vara värt att spara lite längre o investea lite mer. Det är kanske den viktigaste komponenten på hela bilen trots allt. xyz, k-sport, hsd, d2, och bc racing är väl alla snarlika (från samma branding-fabrik?) De är vettiga för penagrna. Men jag kan samtidigt bekräfta att iaf jag körde nästan en sek snabbare på knutstorp när jag bytte till Gaz gold. Kan vara ett alternativ att titta på också. Att justeringen fungerar i k-sport kan jag iaf bekräfta. Har själv skruvat isär sådan dämpare och det är ingen dummy där, utan verklig justering. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
GAZ Gold hade jag också tittat på, funkar riktigt bra. Åkte med de på min E36 ett par säsonger, var jättenöjd med dem.
|
||||
Nybörjarsvängåkaforum Coilovers E46 | 2 besök senaste veckan (9267 totalt) |