Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24 >> 75 besök senaste veckan (245817 totalt) |
Gjutformen till karosshörnan klar och ikväll laminerade jag två hörnor - ur formen om någon dag och sedan kapas till o plastas in i karossen."
Här har jag lagt på gelcoat för att strax laminera så jag får en gjutform på hörnan. Gjutformen klar och här laminerar jag upp karosshörnan i gjutformen. Denna skall sedan plastas in i karossen. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Har renkapat gjutningen nu och börjat passa in den mot karossen. I nästa vecka skall jag börja plasta in dessa i mittsektionen. Skall bara runda av övre hörnan lite mer.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Nu har jag plastat in hörnorna och börjat spackla dessa.
Instrumentpanelen har också fått en ny profil plastad då den var illa "tillyxad" av dom som gjorde den här halvdana avgjutningen. Inför plastningen Nytt lager spackel som skall slipas... Panelen omgjord _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Förhoppningsvis inte så mycket slipande kvar. Skall ev göra en moddning av fronten i helgen om jag hinner - bilder kommer. Snart redo för grundfärg!
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Håller faktiskt på med att göra en alternativ front till den, men den är dock vindtunneltestad i den versionen med vertikala ytor så den fronten jag gör nu ser jag mer som ett experiment..
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Det är just det..utan både kunskap och vindtunnel och en kombo av dessa båda tingen kan man ju bara spekulera, men intressant att höra vad folk som har mer kunskap än mig i detta har för åsikt i detta. Skall göra en avgjutning/gjutform av en i den formen jag börjat med nu och kanske en konkav också och montera dessa på ett sätt så man kan byta och prova sig fram lite - endast för skojs skull då det såklart krävs en rutinerad "pilot" för att avgöra hur det påverkar - vilket jag såklart ej är - eller om man rentav skall lämna modifieringen därhän förutom när man kör till glasskiosken för då är ytan perfekt att ha för att sätta dit regskylten Hursomhelt - jag gör det lite på test,för utseendet... Här är en annan variant: _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Det här är bara spekulation från min sida men kan det inte vara ett relativt enkelt sätt att skapa mer tryck över splittern? _________________ Pet ter Uhlin |
||
Din konkav/konvexa variant känns ju rätt i maggropen.
Den ursprungliga lodräta formen i fronten känns som: 1) Antingen är det "instängning" av luften man är ute efter, vilket bara betyder att luften tar en annan väg. 2) Kan detta vara produktionstekniskt/ekonomiskt försvarbart på något vis? 3) Om 1) visar sig vara det riktiga, hur påverkas aeron längre bak på karossen av detta? Vad som talat för att 2) är det riktiga skälet, och inte av funktionella skäl, är: - Varför ser inga andra bilar ut så? _________________ Magnus Falk |
||
EDIT: Snyggt bygge!! Trist att engelsmännen inte kan leverera bra kvalité på karossen när Invertern i övrigt verkar vara ett så seriöst projekt _________________ Johan Lekås |
||
Ärligt talat tror jag du kan släppa det där tills vidare. Gör en modell som känns bra /enklast/tidseffektivast /snyggast eller iallafall inte krångla till det. Du kommer ha mängder av tid att skaka fram första säsongerna i mekaniskt grepp finjusteringar och att lära dig bilen innan du behöver fundera så mycket över effekten/vinsten mellan däDF/drag.
Det ser bra ut och det är inga sekunder du hittar i det där utan att först ha ett finslipat chassie som fungerar bra. Det vet jag av erfarenhet då det tog mig 4-5 sekunder att få till någorlunda tider med en relativt färdig bil till och med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jojo - såklart är det så. Jag skall inte tävla eller så utan bygger mest för att det är kul. Formarna plastade i alla fall nu - ta loss dessa i morgon och så kan jag gjuta av dessa i veckan. Så förhoppningsvis kan man snart grundmåla karossen och sedan tillverka formarna till karossdelarna. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Tack för infon. Gör en avgjutning/gjutform på originalfronten för glada trackdays samt en med lampor och luftstyrningar för att åka till glasskiosken med.. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Så - nu är karossbitarna grundade - skall vattenslipa dessa i veckan.
Har börjat att skissa lite på hur kolfiberplattorna ska se ut till ratten - en för infästning av paddlarna och ev diodlisten samt en till knapparna. Gör lite mallar i papp först och ritar upp det i datorn senare. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24 >> 75 besök senaste veckan (245817 totalt) |