Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7077 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Sorry kunde inte låta bli

Är det någon som kom ihåg motor reglementet för ST?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Citat:
"Andreas Lidström
Vi ska kanske inte blanda in Sport 2000 i en diskussion om Super Touring. Det lär röra till det ordentligt. Men en liten blänkare då...


Mycket intressant!

Jag kan lyssna hur länge som helst på sådant...

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
Sorry kunde inte låta bli

Är det någon som kom ihåg motor reglementet för ST?


Ingen fara, men jag hugger direkt!

Nu ska vi rota lite i den gammal hjärnan...
Har ju haft hela reglementet snudd i skallen. Det var på den tiden man jade som största underhållning att lusläsa alla reglementen och försöka tolka hur extrema byggena verkligen var. Ja, jag är och har varit mkt underlig att roa, fråga min mor.

Fritt ur minnet.
8500 rpm
Produktionsblock och topp som ska kunna spåras till sitt ursprung.
Motorn ska komma från koncernen samma tillverkare som karossen. Här var man kreativa så det förslog och allt som en ev. deltagare varit och petat i måste ju vara en korrekt maskin. Sen om den enbart satt i ngn lågbudgetversin i en dieseltruck i "Långtbortistan" så tog man det som var mest rätt. Fords v6:a var tex en Mazda-motor från ngn Pick-up. Tydligen hade den även används i ngn Ford i USA och vips hittade den ner i en Mondeo...
Vill minnas att det var max 12mm ventillyft.
Inga variabla insug eller kammar.
Resten är mest småsaker som inte vi vanliga har så mkt glädje av egentligen.

Nu ska vi se hur mkt jag missat.

För att gå på om fler detaljer så kan amn nämna att över en vinter hade Nissan kommit fram med en helt omgjord maskin. Man hade sett över alla lagerytor och ramlagren var 14 eller 11mm breda. Minns inte. Samt att man provade med sfäriska lagerytor osv osv. man satte även en sugpump för torrsumpen uppe i toppen så oljan inte behövde åka kana ner genom blocket. "Det är flera liter i rörelse där och det är både för högt upp och när det skvallpar omkring utan kontroll påverkar det ballansen." Lätt överdrivet uttalande om du frågar mig. Men man vet aldrig. Vad gav detta då? Jodå hela 4hk!!! En hel vinter och FYRA sketna kusar. Och dom var helnöjda. Ok, bättre körbarhet vart det oxå. det var egentligen här de största framstegen gjordes, just körbarheten.

Måste slå lite i minna gammla articklar om olika ST-motorer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Nu när vi ändå är inne på ST-bilar och hästkrafter; Hur var det egentligen med Honda's knapp på ratten, nej förlåt mig, "vippis" som sitter till vänster om ratten på instrumentpanelen?

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan Meissner skrev:
Nu när vi ändå är inne på ST-bilar och hästkrafter; Hur var det egentligen med Honda's knapp på ratten, nej förlåt mig, "vippis" som sitter till vänster om ratten på instrumentpanelen?


Avdelningen internskämt:
Hahahaha Detdär hade jag glömt. Men det var till höger om ratten faktiskt.

Det var Hubbe Berg som på Knutan ett år vart jagad av en rookie vid namn Kroken. Audin gick som tåget och Hondan, som då ansågs som en av de vassaste maskinellt, hade problem på rakan.
I depån direkt efter målgång vart det glada tjo och tillrop för en god fight och Hubbe sa "Jag fick ju åka på lustgasen hela tiden på rakan för att hålla jeepen på avstånd."
Vi var nga stycken som kliade oss i skallen och bara garvade, men Hubbe sa att vi skulle komma och kolla. Helt allvarligt berättade han då att man kunde skifta mellan två mappningar med en vippis. Främst tändningen ändrades ganska dramatiskt men även renoveringsintervallen... Från ca 150 mil till 60!!!
"Det har jag inte råd att åka på hela tiden, bara när man är jagad nerför rakan..." Minns inte siffrorna exakt, men tror det var att man tjänade 1m/100m körning under fullt acc eller ngt sådant. Mao precis så mkt i vissa situationer att man inte kunde bli ombromsad.

Måste fråga Hubbe igen om detta bara var ngt han drog för att sätta myror i skallen på oss men han stod på sig då och verkade mena allvar ordentligt. Man vet aldrig med Hubbe.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Andreas Lidström skrev:


Avdelningen internskämt:
Hahahaha Detdär hade jag glömt. Men det var till höger om ratten faktiskt.


Faktiskt så kopierade jag bara in från ditt gamla meddelande

Andreas Lidström skrev:

Det var Hubbe Berg som på Knutan...


Älskar sådana berättelser, mera mera...

_________________
Johan Meissner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Johan Meissner skrev:
Nu när vi ändå är inne på ST-bilar och hästkrafter; Hur var det egentligen med Honda's knapp på ratten, nej förlåt mig, "vippis" som sitter till vänster om ratten på instrumentpanelen?


Avdelningen internskämt:
Hahahaha Detdär hade jag glömt. Men det var till höger om ratten faktiskt.

Det var Hubbe Berg som på Knutan ett år vart jagad av en rookie vid namn Kroken. Audin gick som tåget och Hondan, som då ansågs som en av de vassaste maskinellt, hade problem på rakan.
I depån direkt efter målgång vart det glada tjo och tillrop för en god fight och Hubbe sa "Jag fick ju åka på lustgasen hela tiden på rakan för att hålla jeepen på avstånd."
Vi var nga stycken som kliade oss i skallen och bara garvade, men Hubbe sa att vi skulle komma och kolla. Helt allvarligt berättade han då att man kunde skifta mellan två mappningar med en vippis. Främst tändningen ändrades ganska dramatiskt men även renoveringsintervallen... Från ca 150 mil till 60!!!
"Det har jag inte råd att åka på hela tiden, bara när man är jagad nerför rakan..." Minns inte siffrorna exakt, men tror det var att man tjänade 1m/100m körning under fullt acc eller ngt sådant. Mao precis så mkt i vissa situationer att man inte kunde bli ombromsad.

Måste fråga Hubbe igen om detta bara var ngt han drog för att sätta myror i skallen på oss men han stod på sig då och verkade mena allvar ordentligt. Man vet aldrig med Hubbe.


Detta klassar in bland "Vansinne helt utan nåd"! Galenskap på högsta nivå! Men ack så kul att läsa och höra om! thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618



NiklasFalk skrev:
Daniel Nihlén skrev:
NiklasFalk skrev:
Kan man räkna linjärt på litereffekt och varvtal?
Borde inte fyllnadsgraden bli sämre vid ett högre varvtal (iaf om man dubblar).


Det var precis detta som Göran Malmberg påvisade i en tråd med jämförelse mellan några stora V8:or och F1motorer.
Skönt att veta att jag kan anta rätt (ibland).
om reglementet styrde ett max på volym*varvtal skulle man kanske välja lite lågvarvigare maskiner. Men eftersom ingen tävlingsserie haft ett sånt reglemente (?) är det svårt att veta var optimum skulle ligga. När dammet har lagt sig är det enkelt att se vad som blev snabbast men det är svårt att gissa innan.


Läste i en relativt ny RCE att Renault körde med lite lägre varvtal i sina F1 motorer och kunde därmed ha lättare delar och därmed mindre förluster. Olika filosofier i olika team tydligen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Den japanska modellen av S2000 har till och med 125hk/L och utvecklar detta vid 8300rpm.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Lite halv OT, men jag gillar grupp H rallyreglementet när det gäller motoreffekt. Sugmotor, modellklassad. Volvo 940 med EVo-spisar på dryga 2,5 liter tex. Runt 300 hk är inte ovanligt, och de varvar typ 8500. Ofta med förgasare... thumbs up
De värsta Ascona/Manta 400 maskinerna jag läst om har ca 310 hk med insprut, 2,4 liters volym. Klassad och godkänd för rally, synd att de är lite dyra bara...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Karlsson skrev:
Lite halv OT, men jag gillar grupp H rallyreglementet när det gäller motoreffekt. Sugmotor, modellklassad. Volvo 940 med EVo-spisar på dryga 2,5 liter tex. Runt 300 hk är inte ovanligt, och de varvar typ 8500. Ofta med förgasare... thumbs up
De värsta Ascona/Manta 400 maskinerna jag läst om har ca 310 hk med insprut, 2,4 liters volym. Klassad och godkänd för rally, synd att de är lite dyra bara...


310hkr vid 8500 varv ur 2,4 liter, är rimliga siffror. Det innebär 110% fyllnadsgrad, vilket är en skaplig motor. Sådana siffror ser jag som respektabla och inom rimliga gränser för att man inte ska undra om det är sant.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det bromsades en volvo 2,5liter med 531 (inget evo) topp på en bromsbänk i södra sverige.

299hk!!

kommer inte ihåg vid vilket vartal bara =(

men det imponerar mig nästan mera, då 531 inte möjliggöra så höga lyfta som evotopparna gör, samt att det är dåligt med materiall för att utforma famförallt avgaskanalen vettigt.



jag vill oxå åka timmad "storvolyms" volvo
inte massa tråkiga orignal prylar..


är det bara jag som gillar höga varvtal??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande