Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Förslag till nytt reglemente | 1, 2, 3, 4 >> 13 besök idag (45239 totalt) |
Det diskuteras en förändring av reglementet till nästa säsong, att föra en dialog
om reglementet är alltid positivt. Har själv inte haft möjlighet att deltaga i dessa inofficella möten men har lite synpunkter. Jag tänker i första hand på J Mobergs förslag. Jag har idag en klass III bil (i mitten viktmässigt) och kommer "nya" reglement även vara en klass III bil fast väldigt mycket längre ned Väger idag 1040 (tom), org. motor 128hk, 27 stavar, bilstein sport dämpare, full bur, plastrutor, ingen inredning etc etc, dvs ganska moderat modifierad bil för bana. För att vara konkeranskraftig i klass III, som är den lägsta klassen och kanske en bra klass för en glad amatör som mig måste bilen med orginalmotor väga 825kg, dvs bort med ytterligare 215kg Att ta bort dessa kg är minst sagt dyrt om ens möjligt, många lågviktare ligger runt 900kg. Ett alternativet är att stoppa i te.x en TS spis med chip, med en matchvikt på 930kg, bort med 110kg. Att man "måste" byta till en TS (eller sexa?) bygga coilover, lättare bärarmar, plasthuv, plastdörrar, byta tunga generatorer och annat för att vara i toppen av klass III, som är den lägsta klassen, känns fel. För att få fler intresserade att börja tävla, och då speciellt i Corsa, lär man inte locka eller göra det ens möjligt för speciellt många om byggkostnad för en bil i den långsammaste klassen ligger runt 100k sek (även om man kan köpa en färdig inkörd bil för mindre pengar) Det finns såklart positiva saker med små skillnader mellan klasserna men att det krävs en så pass avancerad bil för att vara med i toppen i lägsta klassen gör steget från att endast vara med att åka på banmöterna till att börja tävla väldigt stort. Att ta bort klass IV innebär att möjligheten att åka med mycket lätt modiferad standard bil med båge försvinner helt, även om ingen nyttjat den möjligheten ännu. Förenklat kanske klasserna skulle se ut såhär: Klass IV, org. bil, båge, standard motor bromsar etc Klass III, en moderat modiferad och lättad GTV, 75a osv. Klass II, karossdelar i plast, nya bärarmar, coilovers etc, chipat och sånt Klass I, lika ovan fast fulltrim, stora stressfläktar etc Några synpunkter kanske ? mvh Jens Roos (som iförsig ska lätta rejält i vinter iallafall...) _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Bra att någon kommenterar mitt förslag! Tanken var att en måttligt lättad GTV/75 med std TS skulle klassa in i klass 3, medan mer seriöst lättade, alternativt trimmade bilar skulle hamna i klass 2. Seriöst lättade OCH trimmade bilar skulle hamna i klass 1. Men kanske behövs ytterligare en klass? På mötet diskuterade vi faktiskt i de banorna, även om mitt förslag inte hade med den varianten. Kanske skall gränsen mellan klass 2 och 3 ligga på ca 5,5 kg/hk.
Fler bud? _________________ Johan Moberg |
||||
Hur skulle man hamna om man lättade ur allt brandfarligt ur en 75 3.0 med normalt gatchassietrim (stavar/fjädrar, stötdämpare och R-däck)? spontant känns det som at man inte skulle straffas in i klass två om man har en "standardbil" bara genom att förbereda den för vagnbok.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Liten tanke från "en utanför".
Gör nu inte misstaget att skapa "en klass per bil" bara för att det finns vissa bilar idag som vill åka CAR. I BMW Cup gjordes detta och jag vet inte med facit i hand om det var så smart. Men kanske ett sätt att komma igång. Idag är enklaste klassen där entydigt med Fyndbörsen Cup och det blir en hel del mods om man ska vara i toppen. Detta tror jag kan skrämma nya förmågor som vill börja åka race istället för att köra banträff. Idag skulle jag nog försöka följa Roadsport till stor del om jag skulle ta fram ett reglemente, dock kanske med ngn tilläggsregel om original material i alla luckor sov i de mindre klasserna. Vet inte om jag bara flummade nu, men hellre 2 klasser med bra med bilar i varje än 5 med 2 i varje. I SLC har vi idag 4 klasser vilket är minst en för mkt. |
||||
Det är liksom lite det vi vill komma ifrån, från början vasr det åtta klasser. Det är numera fyra men ingen kör i fyran (långsammast) och 90% kör i klass två pga att den blev väldigt bred vid ihopslagningen av de åtta till fyra.
Här finns reglementet om det kan vara intressant. Reglementet Det skulle vara bra om förslaget kunde publiceras här också så vi har lite att diskutera runt, Johan, går det att lösa? Lägger in en länk till resultatlistorna också så även ni som inte råkar köra tävlingarna ser hur bilarna ligger fördelade i klasserna. Resultatlistor _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Exempel: 75 3.0 med 205 R däck. För att komma in i klass3 = > 1274kg 75 TS med 205 R däck. För att komma in i klass3 = > 950kg Jag tycker man skall kolla över alla "hemliga" chassimods som utförs. Min bil har "gattrim" men åker mot folk som har i princip helt fria hjulupphängningar och inte har tillägg för detta. Funderingar? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Håller med. Vem fan har inte en OS-medalj i simning, med OS färskt i minnet... Det får inte bli inflation i klasser och vinnare. Klasserna skall sedan harmonisera med klasser i andra serier så att avdankade racebilar kan få ett nutt liv utan allt för stora förändringar. Hej Johan , förresten. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
ja du har en point där Kunta, det är lika mycket tilläg för nya stavar/fjädrar som coilovers och nya bärarmar... dvs 0. Vet inte om det idag är nån som får -15% för orginal chassie idag = verkningslös regel
Jag tycker iofs att R-däck påslaget på 20% skulle göras om ett motsvarande avdrag för ej R-däck, detta enkla skulle få fler bilar i klass 3 som det ser ut idag. (om det nu är någon som vill åka på gatdäck.) Andreas, det är som Maz säger nog inte meningen, utan att göra om så att fler bilar hamnar i klass 3 (el 4) och inte "nästan all" alla i klass 2 som det är idag. Klass 2 är idag för bred, en bil som klassar in i "nederkant" på klass 2 har inte en jonny mot en bil i "översta" delen av klass 2, för stort spann helt enkelt. /säl som är nyfiken på johans förslag. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||
Andreas Lidström: Helt rätt och tack för input utifrån.
Corsa, Hej själv. Kommer du ihåg var Corsa-serien föddes? I ett vardagsrum på söder? Sug åt dig! Kunta, Ang bestraffningar för ex hjulupph. Jag tror att det viktigaste är att på något sätt "straffa ut" bilar med breda hjul, tex. min bil. Det är STOR skillnad och idag finns inte detta med alls i reglementet. Att byta torsionsstav till Coil-over kan vara en fråga om geometri, men än mer en viktfråga och vikten har vi redan med som en klassbegränsande faktor i reglementet. Skall vi gå in så i detalj och straffa ut ex modifierad hjulupphängn. anser jag att vi även bör fundera på straff för ej original bromsar, glasfiberdetaljer i kaross etc. Jag tycker alltså att vi i stort skall ha det som det är, men med straff för breda däck samt en delad klass 2. Säl, Jag kan maila mina anteckningar till dig samt mitt förslag i XLS form. Skall jag maila säl@vatten.nu? _________________ Johan Moberg |
||||
Johan: Nä det var bara en tanke Bara jag får tak över bilen i vinter så kommer det att bli lite framvagnmods på min bil oxo. Däremot så kanske man skall ge avdraget på orginal hjulupphängning om man kanske:
* Ej har justerbara dämpare * Alla infästningspunkter, stag osv bibehålls * Hårdare fjäder tillåts I mitt fall så börjar det bli lite stil på chassit nu trots "gattrim" på väghållningen. Har iskallt räknat med att kunna spara ca 22kg på att rensa framvagnen från dom blytunga bärarmarna och t-stavarna bl.a.. Kan man då samtidigt börja latja med att flytta rollcentrat bak, bygga om hela wattlänkaget eller what-ever så OM man gör detta med lite tanke bakom så är det ju inget snack om att det ger en ganska stor fördel. Jag tycker vi skall ha 3 klasser, lite som Jens tog upp. Klass 2 kanske skall ha en lägre övre gräns, precis som du skrev Johan men vart man lägger den...jadu. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Vi kan ju i och för sig diskutera detta i all oändlighet.. Jag pratade med Jerry om det häromdagen och frågade om vi skulle ta en uppföljande diskussion kring reglementet på mantorp. Jerry ville inte detta med hänvisning till att han hade koll på vad han ville ändra... (Ser den gubben fundersam ut så är det rätt gubbe).
_________________ Johan Moberg |
||||
Jajjamensan! Tackar Kul att vi fixade till en serie. Kollade vi inte in lite morgon-F1 lite lätt små-bakis på morgonen efter ? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Nästan, Theseal@home.se _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||
Mmmm. Det VAR bättre förr. Förutom avsaknaden av CAR Corsa förståss... _________________ Johan Moberg |
||||
Personligen har jag mindre åsikter om coilovers kontra stavar än vad jag har om de hemmasvetsade länkarmarna. Sure, det är en viktfråga, men att få en hjulgeometri anpassad för bana istf gatåka tror jag ger rätt positiva effekter på varvtiden, sannolikt mer än med planade toppar (5%), feta grenrör (5%) eller chippade sugmotorer (5%). En titt på resultatlistan från Kinnekulle tycker jag bekräftar det oxå. Vidare tycker jag de föreslagna 15% för däck bredare än 205 är typ småtrist. Använd hellre 205 som norm och ge små påslag/avdrag för varje 10mm breddändring. Åt båda hållen. Somliga bilar ser faktiskt för töntiga ut med smala däck (som typ min då) och det är kul att vara med på rimliga villkor. Dessutom vore det najs om man kunde använda däckbredden som en klassjusterare. Det är synnerligen trist att hamna 50kg fel om en klassgräns (tro mig) och en tanke är då att istf vikta ner bilen med 50 kg så kanske man kan köra på 195 istf för 205 och få ett effektavdrag för det och därmed bli konkurrenskraftig i en lägre klass. Generellt tycker jag flexibilitet framför likriktning! optimera inte kalkylerna efter 116-bil med TS motor och 205'or även om det nu råkas vara poppis just nu utan se till att vilken tokjäkel som helst kan vara med och med enkla medel vara konkurrenskraftig. _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
Hej Mange,
Jag är medveten om att förändrat hjulgeometri påverkar varvtiden, men jag vet inte hur vi skall få med det i reglementet på ett rättvist sätt. Jag vill ha ett enkelt reglemente som så långt det är möjligt förebygger tjafs om tolkningar, fust osv. Därför är det, tycker jag, bra med den skrivning vi har idag, dvs hjulupphängning fritt, bromsar fritt osv. Ang varvtider så förstår jag inte hur du menar. Några exempel nedan. Per Brusebäck - ombyggd framvagn/geometri - 1:02.84 Patrik Ragnmark - original framvagn/geometri - 1:02.68 Petter Hägg - ombyggd framvagn/geometri - 1:02.96 (Fö exakt samma koncept som min bil) Mikael Mattsson - original framvagn/geometri - 1:02.63 Det är alltså, i detta fallet(!), svårt att se någon markant fördel med ombyggd framvagn. Notera dock att Per Brusebäck har lite mindre effekt än de andra, samtidigt som hans bil väger lite mindre(vikt/effekt ungefär samma?). Petter Hägg hade lite problem med inställning och borde kanske varit någon eller några tiondelar snabbare. Jag vågar säga att Patrik har den tyngsta bilen av ovan nämnda. Patrik Petter och Mikael har i princip samma motorspec. mvh Johan _________________ Johan Moberg |
||||
Pelle och Petter hade jag koll på, dock ej Patrik. Kikade på kvalordningen och då är det bara Mikael som faller utanför mönstret. Nåja. Tycker dock att om man bollar vilka ändringar i reglementet man vill ha finns "annan hjulgeometri än orginal" en bit upp på listan över tillägg/avdrag. Ditt excelark är för övrigt kanon och jag tror de flesta tål en aning mer komplixitet vad gäller däckbredd etc om man får det presenterat på det sättet. _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
När vi ändå diskuterar reglement som bestämmer vilken klasstillhörighet så kan jag
som deltar i en klass med få deltagare (typ 2st) anse att man ska snegla lite på poängsystemet vid varje deltävling. En seger torde vara mindre värd om det endast är en eller två deltagare än om tio-femton deltar i samma klass. Med få deltagare påverkar bortfall betydligt mer änn om man är många. Fast det kanske ett temporärt problem (har inte roadsport något åt det hållet ?) Inte för att rikta någon kritik mot Jerry och jag kan ha missförstått det hela men är Jerry ensam anvarig för hur reglemetet skall utformas ? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Änteligen så finns det ett bra forum för racesugna...
jag är taggad och vill köra i corsa men det finns så många frågetecken om reglementen mm är själv intresserad av att köra med billiga lösningar typ "bonntrim" men det är tydligt att vissa trim/modifierigar drabbar mer än.... har jag fattat rätt att tex chiptrimmad sugmotor blir uppskriven med 45%???? orginal 192hk trimmad motor 2,959x90=266+5%=279 många frågor blir det Mvh Hans _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
Kolla på reglementesidan så ser du exempel på hur man räknar. Om du Chipstrimmar din 192hp motor så får du 5% = 201.6hp. Exempel: 1150 kg bil / 201.6 = 5.7 = Klass 2 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Allmänt banåkaforum Förslag till nytt reglemente | 1, 2, 3, 4 >> 13 besök idag (45239 totalt) |