Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök senaste veckan (98928 totalt) |
Ja jag såg att du var anmäld till Knutan. Undrade vad som hänt när du inte dök upp (du brukar ju inte backa ur) men då fick jag förklaringen.
Säger som Magnus: Anderstorp nästa!? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
=== M O T O R ===
Jaha, kylaren läckte... När jag körde ned huvudet så var det följande jag såg. Visade sig lite senare att läckaget kom från det röda inringade området. Man kan tro att det läcker från varje rör i nederkanten, men det är bara glykolen som tycker om att klänga sig fast vid rören. Man kan se märken på kylaren, precis som om fläkten gått emot kylaren. Men det var inte från dessa märken det läckte - var som sagt i nederkanten vid den röda ringen. Här bubblas det friskt - kylaren verkar fira något med bubbel... Jag är inte lika glad... Jag tog loss kylaren och pluggade övre och undre anslutning och använde en tryckluftspistol med mycket lågt tryck in i den lilla slangen som går mellan kylaren och expansionskärlet. Spraya med lite såpvatten på misstänkta ställen och det var inte så svårt att hitta var problemet var... Men varför läckte det därifrån!?! Kylaren är ju i princip flång ny och är en riktigt fin original Behr-kylare dessutom. Visade sig vara mekanisk åverkan där det läckte. Här har ju något slagit i och ser ut att ha tryckt till de tunna aluminiumrören. Den var hel när jag tog emot den och när jag monterade den... Har jag varit ovarsam när jag bytte topplockspackningen? Kan fläktbladen ha gått emot? Nä, den sitter ju hur långt som helst ifrån och det passar inte riktigt in - borde ju varit fler märken isåfall och på lite annat ställe... En "spännande" fortsättning följer... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Det kan ni lita på - Anderstorp är inbokat! Kanske kommer att försöka traila eller transportera upp den till Anderstorp - klurar lite på hur det ska gå till isåfall... Oavsett så syns vi där på ett eller annat sätt! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Nehidu, här hade jag nog inte full koll - för jag har redan lyckats köra sönder en nyinköpt kylare efter bara 15 varv på Sturup Raceway (mer om det i kommande inlägg) Tror du har helt rätt! Började misstänka samma sak igår, framförallt såg höger motorfäste väldigt suspekt ut. Bra att höra liknande från annat håll, gör mig säkrare på att jag nog är på rätt spår. Dags att dra till garaget och skruva! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Ville ju ut på en premiärtur så snabbt som möjligt så en ny kylare inhandlades, i tron om att skadan på nuvarande kylare kom från något mekmisstag från mina sida. Skulle visa sig vara fel... En Nissens kylare inhandles (föredrar Behr men Nissens är en av de bättre bland eftermarknadskylare). Nu ska vi tänka på att jag bara ska köra den här säsongen och därefter ska hela motor- och kylpaket bytas ut helt och hållet... Ett par slangklämmor, några clips, en vänstergängad mutter och lite luftning så var det klart! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Sturup Raceway Trackday (2019-05-14) ===
Eftersom det inte blev någon premiär på Ring Knutstorp så passade jag på att göra årets shakedown på en av de track days som finns på Sturup Raceway. Min glädjeyra av årets första körning varade i ungefär 15 varv... Därefter började jag misstänka att allt inte stod rätt till, och mycket riktigt så såg jag att det läckte från den flång nya kylaren... Nåja, hann med några varv iallafall - här är några av dem! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Jaha, det slutade alltså med läckage på kylarsystem på Sturup Raceway... Jag visste att det läckte någonstans i de nedre delarna kring kylaren, men eftersom jag i det här ögonblicket var lite osäker på vad jag skulle hitta så tänkte jag göra ett tryckprovstest med allt installerat utan att röra något... Nu finns det kylartrycksprovarsatser att köpa med adaptrar som passar många BMW-modeller men jag har ett äldre system (den gamla varianten som byttes ut i andra halvan av 80-talet). Så jag lossade returslangen (mellan kylare och expansionskärl) och tryckte dit en tryckluftskoppling där istället (jag pluggade såklart senare även änden på expansionskärlet med en vanlig vakuumplugg och bränsleslangklämma). Sen pinnade jag iväg till Biltema och köpte en liten fotpump för 69 SEK som redan hade en simpel manometer och backventil och där man har full kontroll över att sakta kunna bygga upp ett lagom tryck (sällan man vill gå över 1 bar när man gör dessa tester - kylarlocket på denna modell öppnar vid 1.2 bar). Knipsade av änden och tjongade dit ännu en tryckluftskoppling och vips hade jag min egen lilla trycktestutrustning! Tog dock inte många sekunder innan jag hittade varifrån det läckte! Från EXAKT samma ställe som min förra kylare hade blivit skadad. Inte mycket som fläktbladen nafsar på kylaren, men det räcker... Nu var jag ganska övertygad om att fläktbladen tog i kylaren på något sätt... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Så jag gör en undersökning av motorfästen och upptäcker att framförallt höger sida ser helt förskjutet ut (dessutom är det mer än vanligt utrymme mellan toppen och torpedväggen). Så det är garanterat det som Johan Sjöström var tidigt inne på, dvs att motorn helt enkelt rör sig framåt och fläkten drar i kylaren Tar även en titt på infästningen av växellådan och ser att höger sida är löst (muttern - detalj #9 i sprängskissen nedan - har lossnat på höger sida). Ser till min förvåning att jag inte satt låsmuttrar här, förstår inte hur jag missat det - men det ska rättas till omedelbart... Iallafall så verkar det nu finnas lite logik bakom till hur hela händelseförloppet gått till... Ny kylare och kraftigare motorkuddar beställda - bara att tokmeka än en gång _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Hi hi du har nog rätt - tydligare än så här blir det nog inte Skulle väl vara om vevaxeln gick itu eller något i den stilen... Men var så säker - ny motor kommer och då borde jag kunna jaga dig runt Knutan ännu snabbare _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Ny kylare hade ju beställts... Halvvägs in i veckan hör Mister-Auto av sig och meddelar att "produkten är slut på lagret" och att de kommer att genomföra en återbetalning. Det är liksom därför man för lagersaldo och det är därför man visar sitt lagersaldo på sin hemsida! Det står fortfarande på hemsidan att det finns i lager och kan skickas omgående. Mmmm... Jag om någon borde veta att de flesta företags lagerredovisningar i weshopparna bara är försäljningstrick - men ändå går jag på det... Jahapp, nu blev det lite värre om jag skulle kunna köra på tisdagen den 28:e på Sturup Raceway... Men det ordnade sig! Tack till Kristianstads Kylarrenovering som fixade en ny på rekordtid! Nya kraftigare motorkuddar fanns förvånande nog här i Sverige och tog inte lång tid innan jag hade dessa i garaget! Lika bra att gå på förstärkta med en gång... Just de här motorkuddarna är av aluminium med polyuretan med 90 ShA i hårdhet som fyllning i mitten. Installationen var relativt enkelt med hjälp av ett motorok från Biltema som höll uppe motorn. I övrigt var det en ganska enkel installation - de nya förstärkta motorkuddarna passade perfekt. Jo, passade ju även på att tvätta rent motorutrymmet från all kylarvätska som stänkt omkring (var ju små droppar i princip överallt)... Tokenkelt på dessa äldre och enklare motorer och bilar! Montera bort luftmängdsmätaren, sätt en påse över insugsröret, koppla ur batteriet och trä en liten påse över ett par saker och tejpa ihop. That's it! Sen var det bara att slabba på lite svagare avfettning, vispa omkring lite med olika typer av målarpenslar och avsluta med riklig avsköljning med en vanlig trädgårdsslangssprutmunstycke! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Angående de gamla motorkuddarna som byttes ut... Visade sig att det var original från fabrik - tillverkningsdatumet är ingjutet och är Oktober 1984! Undra hur jag tänkte när jag gjorde vid och hinkade ned denna motor Köra omkring på track days med nästan 35 år gamla motorkuddar Antagligen sorteras det in under avdelningen "Det där ska jag fixa sen, jag ska bara besiktiga bilen..." Nåja, nu är den delen fixad iallafall - nu fortsätter resan mot nästa svaga länk i den oändliga kedjan... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Sturup Raceway Trackday (2019-05-28) ===
Så det blev till slut en riktig premiär/shakedown för denna säsongen! Valde ännu en track day på Sturup Raceway och den här gången gick det utan minsta problem! Blev över 70 varv och bästa tiden landade på 1:14.10 så det är man nöjd med! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Tackar! Jamen det blir små framsteg hela tiden - jag hoppas ju även att detta kan inspirera andra att komma igång och utveckla sig själv och bilen samtidigt! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Även om senaste körningen gick felfritt (iallafall jämfört med de övriga försöken denna säsong) så kunde jag notera ett litet läckage av kylarvätska, fast denna gång på sidorna längst fram på motorblocket. Känns som man tar två steg framåt och ett bakåt hela tiden (c) Can Stock Photo / yamakov Den här gången läckte det på ett helt annat ställe (och på ett helt annat sätt så att säga). Men kliade mig i huvudet ett bra tag varifrån det läckte. Men efter rengöring och en längre testrunda såhär en solig söndagseftermiddag, demontering av diverse saker där fram på motorn och mycket letande, grävande och sökande så verkar det vara termostathusets packning som läcker! Eftersom motorn var någorlunda varm och det var en del tryck kvar i kylsystemet så lyckades jag faktiskt se live hur en aningens lite kylarvätska sipprade ut däremellan termostathuset och topppen Jag har ingen aning om varför det började läcka där just nu - mig veterligen är det extremt ovanligt att det börjar läcka därifrån sådär hux flux. Men termostathuset såg väl vad resten av komponenterna gjorde och ville göra likadant... Men nu ska termostathuset tas bort och undersökas... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Bara en tanke, kan det vara så att du har en begynnande topplockspackning eller spricka i toppen som skapar ett högre tryck än normalt i kylsystemet?
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
De där tankarna har ju såklart snurrat runt i huvudet (du vet ju hur man målar upp alla möjliga scenarios i huvudet), men hitintills har jag inte sett några tecken på det (ofta brukar det släppa i de mer svagare delarna av systemet dvs där det är plast, brukar vara stenhårda slangar, övertrycksventilen öppnar i tid och otid - på detta system öppnar övertrycksventilen redan vid 1.2 bar och lite andra tecken). Men en spricka i termostathuset är inte en omöjlighet... Får bli lite skruvande imorrn Vill ju ut och köra! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök senaste veckan (98928 totalt) |