Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 344i E30 -88 SFRO | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6186 totalt) |
Heja alla intresserade!
Tänkte försöka mej på en projekttråd till min BMW 325i -88 som jag är ägare till sen drygt 15år. Den har hittills gått till 99% gått rakt fram med diverse turbo-motorer men nu är jag trött på att det blir mycket skruva och lite köra! Min tanke är att hinka i en M62TUB44 V8 och satsa lite mer på väghållningen än tidigare för att sedan regga den via SFRO så jag kan avnjuta den på allmän väg. Kommer inte bli någon värsting banräser utan kommer nog gå mer på gata än bana, men racestuk ska det bli. Kaross Kommer troligtvis hållas ganska original förutom breddningen bak på ~50mm/sida som är gjord sen innan. Kommer ev försöka få till nån liknande breddning fram för utseendets skull. Inredning Rensad på det mesta. Tillbakaflyttad körposition så långt som möjligt. Stolar : Sparco EVO Ratt : Sparco inkl snap-off Spakställ : Coolerworx Bur : Gunnarsjö "Racing" kompletterad med några extra rör. (buren som sitter i nu skymmer tyvärr sikten för mycket samt några andra detaljer som inte funkar så den kommer bytas ut) Bromsar Pedalställ : OBP stående Bromsar Fram Bromsskivor : BMW M3 E46 (325x28) Bromsok : BMW 730i E38 Brembo 4-kolv Bromsbelägg : Öppen för förslag!? Bromsar Bak Bromsskivor : BMW 328i E46 (294x19) Bromsok : BMW 750i E32 Bromsbelägg : Öppen för förslag!? Handbromsdetaljer : BMW Z3 Transmission Växellåda : ZF 5-växlad från BMW 530i E34(V8) Koppling : Tenaci svänghjul, Sachs 765 tryckplatta, 6-puck fjädrad lamell. Kardan : BMW 328i E36 Drivaxlar : Sviktstålsaxlar med M5 knutar. Differential : BMW m535i E28 Styrning Styrväxel : E46 Rattstång : E46 Chassi Fram Fjäderben : BMW 325i E30 51mm ombyggda till coilovers. Bärarmar : BMW 325i E30. "Rollcenter"-kit om nu det är godkänt? Stötdämpare : Bilstein Clubsport Fjädrar : Millway Topplager : MKM Krängningshämmare : H&R Nav/Hjullager : BMW E36/E46 med "Bonjehylsor" Chassi Bak Balk : BMW E30 325i förstärkt och justerbar camber/toe Bärarmar : BMW 325i E30 förstärkt och bortkapad fjädertallrik Stötdämpare : Bilstein Clubsport med Millway coiloverkit Fjädrar : Millway Topplager : Millway Krängningshämmare : H&R alt. Original M Nav : E28 M535i Elsystem Elcentral : Leash Pro Street med egen härva. Batteri : Litet Bränslesystem Bränsle : E85/Bensin (flexifuel) Tank : SPEEDING Fuelcell Pump : Bosch 044 Filter : SPEEDING Ledningar : Stålomspunna PTFE Motor Renoverad M62TUB44 från 540i E39. Motorstyrning : MaxxECU Race Lite av planerna, vissa spikade andra kommer säker ändras under byggets gång. ...och va nu inte rädda att kommentera och kritisera! Bygga bil för att kunna svänga på bästa sätt är en ny erfarenhet så jag behöver alla tips jag kan få. Bilder från innan jag började på kommande version. Gamla spisen, M50B28 runt 450hk när den väl funkade. Detta är den gamla buren. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Kämpa på!
Gällande kopplingen så skulle jag föreslå en organisk lamell istället för 6-puck om du ändå har målet att köra mest gata - jag plockade bort min 4-puckare just för att förlänga livslängd på lådan och få en mer användbar bil. Om du inte planerat för snigel på V8:an så behövs ju inte sinter heller. Krängare bak - jag valde en original M-krängare till E30. Med tanke på din troliga viktfördelning fram/bak kommer en hård krängare bak i min blygsamma erfarenhet inte ge några fördelar. Tvärtom skulle jag tro. Krängare fram däremot kan ju vara kralligare och där finns ju mycket att välja bland. Skulle tro att H&R:s är bra grejor. Den Verrera jag använde finns ju inte att få tag på längre Belägg - jag kommer att testa Hawk när min bil går på bana. Har hört en hel del bra om dem men de är lite svåra att få tag på i Sverige. På min gamla bil körde jag i alla år med Ferodo DS3000, hade aldrig några problem med dem förutom att de var lite aggressiva mot skivorna. Prismässigt ligger de ju bäst till om man inte vill gå på PFC eller Pagid som ju är väldigt uppskattade bland medlemmarna här. För gata finns ingen anledning att slanta upp pengarna som "riktiga" racebelägg kostar, men nu när jag skiftade mina befintliga skitbelägg mot Textar så gjorde det helt klart skillnad, så kör på kvalitetsbelägg säger jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tackar för tipsen, en del att tänka på där allt är ju som sagt inte spikat. Ang kopplingen så är den redan införskaffad så jag får se om jag kör med den lamellen eller byter. Resten av grejerna får jag väl läsa på lite vad som funkar kontra priset. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Inte mycket gjort dom senaste dagarna men lite nya delar har det blivit.
Diffkåpa från e36 för att kunna bygga dubbla fästen. Zimmermann 294x19mm bakbromsskivor till 328i e46. Z4-nav. Nya bakhjulslager. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Motorn är orörd än så länge, ska ha en färdig kaross att montera den i innan jag börjar på den.
Ja tanken är att den ska bli något trevligt och mer användbart än föregående versioner. Kåpan ska passa vad jag har läst mej till, men inget jag kan bekräfta än. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Du vet säkert redan att du bör byta ut kamkedjeguiderna när du har M62 motorn lös. Och momentdra+locktita oljepumpens fästskruvar. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Har läst något om det ja, tanken är väl att den ska renoveras innan jag lägger i den men som sagt så är det ett senare steg i bygget. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Då har det hänt lite igen. 🙂
Ny "balja" för tank och pump. Vinkelslipar är luriga grejer. 🙄 ...men det är bra med försäkring, resulterade i dessa plus lite annat som inte kommit hem nän. 😉 750i E32 bak ok. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Klurar lite på att försöka få motorn lite längre bak och undrar vad som händer om man flyttar styrväxeln 2-3cm längre bak?
Tänkte även svetsa om tråget något för att få ytterligare några cm. Är det värt jobbet att få motorn 5-7cm längre bak eller bör det va mer för att göra någon större nytta? _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Torpeden är redan misshandlad sen tidigare bygge så den lär fixas till i vilket fall. Ingen som har något att säga om just ev styrväxelflytt? _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Jag säger att 2-3 cm i längsled kommer att påverka Ackermann betydligt. Om det är ett problem eller inte...det måste man testa, eller räkna på.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Ok, får försöka läsa på lite mer känns det som... _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Är lite stiltje i bilbyggandet för tillfället då denna årstiden är trevligare att spendera i någon av nedanstående istället för garaget!
Men planerandet pågår och "lädret" har blivit en del lättare så bara hösten kommer så är det bara att köra på! Såhär ser den gröna ut i dagsläget iaf...eller ja, bakvagnen sitter där inte heller längre. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Gått lite trögt ett tag nu men nu är det igång lite smått igen!
Blir mindre och mindre bil kvar för varje gång man är ute i garaget. ...ska fixa lite nya bilder snart. En fundering som dykt upp är att sätta motorn bakom framvagnsbalken, men någon som har koll på om det kommer medföra några problem vid reggning? Planen från början var Ombyggt fordon men var går gränsen för Amatörbyggt? Finns ju ingen knivskarp gräns mellan dom vad jag förstått men et sånt ingrepp kanske får det att tippa över till Amatörbyggt? _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 344i E30 -88 SFRO | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6186 totalt) |