Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28 >> 17 besök idag (285650 totalt) |
Blixten: Ja det var otur att bilen gick sönder men kändes skönt att bli bärgad faktiskt, även om det kostade en del, det hade varit snudd på livsfarligt att ta sig runt för egen maskin. Jag bad att bli avsläppt vid grusparkeringen strax utanför huvudinfarten till Nordslingan eftersom jag visste att bilen gick att köra hjälpligt några km till vårt hus. Bärgaren verkade lite stressad så just då vet jag inte om det hade varit möjligt att köra bilen någon annanstans. Det fanns möjlighet att betala med kort men kortläsaren fungerade dåligt, att ha med sig kontanter verkar fortfarande som det säkraste sättet att betala bärgare om oturen skulle vara framme.
Johan: Tack, det känns gott att ha rutinerade ringenrävar omkring sig när sånt här händer. Visst ringde Mattias dig i jakten på verkstäder? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Jo Mattias ringde och jag tipsade om ringspares. Nästa gång ni är där be om en sticker att sätta på bilen #weggelenz. Så har ni rabatt på bärgare.
Dom känns bättre än Bongard. Knappa 300 euro är ju inte gratis men Bongard var ofta rätt tjuriga med att släppa bilen på annat ställe än deras eget där det givetvis kostade att stå med bilen om det behövdes. I slutet på maj är det 4 dagar helöppet då ses vi väl där? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
_________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||
Tack själv Simon (nu väldigt sugen på V8 efter att ha åkt med dig )
Johan: Jag började räkna på hur länge sen det var sist jag var nere på Ringen...och det var sju år sedan. Så att åka igen i slutet på Maj blir ju aaaalldeles för offensivt Men visst hade det varit skoj! Så efter sju år, hur gick körningen då? Hyfsat får man väl säga. Många av varven låg runt 8.45, dock inte med jätteattack. Körde på Federal 595 RSR som blev lite hala efter ett tag men som ändå gjorde sitt jobb. Men det blir nog riktiga R-däck nästa gång. Sen går det ju galet fort på vissa partier så där krävs lite mer Ringenvana innan högerfoten planteras mot golvet. Det blev en hel del filmat. Två av varven finns med i första filmen. Den andra filmen har jag klippt ihop från "Ringpressionen" som filmar en del runt banan. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Kul läsning! Gör inte suget att åka ner mindre direkt
Skönt att det var ett förhållandevis "enkelt" fel. Fick en klump i magen när man såg bilden med bilen på bärgaren! Bilen ser grymt fin ut! |
||
Tack för kommentarerna om bilen
Haha, ja bilden ser värre ut än vad det var. Men just där och då hade jag också en klump i magen, man vill ju trots allt ta sig hela vägen hem till Sverige igen. Dock konstaterade vi rätt snabbt att det var länkaget som lossnat så jag slapp vara orolig allt för länge Jag kan lova att suget inte är mindre att åka ner igen, det är väl enda nackdelen med att åka till Ringen... _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
När jag tittar på filmen ser jag ganska snabbt att du behöver komma ner snart igen för att få lite varv i bilen, det saknas fart och jag vet att du har den men det är för få varv på lång tid.
Så ses vi den 29:e? Jag bjuder på den första kalla på kvällen! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Helt klart finns det fart att hämta. Lite bättre spårval och bankännedom så man känner sig tryggare med att släppa på för fullt skulle ge betydligt högre medelhastighet. Och som du säger, det är varv som behövs för det. Den där kalla får vi dock ta ett annat år, även om jag då får betala den själv
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Tvagad och färdig för Bimmers of Sweden på Mantorp.
Fälg och däck för bankörning blir nytt för i år. Det blir lite bredare doningar, går även upp från 17" till 18". Fälgarna är nu 9,5X18 ET22 och däcken 255/35-18 samt 20mm spacer. Tveksamt dock om det blir någon bankörning under BoS, åker mest upp för att titta i första hand. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Ytterligare en banåkasäsong med M3:an till ända. Fokus denna säsongen låg ju på Ringen så det blev inte så jättemycket kört utöver det. Han med två körningar på Kullen iaf, med Beast Lab i Juli och NOGS i Augusti.
På väg till Kullen. I princip ensam på vägen, solen på väg upp och en hel dags bankörning väntar. Magiskt Ibland går det för fort...Var ute i gruset och härjade lite. Fästena på spoilerläpp och splitter gick att rädda men splittern blev lite kortare. Blir en ny lösning till nästa år. Jag har klippt ihop några varv från de både körningarna där jag ligger bakom några bilar och filmar. Första varvet dock helt ensam och då var det inte långt från sub-minuten. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Efter några år på bilen är det nu dags för Ksport-chassit att gå i pension. Det ersätts av ett KW clubsport där jag kommer behålla de främre Millway topplagringarna samt ersätta den bakre progressiva fjädern med en linjär. De nya fjädrarna är något hårdare än vad clubsport-kittet levereras med original. Även där bak kommer det nu sitta Millway topplagringar.
Nya fjädrar. Fjäderhårdhet 130 N/mm fram samt 140N/mm bak. Clubsport fjäderben med Millway topplagring. Original vs linjär fjäder. Bakre topplagringar. Linjära fjädrar bak. Hjälpfjäder för att förhindra att fjädrarna ska glappa vid full utfjädring. När jag hissat upp bilen ett par gånger så hade fjädern glidit en hel del på nedre länkarmen och hamnat "off center". Köpte därför styrningar från Millway som i bilden nedan syns längst ner. Nästa del-projekt: _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Var beställde du anti bumpsteer kitet? Måste man beställa det från Magnus Racing Team's facebook sida, eller finns det att få tag på i europa?
Letat efter liknande kit, enda jag finner som har det i europa är Millway, men det är ganska dyrt. Fartfabriken hade ett kit, men eftersom det nu är rallyshop som säljer hans grejer, verkar det kitet inte längre finnas. _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||
Ja det gick väl helt okej.... Tyvärr inga filmer. Du kommer märka skillnad nu när du får riktiga dämpare... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
MRT är Finnar, så dom finns närmare än nu tror. Ej att blandas ihop med raceteamet i USA med samma namn som tävlar med Audi R8 osv. Alla deras produkter finns på Ebay, bara att klicka hem. Annars är Motornord svensk återförsäljare (eller i alla fall va för nått år sen). _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Sorry, missade din fråga Doggelol. Som Newberg skriver så är de från Finland. De säljer produkterna via Ebay.com. Skeppas dock från Finland så inga konstigheter med tull och annat.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28 >> 17 besök idag (285650 totalt) |