Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 480 TURBO -88
2457 besök totalt
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Tjenare!

Första posten här.
Tänkte därmed börja med att presentera mig.

Conny Norén heter jag, och bor sen ett tag tillbaka i Halmstad.
Arbetslös sedan en och en halv vecka, så nu är det lite bilskriverier som gäller på lediga stunder.
Det som skrivs kommer så småningom upp på www.sportbilen.se.

Bilen då ja. Volvo 480 Turbo. Du som läser tänker antingen "den är ju ful", "det är ingen riktig Volvo" eller "det är ingen bra banbil". Gissa vad? Jag bryr mig inte.

Tanken var tidigare att den skulle ställas av, och en vardagsbil skulle inhandlas. Dock satte arbetssituationen P för de planerna.
om just detta exemplaret behålls, eller det blir en annan i framtiden, får vi helt enkelt se.
Det enda lilla som är gjort nu är att den är chippad av Turbo Center i Stockholm genom bäste herr Brummes försorg (köpte bilen av honom för snart tre år sedan), då med ett specialchip som får bilen att producera runt 170-180 hk, uppskattningsvis. Detta tillsammans med ett sportluftfilter och rensad katalysator (fy på mig) ger en tämligen pigg liten bil, rakt fram.
Betydligt dyrare, nyare, och egentligen snabbare bilar har fått se sig besegrade.

Att svänga med den vita blixten är... njae! Den har nu gått 24 000 mil, vilket inte märks på motorn, men väghållningen är nog inte vad den var när den rullade ut från fabriken för 16 år sedan.
Krängningshämmare, bussningar, stötdämpare, fjädrar, allt är standard. Den rullar till och med på standardfälgarna, så däckdimensionen håller rejsiga 185/60/14. Pass på.



Tankar och planer, då.
Uppgradera väghållningen med nya bussningar. Antagligen original, eftersom eftermarknaden gärna har stängt när 480-maffian vill handla.
Sänkningsfjädrar måste på, likaså bättre stötdämpare.
Sen var det fyrhjulsinställning ja...

Motormässigt skulle jag vilja göra ett försök med kamaxel från en 480 ES från -87, då den är "vassast".
Något större turbo, och större intercooler, tillsammans med större spridare och en progressiv bränsletrycksregulator och ett öppet (avskärmat) luftfilter.
Toppen skulle förmodligen få sig en översyn av Erland Koch (stavning?) utanför Lund.
Avgassystem? 3" downpipe (trångt) och 2,5" efter katalysatorn är idéen där.

Fälgar skall jag annektera (ja, annektera) av en bekant. Han har ett par lågbudget 16"-fälgar liggandes i bästa DTM-look. Om herr Brumme har kvar sina 225/40/16 till ett förmånligt pris, skulle de gärna få monteras på tidigare nämnda fälgar.
Baksätet skulle jag vilja behålla, om ärligheten skall fram. Skulle även vilja ljudisolera kupéen, snälla stena mig inte nu. Detta under förutsättningen att bilen även skall rulla till vardags.
Skall den inte det, ja då sitter det två sportstolar fram och inget mer.

Det var de tankarna. Jag lämnar er att begrunda det, och ger er lite kuriosa om mig som guldkant på inlägget:
* Är barnsligt förtjust i de gamla fina bilarna från 80-talet.
* Absoluta drömmen - Lancia Delta Integrale/Evo
* Ämnar ha en samling med bl.a. 480'n, Kadett GSI, Golf GTI, Peugeot 205 GTI och Saab 900 Aero.

Det var det hela!
Har du läst såhär långt skall du ha en klapp på ryggen. Påminn mig om det om vi någonsin träffas.

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496





Kul med folk som vågar gå emot strömmen i sina bilval!
Hoppas du får bra fart på bilen nu runt banorna bara... Att ha inredning är väl ok om man är lagd åt det hållet... Nej men skämtåsido, man ska börja nånstans innan det spårar ur totalt (för det gör det, tro mig)

Välkommen hit till rejsa.nu iaf!

Mvh
Fredrik - som också en gång i tiden började med inredning i bilen på banan...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57



däcken ligger och väntar på min gamla busbil

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 480 TURBO -88
2457 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande