Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ti (Såld) - 02 | 1, 2 >> 3867 besök totalt |
Hej!
Har nu fått tummen ur och köpt mig en "tysk bil med bur" och öppnat ett konto på Rejsa! Är inte ny i bilvärlden, jobbar inom fordonsdynamik och kör en del bana på jobbet, håller även på med veteranbil (Saab turbo). Men det räckte inte, så har nu införskaffat en BMW 325ti Compact från 2002. Den har varit uppe här på forumet förut då livet som trackday bil påbörjades 2013, detta kan ses här: https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=87153&postdays=0&postorder=asc&start=0 Och ägare nr:2. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97892&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=e2298bbe71d7cf21c67d34eae9f51475 Det som är gjort är framförallt: D2 Track Racing Coils med justerbara topplagringar Powerflex bussningar 330 bromsar fram med Yellowstuffbelägg 18" Team Dynamics Motorsport fälgar med Federal 595RS-R Clubsport bur Sparco PRO2000 stol 4 punktsbälte Samsonas Short Shift Mina planer är att behålla bilen som en ren trackday bil, lära mig justera chassi, däck tryck osv. för bankörning samt det viktigaste, ha skoj! Nedan 2 bilder från inköpet i augusti: I vinter blir det allmän genomgång och byte av lite slitgedelar, service osv. På förbättringar är tanken är att få in en till skalstol och 4 punktsbälte till passagerare, lätta lite samt kanske skruva lite på motorn, framför allt få den att andas lite bättre. I lördags var det premiärtur på Sturup för att känna på bilen, mer om det lite längre fram. // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Hej Daniel, fin bil
Rejsa är så fantastiskt. Har läst de 2 tidigare trådarna om den här racern nu. Den gör sig väldigt bra i svarta fälgar och det verkar vara orörd originallack av det man kan se på bilderna. Har denna varit påställd och brukats på heltid sedan den senast lämnade ifrån sig spår här på Rejsa i december 2015 och hur långt har den gått nu? Det verkar som om 2,5-litersmotorn inte är lika hård på vevstakslagrena som 3-literssnurrorna. Visst är de ca 170 hästar den här motorn ger? Patrik Skoog nämnde i nån av de andra trådarna om ett grenrörsbyte som ger 11hk ytterligare. Är detta utfört? Har aldrig provört någon bil med Samsonas spakställ men har förstått att det är en väldigt positiv uppgradering. Önskar dig mycket nöje med denna silverpil till bil! Saaben du nämner -får den smaka på bana med ibland också? mvh Alex _________________ Alex N Eriksson |
||
Tackar! Lacken är fortfarande original, inga krigsskador heller, men behöver fylla i något stenskott och putsas lite. Den har brukats till och från, både som bruksbil och på bana sedan 2015, nu har den 188'000km på mätaren. Motorn är 192 hästarn som Alexus skriver och än så länge är den helt original, förutom ett öppet luftfilter. Saaben är "Gubboriginal" 4dr 900 turbo från 1981, högt som ett hus och inga krängningshämmare. Inget för banan, men passar ypperligt att åka och köpa glass med soliga sommardagar! _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Som sagt var det premiär på Sturup för både mig och bilen, 3 timmar öppen bana var det och fick ihop en 65 varv. Positivt överraskad på bilen, har inte gjort något med den och han går hyfsat välbalanserat och inga direkta överraskningar. Inga tendenser till utmattning/värme på varken motor eller bromsar. Lite lärdomar jag får ta med mig är att alltid ha mer än halv tank bensin, annars tappar den bränsletryck i högersvängar och inte glömma däcktrycksmätare, fick dock låna av en
Till bilen så är jag inte jätte imponerad på däcken, sitter Federal 595RS-R på, körde med 2,5bar i varmtryck (Kanske för högt), varv 2-5 funkar dem bra, men efter 6-8 varv så började de bli hala och höger fram hugga lite i vänsterkurvor. Men som sagt, riktigt positivt överraskad på bilen och en riktigt rolig förmiddag på Sturup Raceway! Eventuellt en bandag till i oktober innan jag påbörjar vintermeket. // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Bensin problemet blir du av med om du köper insatsen till tanken från M3an. Du skulle nog kunna prova med lite lägre tryck än 2.5bar på däcken jag har kört 2.1/2.2 bar. _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||
Halloj!
Har nu fått in "Sture" som han nu kallas i garaget, men inte hunnit med så mycket mer än att putsa motorrummet och kolla lite vad det är jag köpt. Inga dålig överraskningar än Tack för tipset Alexus! ska kolla in på det Lite frågor ang era erfarenheter med original M54B25. Olja: Just nu är det enligt uppgift Castrol 10W 60 FST, högre viskositet än rekommenderat och oljelampan blinkar till vid tomgång kall motor (15 garder). Dock går det ju utan problem när man når arbetstemp och pressar han på bana så vågar inte riktigt gå ner i viskotet. Men vill dubbelkolla, hur gör ni med era originalmotorer som ni kör på bana? Tändstift: Har i nuläget ej koll på vad som sitter i, men ska jag gå efter spec. eller har ni nå bra tips? Luftfilter: Det öppna luftfiltret ska bytas ut, tips på något som funkar bra! Att tillägga är att bilen endast kommer gå bana och till och från banan, så behöver inte kompromissa. Här näst är att hjulupphängning ska ner och gås igenom. // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Jag åker 5w-40 och det går bra det också. Min går bara på bana och hårt! _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||
Hej!
Dålig på att uppdatera, men det har grejats lite i garaget. Tack för oljetipsen! Det blev Valvoline VR1 Racing 5w-50, snäppet lägre viskositet än vad som körts innan. Bromsar, styrstag, länkarmar...osv har också anlänt I bromsväg blir det EBC Turbo Groove skivor med Yellowstuff belägg: På bilen har jag tagit ner coilovers då dem ska fräschas upp lite, bla nya stötdämpare och ringar. Under tiden jag har väntat på delar så har hjulhusen städats, spindlar, fästen...osv fått lite ny färg. Bromsoken har blivit svarta istället för blåa. Ingen rost, Fan va gött! Nu börjar återmontering med bla. nya länkarmar. I väntan på att delarna till coilovers ska anlända så kommer jag påbörja jobbet inne i bilen, förarstolen skall flyttas till passageraren och en ny lika dan stol, fast en storlek mindre ska in till förarsidan. Nya 4p bälten ska monteras och lite uppstädning av interiör. // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
NGK BKR8EIX har vi åkt med i de senaste M54 maskinerna efter rekommendation från NGK. Har aldrig strulat. Vi åkte etanol, så kanske du kan åka BKR7EIX. Finns billigare på Ebay mfl. Luftfilter, behåll original trycksatt luftburk, det ger mer effekt i bänken än att byta ut mot ett öppet raggarfilter. Har aldrig förstått varför man vill suga varmluft ? _________________ Patrik Skoog |
||
Nu kommer allt på en gång, det har varit en del väntan på delar pga. Covid-19...men tillslut så!
Ang. luftfilter så har original luftfilterboxen försvunnit många ägaresedan. Tills bättre lösning fixas så sitter ett AEM filter med avskärmining och en lite patetisk slang som knappt gör någon större nytta. Coilovers har delvis renoverats, lite nya ringar och dämpare. Dem är nu på plats, lika så bromsarna, och jag kör Motul RBF 660 bromsvätska. Även bromskylning på plats igen (ej på bild) Till interiören, har plockat ut några kåpor och högtalare (man hör endå inte nå från stereon för allt oljud ) En ny stol + 4p bälte till förarplatsen, samma modell som innan, fast en storlek mindre, gamla förarstolen fick bli passagerarstol. Skruvar till stolarna byttes då kvalitén inte följde specifikation (10.9). Efter service med olja, filter, kylarvätska..etc. så är "Sture" redo (förutom en hjulinställning i veckan) Nu börjar det roliga, köra och samla på mig mil på bana och lära mig sätta upp bilen som jag vill ha den. Premiär blir på Falkenberg nu i April med en Licenskurs. Nedan bilder från igår efter lackförsegling: //[/img] _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Blir bra detta. Gällande luftburken har jag kvar original om du vill ha den innan jag slänger den. Jag har lagt i M54B30 i min nu i vinter om du vill ha inspiration till framtida mods. Ska bara komma till skott och uppdatera min projekt tråd...
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||
Ser bra ut
Våra bilar är lite lika, men ändå olika 🤪 Färg å fälgtyp är likt men har E36 Compact. Har tyvärr aldrig vart nöjd med Yellowstuff fram. Åkt det på 3st bilar å det har inte funkat bra. Ingen go pedalkänsla å bygger mycket värme. (Kanske funkar bättre med bromskylning dock?) Orangestuff har jag däremot vart nöjd med _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||
Kör nog med nuvarande lösning, men har jag vägarna förbi söderut så kanske jag hojtar till! Har läst igenom din tråd och man blir minst sagt sugen på att lägga i en B30, kommer vara roligt att se slutresultatet _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Har sett din Compact här på forumet Har bara kört en gång med Yellowstuff, då var grejerna ganska slitna, men ska bli intressant hur dem går, är ju en snabb grej att byta annars _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Hjulinställning gjord! Jag gav bilen lite Toe Out fram för bättre instyrning samt lite Toe In bak för stabilitetens skull, speciellt i inbromsning, siffrorna ser ut som följande:
Fram: Total Toe Out: 2mm (med 18" hjul ca: 0 15') Camber: -3,3 grader Caster: 6 grader Bak: Total Toe In: 3mm (med 18" hjul ca: 0 23') Camber: -2,6 grader En utgångs punkt, får se hur det känns // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Premiär igår på Falkenberg, licenskurs, så blev inte så mycket köra, men vi fick i alla fall 20min fri körning. Mycket trafik med allt från Pick Up till Porsche på banan, så blev bara 2 varv utan trafik. Sjukt skoj i alla fall!
Bilen: Väldigt nöjd chassiet hittills, styr in fint och är lätt att lägga bilen där man vill. Stabil bakända och överstyrning kontrolleras lätt med gasen. Lite fundersam över bromsarna, mycket judder när dem kommer upp i temp (inget när dem blir kalla igen), blev lite bättre efter några varv, kan ju bero på att det är nya grejer och dem behöver några heat cycles. Dock ingen tendens till fade. Byte från 10w60 till 5w50 förbättrade kallstarter, bygger upp oljetryck mycket snabbare, märkte ingen skillnad på bana, får se hur den beter sig varmare sommardagar på bana. Onsdagsträningarna på Falkenberg är inställda maj ut, en får hoppas att det är igång igen i juni. // _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Inte uppdaterat här på ett tag, men det har blivit ett antal körningar på Falkenberg i sommar! Riktigt nöjd med bilen, har mest filat på min körteknik, men har även lite tankar på att justera lite hjulvinklar och dämparhårdhet.
Efter 2 körningar så tog däcken slut, det gav mig möjligheten att testa något annat, även om jag var nöjd med Federal så fick det bli Toyo R888R. Riktigt nöjd med dem, gick direkt ner i varvtid, var även första R-däcket jag kört med i regn och våt greppet var bättre än jag hade väntat mig. En enda incident denna sommar, ett sprucket expansionskärl, snabbt fixat och inget annat tog skada: Körningar på Falkenberg verkar slut för året, kört på stabila 0:55 per varv, men borde kunna köra snabbare. Förhoppningsvis hinner jag med någon körning till i år innan vintern. //Castro _________________ Daniel Castro Larsson BMW 325ti - 02 (Såld) Saab 900 turbo - 81 BMW 318d - 16 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ti (Såld) - 02 | 1, 2 >> 3867 besök totalt |