Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (14847 totalt) |
Tänkte lägga upp en lite komprimerad tråd till dagens datum, spoiler och mer detaljer finns på min instagram@speedsterv6.
Bilen är från början en Turbo som införskaffades helt original med 3500 mil 2009 och uppgraderades så småningom till en maskin med drygt 400whp. Inför säsongen 2018 renoverade jag motorn med tanken att kunna köra skiten ur den några år till. Men redan under inkörning bestämde sig blocket för att det inte ville vara med och leka mer och fodret i en cylinder blev ett med vattenmanteln...RIP. Motorn var en Z20LEH från Astra H OPC och det fanns för tillfället inga block eller motorer på skroten samt att de brukar ligga på runt 30000 i pris. Då jag redan innan funderat på att någon gång få i en roligare motor så var det väl läge att köra på det direkt. Efter något halvår av planering införskaffades en AJV6 från Jaguar S-Type och en 0B1 låda från Audi. Motorn är en kortslagig V6, från början utvecklad av Porsche för Ford/Jaguar, Jaguars cylinderhuvud är utvecklat av Cosworth. Samma motor finns trimmad av Mountune i Juno SS3 V6 samt Noble M400 fast med fords toppar och turbo. Men original n/a har motorn bara 238hk vilket självklart är alldeles för lite för en bil under 1000kg så behövde ju ett sätt att få ut lite mera pållar. Turbo hade inneburit att öppna motor och byta kolvar, stakar mm. Min tidigare turbomaskin var även svår att få tillräckligt med kylning vid hård bankörning. Ett av huvudmålen med bygget är att den ska vara billig att hålla igång då jag kör mycket med den, samt gärna pålitlig så ville helst köra med oöppnad motor så det bara är att byta om den ger sig. Så för att inte få för högt vrid men hög toppeffekt och bra körbarhet så införskaffades en kompressor från Koenigsegg CCX mao Rotrex C38-81 Så nu var det "bara" att börja bygga, satte även vissa mål med bygget som är viktiga för mig efter erfarenheterna med originalinstallationen. Ville utan stress kunna plocka ur hela drivlinan och sen i igen med tex ny motor över en helg utan att plocka isär halva bilen samt att försöka få allt så lättmekat och robust som möjligt. Mer om detta senare, blev en lång nog introduktion ändå. |
||||||
Tusan så coolt Mattias! Lagom galet med, men riktigt kul! Vanliga Speedster med kompressor på är underbart sköna att "styra med gasen" på ett behagligt sätt, så med ökad cylindervolym så lär det väl bli ännu trevligare, lite mer utmaning också kanske om du får lite mer vikt bak med Du får säga till när det vankas garagebesök! Kanske lagom till våren så man kan åka hobbybil ut och säga hej? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ja körbarheten på bana blir ett riktigt lyft, hoppas på mycket åka i sommar. Vikt och fördelning kommer som en liten överaskning senare Vill du se motorpaketet vid sidan om bilen är det läge att kika förbi hyfsat snart då det bara är lite kvar innan det åker i igen. |
||||||
Det är ett annat av målen jag hade, jag ville att detta skulle vara första S2 chassit med rakställd motor och bibehållen hjulbas samt bagageutrymmet kvar. Därav valet av en 0B1-låda istället för 01E som har drivaxlar 108mm längre bak. Detta gör denna bilen till typ världens kortaste med rakställd mittmotor sen 70-talet (Lotus Europa) , närmsta morderna är Cayman. Om det inte saknas några bilar i Carfolio. |
||||||
coolt! Diffusor och avgas ser ut att bli en utmaning, ska bli kul att se hur du löser det! _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen. Audi tog fram denna för att få mer BMW-likt överhäng och råda bot på framtunga och understyrda bilar.
Så perfekt att dra nytta av för att kunna få bra drivaxelvinklar utan att förlänga hjulbas och kaross. |
||||||
JÄVLAR VA BALLT!!!
Det här ska bli vansinnigt spännande att följa. Jag som gnäller över att det är trångt att byta insug..... _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||||
Tack, ja förra årets mål var att få den godkänd och besiktigad som ombyggt fordon för att hinna testa och hitta eventuella problem. Så blev ca.200 mil på gata och 8 varv på Kullen. |
||||||
Är det samma princip som används i Audis S-tronic? Det fanns ingen tanke att gå den vägen med S-tronic (DSG)? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Går lådan in där bak sen? Om du nu ändå gick mot rakställd V6a, kikade du aldrig på Audis 2.7 biturbo? Billiga på skroten, nya stakar så håller dom för 600 häst och har "bara" 250hk original. Passar direkt på lådan med..
Oavsett kul projekt! Blir intressant som sagt att se hur det blir med utrymmet längst bak _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag har ju vart här hela tiden men fick tummen ur igår kväll och sortera alla foton så nu får det väl bli frukost- lunch- och kvällsuppdateringar här ett tag för att komma ikapp till nutid |
||||||
Det är inte en omöjlig framtid dock finns det ingen eftermarknadsstyrning till dem ännu vad jag vet. Har dock börjat komma till tvärställda DSG. |
||||||
Har du kollat med HTG tuning ang styrning av lådan? Dom släpper nya lådor var och varannan dag, känns det som. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
HG Tuning skall klara av det, de skriver att de supporterar iaf DL501. Edit: tvåa på bollen efter den där Dude... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Första tanken var faktiskt Audis kompressormatade V6a vilket hade förenklat många mekaniska delar av bygget. Men då den är direktinsprutad hade det antingen krävts en ecu som stödjer det samt massa svårigheter att mappa bränsletryck mm. Alternativet jag funderade mest på vad att få tag på en krockad men körbar bil och flytta över de elektriska delar som krävs för att original styrenhet ska funka tex ABS och diverse CAN BUS och kunna pröva så allt funkar medans man rycker bort delar. Tror dock att Jaguarmotorn är rätt val då det passar bilen med en rapp motor som varvar 8000, väger mindre än gjutjärnsfyran och nästan är gratis. Redan köpt på mig både extra motor för 3500kr från skroten och låda för 800kr från returbilen så billigare än så blir det inte |
||||||
AJV6 är en bra och lätt motor och det går att byta insug, tråg och dylikt mellan S-type och X-type om något av dem passar bättre. Jag undrade om 233 cm är kortaste hjulbas på en mittmotorbil med rättställd motor. Ferrari 308 GT/M hade 234 cm med 3-liters V8 och Hewland eller ZF transmission så det var på centimetern Det fanns en Lotus Elise med RS4 Biturbo V6 i Tyskland men jag vet inte om den var förlängd.
Mvh Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (14847 totalt) |