|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
21 Feb 2021 12:02
Senast ändrad av emelie, 01 Mar 2021 23:24, ändrad totalt 3 gånger
Har Fabian Toveks lät bygga och Lars Larsson vann både EM och SM i rallycross med.
IGMAB chassie/hjulupphängning
TROLLSPEEED motor
ÖHLINS fjädring
AP-RACING bromsar
Bilen är nu med komplett chassie,fjädring,bromsar,styrning, hjul
Det vore väldigt kul om man skulle kunna sätta ihop med den och återställa som den var och med det utseendet EM -06-07.
_________________ emil andreasson
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
21 Feb 2021 12:04
_________________ emil andreasson
|
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273
22 Feb 2021 15:35
Oj, vad kul bil!
Vad är statusen på den nu?
_________________ Erik Fyrk
997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
22 Feb 2021 16:20
Just nu komplett kaross/chassie med fjädring/bromsar/strning/hjul och allt.
Samt orginal paneler/kåpor, även torrsumpstank, bränslesystem , kylsystem sitter på plats.
Den står nu i garaget utan drivlina , men har motorn nyrenoverad.
_________________ emil andreasson
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
26 Feb 2021 19:38
_________________ emil andreasson
|
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135
28 Feb 2021 12:07
Det var ett tag sedan man såg en sådan maskin nu men har varit med å grejat en del med dom där genom åren..
Man får vara lite försiktig med laddtryck i botten på dom där annars flyttar man förbränningsrummen
Har du Tibuc-insuget?
Ser att du har motorkablaget, har du även Pectel-boxen?
_________________ Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400
MVH Emil Olsson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41654
Forumägare
28 Feb 2021 12:27
Sjukt cool
_________________ Magnus Thomé
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
28 Feb 2021 22:41
Jag har inte pectel boxen , hoppas kunna hitta en.
Jasså du har skruvat med de motorerna, skicka gärna PM och förklara lite som jag kan tycka va kul😎🚗
_________________ emil andreasson
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
28 Feb 2021 22:46
_________________ emil andreasson
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
16 Mar 2021 00:43
Jag kollar nu rimliga alternativ för att lackera eller foliera bilen och dekaler,
Så skulle nån känna att den kan och vill göra ett jobb så är det bara att höra av sej på PM eller 0763091088
_________________ emil andreasson
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318
16 Mar 2021 07:18
Frän bil! Vad är det för motor i grunden?
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3374
16 Mar 2021 07:38
Litto skrev: | Frän bil! Vad är det för motor i grunden? |
Ser väldigt mycket ut som VAG 16v motor 1,8-2L??
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
16 Mar 2021 12:09
Det bygger på 1.9 diesel block och ABF topp , 2 liters.
_________________ emil andreasson
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3374
16 Mar 2021 12:15
Intressant! Förklara gärna varför denna kombo.
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
16 Mar 2021 12:44
Jag är inte duktig på att förklara detta men om jag förstått rätt så ska det vara högre däckhöjd på detta och sedan stålfoder med nicasil , arrows vev, verdi vevstakar, cnc-portat, ramlager bultar genom tråget osv.
Det finns en duktig kille här i tråden som är bättre på att förklara, han kan nog kanske förklara så jag inte säger fel.
Men det är en kul motor och rätt i den bilen.
_________________ emil andreasson
|
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135
16 Mar 2021 18:17
emelie skrev: | Jag är inte duktig på att förklara detta men om jag förstått rätt så ska det vara högre däckhöjd på detta och sedan stålfoder med nicasil , arrows vev, verdi vevstakar, cnc-portat, ramlager bultar genom tråget osv.
Det finns en duktig kille här i tråden som är bättre på att förklara, han kan nog kanske förklara så jag inte säger fel.
Men det är en kul motor och rätt i den bilen. |
Teorin till att ha ett högre block är att kunna ha ett längre slag med vettigt vevstaksförhållande och för att få en mer vridstark maskin. På en motor med restriktor är det än viktigare att få upp momentet tidigt (läs låga varv) för man har inte flöde nog för att varva massor och på så sätt kunna få ett vettigt register att åka på.
Vi körde ett liknande koncept på den efterföljande TFSi-motorn som var ett stort steg framåt men nu går mer och mer av teamen över till MotorDesigns custom engine som är kvadratisk. Och den funkar väldigt bra med ett ännu större register..
Så vad är rätt egentligen..?
_________________ Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400
MVH Emil Olsson
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3374
16 Mar 2021 20:27
Vad är det för volym på en sådan här maskin då? Över 2L gissar jag på??
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 723
Trådstartare
16 Mar 2021 20:49
2st grejer till bilen iaf , en mellanaxel mellan frontdiff- drivaxel vänster ( denna axel som går under motorn) och en lång kopplingskåpa gjord för denna motor och sellholm MPG
_________________ emil andreasson
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
17 Mar 2021 00:16
Jovani skrev: | Intressant! Förklara gärna varför denna kombo. |
Dieselblocket hamnar teoretiskt över 2L.
Detta ger även annat slag OM man använder t.ex smidda dieselveven.
Men som sagt volymen ger ju att man kan fodra ner den till mer exakt volym enligt reglemente.
De vanliga 2,0 VW blocken måste man ju maxborra för att få den fördelen.
Om jag förstod din fråga rätt?
OM man bygger gat eller trackday så kan man köra dieselvev i t.ex bensinblock och bygga mot 2,1l om man optimerar.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227
17 Mar 2021 06:24
Hysteriskt häftigt!
Hoppas verkligen att du får fart på den där!
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***
Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605
17 Mar 2021 09:21
Lillen skrev: | Jovani skrev: | Intressant! Förklara gärna varför denna kombo. |
Dieselblocket hamnar teoretiskt över 2L.
Detta ger även annat slag OM man använder t.ex smidda dieselveven.
Men som sagt volymen ger ju att man kan fodra ner den till mer exakt volym enligt reglemente.
De vanliga 2,0 VW blocken måste man ju maxborra för att få den fördelen.
Om jag förstod din fråga rätt?
OM man bygger gat eller trackday så kan man köra dieselvev i t.ex bensinblock och bygga mot 2,1l om man optimerar. |
Visst finns det likheter med denna motor
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
|