Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 25 besök senaste veckan (219064 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Jag och den gode Redaktören tog en påsktur efter hans kloka initiativ.
Vi började med en lätt fika på Mormors och fick vår sportbilsdefinition utmanad, en diskussion där vi tidigt formulerade en teori som empiriskt kunde testas med hjälp av ett statistiskt urval yngre än 10 åringar. Vi hittade oss ett litet slott norr om Lund som var väldigt trevligt. Sedan besökte vi en bekant som fyllt sitt slott med många underbara ting! Givetvis försett med välanvänd begagnad fälg! Många cylindrar fanns också att beskåda. Samt små nätta pedalställ i Formel Ford form. Och en ickesportbil(!?) som fångade mitt hjärta på ett lite oväntat sätt. Fler väldigt ystra och arga cylindrar som väntar på att de andra ska bli klara, jag vet inte om jag vill säga för mycket om det just för tillfället. Men gisses vad det kommer bli häftigt! På vägen tillbaks bytte vi bil jag och Göran, det var en mycket intressant övning! Jag har inte kört en MGB tidigare och han hade inte kört någon Lotus. Efter att ha bråkat lite med att vända och ta oss ut så blev jag ganska snabbt vän med växellådan, som är väldigt angenäm, spaken välplacerad och knoppen en ordentlig aluminiumsfär! Motorn råmar gott, och även om det inte händer så mycket så är den villig och går fint hela vägen ner på låga varv. Ett karaktärsmässigt släktskap med Lotusen tycker jag, vars motor också är lite... agrikulturell. Bromsarna däremot lämnade lite att önska, känslan var inte obefintlig och nog stannade den mer när man tryckte pedalen djupare, men oj vad djupt man fick trampa! Hellre då i reko men maklig takt tagga ner genom de fyra växlarna med hurtiga små mellangasningar! I en tom rondell gav jag mig åt höger i reko takt, styrningen är tuung och man får verkligen arbeta för att få runt den, men känslan är fin och chassit rör sig på ett intuitivt vis! Över diverse ojämnheter var det en annan sak, ett gupp som inte hade gjort en modern bil berörd överhuvudtaget resulterade i en djuuup gungning, där baken nog satte sig på bumpstops. Undrar hur den hade mått av lite mer moderna coilovers På vägen hem såg vi dessutom en mycket bekant silverfärgad Porsche som verkade kunna framföras under egen kraft! Mycket skoj _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Helt otroligt ni lyckades pricka in min tur till macken, skulle tippa att min provkörningsrunda var mindre än 3km . Väldigt kul att se er i.a.f
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Har hört att det snart sker aktiviteter på banor! Så idag gjorde jag ett litet ryck. Ny olja och filter för dagen, ett jävla slit utan den motivation som Simons glåpord brukar sänka (Victor hjälper typiskt till i praktiken). Nåja så blev det gjort ändå! Jag hittade att avgas flexi flätan var på väg ut, om någon har tips på vad man gör åt det så berätta gärna. Dessutom kommer det då och då en liten droppe vatten mellan block och växellåda, var katten den har sitt ursprung vet jag inte än, kanske cat7 har någon idé? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Detta löses så klart enklast med ett motorbyte, har du rett ut huruvida man får ned en LS1 ännu? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||
Mmm. Var det någon som sa V8?
Passar väl bra i en sådan där. Borde öka greppet över bakaxeln något också. |
||||||||||
Fast det där blev jag nyfiken på.. de där kåporna känner jag igen väldigt väl (fast mina är målade) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||
Aheemmm!! Ja nog för jag är väldigt sugen på nåt med LS! Men givetvis måste det ju vara en Rover8a som lösning på avgasproblemet. Edit: Hur var det, kunde vi hitta någon bra transverse växellåda för de där Rover 8orna? Den på bilden skulle tydligen ner i en väldigt liten röd bil, när herrn med de många cylindrarna byggt klart den med 12 cylindrar åt sin fru! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Jo men vi kom ju ut och körde lite.
Jag sitter här och väntar på att mitt slarvigt ihopkastade videoklipp ska rendera klart. Redan på vägen till Knutstorp så stötte jag på en bekant syn, som jag körde om på väg till Kävlinge, ångrade mig och sedan tog ett extravarv i en rondell för att få privilegiet att ligga bakom igen! Väl i depån så tog Göran en schysst bild på min bil, så jag lånar den! Edvin syns gå förbi och spionera på hur man kör fort medan det är kallt i asfalten Själv studerade jag grann-kusinens coola växelspakslösning! Efter första passet inspekterade jag sedan mina däcks förkärlek för innerskärmen, något jag oroade mig lite för inför säsongen, då jag nu återigen bytt till 205 breda framdäck, i kombination med en 12 mm spacer och 7" bred framfälg med ET10. Vilket borde bli effektivt ET-2, kanske lite djärvt, men det ser coolt ut och bibehåller fungerande centrumstyrning. Jag tror nog det ska fungera med litelite mer negativ camber. Jag noterade också att jag inte tvättat bort kon-pinnarna från superstage än heller. Antar att jag får muta Simon med någon stärkande dryck för att råda bot på detta estetiska tillkortakommande. Underbart att träffa alla gamla vänner igen! Vissa av dem saknades förra året, särskilt Martin och Fredrik! Dessutom var det fantastiskt roligt att se en så välfylld depå, med lite sann diversity i C och B-klasserna med bland annat dessa två godbitar! Det fanns mer häftigt att titta på i depån, bland annat denna v8-försedda Chevron! En sparsmakad Jaguarinteriör med MG-emblem i ratten Samt en snabb Roadsport-C NC Miata!! Vidare kan man stilla konstatera att brett är rätt, i alla fall om man vill köra låga varvtider. Galet imponerande körning David!!! Efteråt drar jag slutsatsen att jag fegade enormt över krönet, 117 km/h vmin. Men varvtiderna var väl halvt ok ändå, med 1.10.12 som bäst. Synd att inte krypa under 1.10, men jag roar mig gott åt min och Edvins kamp över klassgränserna, så jag är nöjd ändå Lite video från dagen: Se även eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Vår kamp tycker jag ringar in MSCC Klubbmästerskap Vi kör inte ens i samma klass men skryträttigheterna och rätt till att offentligt hån står på spel när summering av dagens bästa varvtid sker. Jättekul och det blir en extra knuff för mig att skärpa mig
Så grattis denna gången _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Jag håller med om det Edvin! Du har ju PB-rekordet på knutan numer, vilket sporrar mig något att ta i lite mer. Synd att vi inte får köra ihop bara, det hade vart kul att jaga någon gång
Ja visst lät den lite extra race-igt! Såpass att det lät extra mycket avgas vid sidan av den. Jag misstänkte att så skulle bli fallet eftersom flex-rörets fläta hade gett upp. Så jag köpte ett nytt mellanrör från Elise shop, samt några fläns-tätnings plattor och lite skruv. Anton hjälpte mig att skruva både av och på, vilket gick ganska smärtfritt trots att det såg ut att vara trångt som attans. Förlängare av olika slag är bra, samt en 1/2" vinkel-moj. På förmiddagen gav jag och min fru jaguaren en vår-service också, med olja, luft och kupéfilter. Så nu är den redo att fortsätta sin kamp mot 40k mil! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Det har vart lite tomt på uppdateringar här. Vi körde en konbana tillslut, både min fru och jag
Planen var egentligen att köra den här konbanan med en annan bil, men på grund av viss inkontinens så blev det inte riktigt så. Inte heller blev det något SSM... för... ja. Istället hämtades lite pizza och kördes lite på väg. Sen kom en man och hämtade den. Och vips, så var den borta! Men vi hade väldigt roligt under många år, och som Mäkinens signatur säger, man kan inte ha samma bil hela livet. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
What?
Jaha. Det kom ändå lite oväntat. Försöker du få loss likvida medel för en C4 möjligtvis? |
||||||||||
Jag ger faktiskt kompisrabatt ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||
Inte så mycket plan, mer av en vag riktning, men det är rätt kul det med! Om du behöver lite terapi på den fronten så är jag tillgänglig. Kunde ha lite nomadism att diskutera också.
Ack ja om livet vore så enkelt. En av få saker jag vet är att det inte blir optispark, och inte ett elsystem konstruerat av en skata. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Grattis i efterskott, eller vad säger man
Tycker en ny hylla blir en bra lösning för det blir väl fler i samlingen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 25 besök senaste veckan (219064 totalt) |