Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 106, 107, 108 7 besök senaste veckan (828273 totalt) |
Frågan var alltså, hur relevant är simuleringen om man inte tar hänsyn till all geometri? Hur mycket volym behövs runt tratten för att inte tappa fyllnad eller få obalans mellan cylindrarna pga överhörning mellan cylindrarna? Ett vanligt V8 "plenum" under förgasaren är ju tex hemskt för detta och där vet jag att volymen är galet viktig för att få bra klang i grejerna men ni kan ju sprida ut trattarna så ni inte behöver ha dom i ett hörn och med väggar precis brevid. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Tack för input! Detta är vad som hänt hittills: 1. Vi körde först en simulering på sidepipeslösningen vi först hade med 3,5" system och ca 80 cm långt hålat rör. Där blev mottrycket nästan försumbart trots det hålade röret. Så där visade sig mina misstankar komma på skam. Man lär sig! 2. Sedan körde vi en simulering på det ombyggda systemet som ju går på var sin sida om bilen (3,5"), vinklar in mot mitten framför bakhjulen (blir här 3") och sedan går det in genom hjulupphängningarna och möts på mitten via ett byxrör/y-koppling som är 88mm. Därefter 4" och sedan ut bak. Vi har identifierat två riktigt stora punkter. De är inte helt oväntade, men det är ändå bra att få bättre koll. Dessutom kunde vi konstatera att krökarna med de vinklar vi har ger relativt måttlig påverkan. - Vid så här stora massflöden som det ändå blir vid dessa effekter så spelar varje millimeter i ökad diameter ganska stor roll. Bara att göra om och göra rätt med större diameter. - Byxröret/Y-kopplingen bör gå upp till ännu större diameter + få gynsammare vinkel. Det troliga är att vi istället för byxrör gör en stor ljuddämpare med två inlopp istället. Ett från varje sida av bilen. Återkommer med lite mer siffror senare och vilka diametrar det kan bli frågan om. _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
För mycket jobb... Och är ju dessutom tungt inblandad i Aquila Formula 1000 numera: http://aquilaformula1000.se/ Men jag lever på hoppet. Har en tydlig vision om att både insug och avgassystem skall bli klart i vinter. Sedan är det mappning och, hör och häpna, ut på banan! Vågar man säga så, förresten...? Med vänlig hälsning,/ Michael Karpers _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Vore tråkigt om den glöms bort i en gammal lada. Kul om ni kommer ut nästa år _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Åtgärder enligt diskussioner mellan oss och Lennarth:
- Direkt efter turbon bör man bygga en trattformad diffusor som går upp till 5,5" - Därefter ersätter vi den hålade dämparen med ett 5,5"-rör så avgaserna ges plats att expandera, bromsas upp och lugnar ner sig. - I änden på "dörrsidan" kan vi tar vi sedan ner diametern till 3" igen och fortsätta dragningen som tidigare. - Avgaserna från WG:s bör få egen rördragning på 2-2,5 tum som leds vidare parallellt med det stora avgasröret. - Sedan in med alltihop i en stor dämpare bak i bilen som kan hantera ljudkraven och ut från den skall det vara rejäla rör! Så nu är det bara att börja jobba... Insug + avgasrör. Tror vi är inne på den 7:e iterationen av avgasrör på Bettan. Det är väldigt viktigt att det inte blir en tratt, den diffuserar nämligen inte. Att gå upp i area abrupt ger bara mer mottryck. Jag hade en kund som gjorde så och från tratten efter turbon till en diffusor med 7 grader total vinkel så gick effekten upp från 530 till 600 hästar. Det är DOD:s Challengerr med Volvo motor. I 240:n gav motorn 675 hästar strax under 2 bar men toppen fick en tur till en lokal förmåga och där försvann 75 hästar. Erland _________________ Erland Cox |
||||||||
Hej! Jag är inte expert men tar tillfället att killgissa lite. Jag tror inte att 3" downpipen per turbo är problemet...det är en hel del rörarea som ska kunna flöda 500hk+ fint.
0.8 bar mottryck låter mycket, men turbon lever framförallt på tryckdeltat. Och trycket i grenröret innan turbon är bra mycket högre än 0.8 bar. Varför inte svetsa på två nipplar före/efter turbon och ansluta en tryckmätare (med lagom lång spole bromsrör så man kyler ner avgaser)? Då vet ni exakt hur det ligger till. Att mäta är att veta. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 106, 107, 108 7 besök senaste veckan (828273 totalt) |