Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa "GSI" 16v -87
1, 2   >>
18916 besök totalt
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Efter att testat på bankörning med Opelsportclub när de hade banträff på Kinnekulle
så fick man ju blodad tand direkt, var ju bland det roligaste man kunde göra



Bil : Opel Corsa GL -87

Motor : C14NZ på hela 60hk

Chassi fram : originaldämpare/Astra GSI sänkfjädrar

Chassi bak : Manta dämpare/Kadett GSI fjädrar

Inredning : Allt har rivits ur, det som är kvar är en sportstol, en båge, ett fjäderbensstag och en 5" varvräknare.

Planerna i vinter är att motorn som är inhandlad (C20XE) ska i, en GUSS-bur och ställbara gula Koni skall installeras.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Vi får ta och tampas lite på banan när jag fått min på hjul igen

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Tonie: Du har inte effekten med dig ,men jädranemej lyckades du ha desto bättre spårval sist jag kikade på när du körde ... så du börjar verkligen i rätt ände för att lära sig köra.
När du får i XE:n vete fasen vad jag ska ta och ha som ursäkt längre... då blir du kanske helt enkelt snabbare...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja nån dräpare är det ju inte men det räckte gott och väl första gången jag åkte på kullen, hade jag haft mer effekt i bilen då hade man nog åkt av

Nästa år går det förhoppningsvis lite fortare efter lite i vinter , men har som sagt ingen rutin alls för fem öre så ni kan nog vara lugna

Pontus, ska bli kul att se Astran igen, var ett tag sen. Hoppas på en provtur då thumbs up

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



thumbs up

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Härligt att se en gammal Corsa på banorna, att de går att få bra snurr på har vi ju sett tidigare (tänker på en viss orange Corsa A).

Får du bara i motorn och chassiesatsen blir du svår att hålla stången nästa säsong...

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Har du fått ordning på bensin läckaget från tanklåcket? Stog som en stråle rätt ut när du svängde på Kullen

_________________

--VVTS--
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



Kul projekt iallafall, beilen ser ju bra ut också iallafall om man jämför med min a-ascona

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Har du fått ordning på bensin läckaget från tanklåcket? Stog som en stråle rätt ut när du svängde på Kullen


Hehe har faktiskt inte orkat brytt mig om det faktiskt nu när bansäsongen är slut, blir nåt konstigt övertryck eller nåt när man kör lite hårdare och svänger, men det finns med på att göra listan i vinter.

Kanske inte så konstigt att man haft så hög soppaförbrukning i sommar

Struve: Får du bara på lite färg på bilen blir den ju hur frän som helst thumbs up

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ah! Det är ju du ju! Jag låg bakom dig på Kullen en bit och såg bensinen sprutta.... Jag åkte in och pratade med säkerhetsansvariga vid utsläppet om det men jag tror inte vi lyckades komma på vilken bil det var egentligen.

Men det där löser du säkert utan problem tills nästa banträff. Det är ju ett tag tills dess

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ah! Det är ju du ju! Jag låg bakom dig på Kullen en bit och såg bensinen sprutta.... Jag åkte in och pratade med säkerhetsansvariga vid utsläppet om det men jag tror inte vi lyckades komma på vilken bil det var egentligen.

Men det där löser du säkert utan problem tills nästa banträff. Det är ju ett tag tills dess


Jo åkte in i depån och tyckte att det luktade väldigt mycket soppa om bilen, kröp runt lite men såg inte att det droppa nånstans och stod och klia mig lite i huvudet då Maciek (tror jag) kom fram och upplyste mig om att det hade sprutat ur soppa ur tanklocket, det förklarade ju soppalukten kan man säga

Men som sagt, har en stund på mig att rätta till alla fel....

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Bensinläckage på kullen? Var det månne i vänsterkurvor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Magnus Thomé skrev:
Ah! Det är ju du ju! Jag låg bakom dig på Kullen en bit och såg bensinen sprutta.... Jag åkte in och pratade med säkerhetsansvariga vid utsläppet om det men jag tror inte vi lyckades komma på vilken bil det var egentligen.

Men det där löser du säkert utan problem tills nästa banträff. Det är ju ett tag tills dess


Va Var du där ???
Jag såg dig inte, måste vara blind

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tonie Pettersson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ah! Det är ju du ju! Jag låg bakom dig på Kullen en bit och såg bensinen sprutta.... Jag åkte in och pratade med säkerhetsansvariga vid utsläppet om det men jag tror inte vi lyckades komma på vilken bil det var egentligen.

Men det där löser du säkert utan problem tills nästa banträff. Det är ju ett tag tills dess


Jo åkte in i depån och tyckte att det luktade väldigt mycket soppa om bilen, kröp runt lite men såg inte att det droppa nånstans och stod och klia mig lite i huvudet då Maciek (tror jag) kom fram och upplyste mig om att det hade sprutat ur soppa ur tanklocket, det förklarade ju soppalukten kan man säga

Men som sagt, har en stund på mig att rätta till alla fel....


Det gick ju inte att missa strålen som du lämnade efter dig

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



MaZ skrev:
Bensinläckage på kullen? Var det månne i vänsterkurvor?



Japp , och ibland i högerkurvor med hur det nu kan komma sig

_________________

--VVTS--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Maciek Matwiejczuk skrev:
MaZ skrev:
Bensinläckage på kullen? Var det månne i vänsterkurvor?



Japp , och ibland i högerkurvor med hur det nu kan komma sig


ok, för det var jäkligt halt på tillbakavägen under bron igår...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
MaZ skrev:
ok, för det var jäkligt halt på tillbakavägen under bron igår...


Nä nu ska vi inte skylla på mig för att det är lite halt

Men men, idag ska bilen ställas av och har en hel vinter på mig att rätta till felen.
Längtar redan till nästa sommar, får väl nöta GTR eller Richard Burns för att få tiden att gå fortare

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Stafvan
Forssjö...
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



hej bror!

Du snackar om "lite ban-erfarenhet"; jag har ju inte kört en meter på kullen i år, du har ju iallafall en 30 varvs erfarenhet! Det var verkligen skitkul att stå flaggvakt o titta på när du körde med ett stort flin innanför hjälmen...eller inte!

_________________
Staffan Hallberg
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Maciek Matwiejczuk skrev:
Har du fått ordning på bensin läckaget från tanklåcket? Stog som en stråle rätt ut när du svängde på Kullen


Jag har samma problem med min kadett när det är riktigt mycke soppa i. Jag har likadant tanklock som jag satte på corsan (jag hade den innan ) även på kadetten, dvs ett låsbart "racingtanklock". De verkar som att de inte sluter tätt riktigt...

_________________
Marcus Marklund
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Stafvan skrev:
hej bror!

Du snackar om "lite ban-erfarenhet"; jag har ju inte kört en meter på kullen i år, du har ju iallafall en 30 varvs erfarenhet! Det var verkligen skitkul att stå flaggvakt o titta på när du körde med ett stort flin innanför hjälmen...eller inte!


Hade du bara fått tummen ur ..... så hade du också åkt på bana

Maccan skrev:

Jag har samma problem med min kadett när det är riktigt mycke soppa i. Jag har likadant tanklock som jag satte på corsan (jag hade den innan ) även på kadetten, dvs ett låsbart "racingtanklock". De verkar som att de inte sluter tätt riktigt...


Det som var lite skumt var att jag bara hade ungefär 1/4 soppa i den. Skulle ju kunna vara tankolcket som inte tätar men verkar ändå som det blir nåt konstigt övertryck i tanken.
Första gången jag var på kullen tryckte den ur sig stora mängder soppa genom returslangen. Visserligen var den slangen dålig men tyder ju på att det är ett rejält tryck.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Som ni kanske ser så var det ett tag sedan man uppdaterade tråden, detta projekt har tagit väldigt lång tid (det blir lätt så ).

Har väl blivit lite mer jobb på den än vad som tänkts.

Receptet som det ser ut just nu är följande:

Motor: C20XE original än så länge
30 liters tank i aluminium + en catchtank på dryga litern.
HR coilovers fram och HR dämpare och fjädrar bak.
Ställbara topplagringar fram för caster och camber.
Grövre krängningshämmare från Corsa B GSI.
Kräningshämmare bak från Vectra.
Glasfiber skärmar fram och bak, även glasfiberhuv.
Styrväxel från Corsa B, med lockat servo för mindre rattutslag.
Spakställ från en Astra för att få lite mer plats i avgastunneln.
Hemmapulat snapoff så man kommer in i bilen....
Kadett GSI bromsok fram med FerodODS2500 belägg och Brembo Max skivor.
Bak är den konverterad till skivor från en Vectra.

Kan slänga upp några bilder så får ni en hint om hur det ser ut nu.







Ska försöka uppdatera lite oftare hädanefter.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa "GSI" 16v -87
1, 2   >>
18916 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande