Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök idag (16998 totalt) |
Efter många år av smygande på forumet så tänkte jag testa på livet som trådförfattare
Lite kort om mig själv till att börja med. Jag pluggar för tillfället tredje året till civilekonom på LiU, plånboken är där med inte den största... Men som tur är jobbar jag extra som truckförare och kan där med finansiera detta beroende som kallas för bilhobby. Jag har genom åren ägt en och annan äldre BMW, ett par e30, några e36, några e34 osv. Jag kanske tar en genomgång av dom vid ett senare tillfälle. Bilen som blir huvudämnet i denna tråd då. Ja det är en BMW 316 som är tillverkad i april 1989. Från fabriken utrustades den med en av BMWs sämsta motorer någonsin, en M40B16, och en 4 växlad manuell låda. Tillvalslistan var väldigt gedigen vid beställning... Den bestod av ett tillval, stolsvärme. Mer än så behövdes tydligen inte. Ingen servo, ingen ac, ingen taklucka, ingen stereo. Bilen har genom åren passerat ett par ägare, närmare bestämt 17 stycken. Historiken är lite oklar, men en jag har hittat en bild från 2014 på garaget.org. Då satt det en M20B20 med turbo i bilen, så jag gissar att den har gått några år som busbil. Jag köpte bilen i december 2019. Vid inköp satt det en bakvagn från en e36 compact monterad på bilen, samt länkarmar från en e46 fram. Det första som hände i min ägo var ett hela framvagnen byttes till nya e30 grejer, samt att motor fick sig en felsökning då den inte ville gå som den skulle. Det visade att en jord till spridarna saknades, så dit med en mutter och bilen gick som den skulle! Eller ja, den gick som en gammal M40 med oklart miltal gör, som en påse nötter på ett ungefär. Kamaxeln saknar ett par millimeter av sitt forna lyft och oljan behöver fyllas på lite då och då trots att det inte fanns några synliga läckage. Jag tror ni ser var detta är på väg... Kombinationen av en tvärslut M40B16 och en annan utväxling i bakvagnen resulterade i en fantastiskt pigg bil med god acceleration Eller nej just det, precis tvärt om var det ja. De 99 hästarna som bodde under motorhuven när bilen rullade av bandet 1989 var nu nere i på sin höjd 65-70 stycken. 0-100 tog ungefär halva pendlings sträckan till universitetet och toppfarten var hissnade 145 blås! I ganska brant nerförsbacke bör tilläggas Bilen besiktigades av mig i Juni 2020 och fick sedan fungera som bruksbil fram till i november då den började gå dåligt igen. Och med bruksbil så menar jag bruksbil! Ledramp och dragkrok Den stod sedan fram till midsommar innan felet, ett mycket litet sådant, till slut lokaliserades och åtgärdades. Tidsbrist och oförklarliga fel är något som återkommer när det gäller mig och trasiga bilar Under sommaren 2021 började tankarna om ett motor byte på allvar ta fart i huvudet. Den initiala planen var att hitta en M42B18, en fin liten 16v pjäs med 136hk, som passar ihop med låda och hela rubbet som sitter i bilen. Ut med en trött M40, in med en piggare M42, snabbt, smidigt och framförallt ekonomiskt genomtänkt. MEN, sen råkade jag lägga ut en förfrågan på Facebook, världens farligaste plats för någon som har svårt att motstå en bra deal, och det dök upp en annan spelare på planen. En renoverad M60B40, 4 liter tysk aluminium v8, med koppling, låda, avgassystem och elhärva för ett riktigt fint pris. Och det bästa av allt, grejerna fanns 30 minuter hemifrån Sagt och gjort, jag åkte dit för att "titta" (oklart om jag ens trodde själv att jag skulle kunna motstå ett köp). Resultatet blev att jag en vecka senare åkte tillbaka och tog med mig hela paketet hem. Det råkade även tillkomma ett par främre fjäderben, lätt hänt så där. Efter denna totala ekonomisk kollaps var tanken att efter Bimmer of Swedens träff i augusti 2021 rulla in bilen i garaget och riva ner den för att påbörja motor bytet. En plan som självklart sket sig då kopplingen i bruksbilen beslutade sig för att sluta existera i precis samma veva. Jahopp, bara att börja felsöka den då... För att göra en lång historia kort så tog detta problem alldeles för lång tid att lösa. Det där med tidsbrist och oklara fel gjorde sig påmint även i detta fall. Efter 5 månader av motvilligt skruvande med en halvtysk spanjorska vid namn Rosa, en Seat Arosa 1.4 tdi med andra ord, så blev det äntligen dags att ta tag i e30in Steg ett var att passa på att besiktiga den igen innan motorbytet påbörjades. Planen är att den ska regbesiktigas efter att studierna är avslutade, men för stunden får jag nöja mig med att den är besiktigad och "laglig" på ytan iallafall. Efter lite strul med tveksamma bromsvärden så blev den till slut godkänd. Jag bifogar en bild på beläggen och medger att jag skäms lite att det såg ut som det gör, men det finns en förklaring Nu så, hur ser planen ut? Vad blir det för recept på bygget? Jo det blir som följer Motor och drivlina: M60B40, 4 liters V8 på 286hk 400nm x5 grenrör som masserats för att passa dubbelt 2.xx" tums avgassystem efter grenrören som möts i ett gemensamt 3" efter växellådan 5 växlad manuell låda från en e34 530 v8 Bakaxeldelars svänghjul med Sachs 765 tryckplatta och en organisk, fjädrad lamell kardanen är något ihopkok med delar från en Z3m 3.2 bland annat Diffen blir till att börja med en 168 med 3.38 utväxling. Den får sitta där tills den sprängs. Chassi och bromsar: Bromsservo från en e34 540 Fram: K-sport "drift" coilovers på e30 spindel som är modifierad för lite med styrvinkel e36 hjullager för att få 5-bult även fram e46 330 bromsar Original e30 länkarmar till att börja med (nånstans får man kapa lite i budgeten) En krängare som jag inte minns måttet på Bak: e36 compact bakvagn, inga modifieringar för att kunna justera vinklar till att börja med Bilstein dämpare D2 fjädrar Då det inte satt någon krängare bak original så har jag en liggandes som ska monteras även här Bromsar bak är lite oklart. Har 315 mm skivor och från en e61 liggandes som suttit på en e30 bärarm, oklart om det lirar på en e36 compact bärarm. Exteriör: Fälgarna lär bytas till några 17" för att få plats med frambromsarna Den taskiga garagelacken från tidigare ägare får hänga i tills det blir tröskelbyte i framtiden. Nån lite läpp kanske åker på fronten Interiör: e30 sportstolar, riktigt bekväma om ni frågar mig Ratten lär bytas till nått lite mindre så jag slipper slå i knäna nån liten mätare ska dit för att hålla koll på temperaturer och tryck i V8an Bilen godkändes av Bilprovningen den 14 februari. Samma kväll ställde jag upp den på pallbockar i den lokala tvätten för att spola av underrede, hjulhus och motorrum. Var lite för ivrig så han få på hjulen igen innan bilden togs. Den 15 februari städades det ordning i mitt enorma garage och bilen åkte upp på pallbockar. Det är lite trångt, men det är vädertätat, ordentligt upplyst (efter montering av lite lampor) och framförallt låsbart, så jag klagar absolut inte. Kylaren var det första som åkte ut. Idag, den 16 feb, rev jag äntligen av fronten. Har bara väntat på detta sedan augusti förra året Ni som kan era e30 vet att fronten inte går att demontera på en e30 original. Att det går att göra på min ger en liten hint om att den kanske har genomlevt ett och annat motor byte genom åren. Så där, då var denna lilla introduktion klar. Jag hoppas att jag kommer ihåg att fota och uppdatera allt eftersom bygget fortskrider. Jag vill även passa på att be om ursäkt för potatiskvaliteten på bilderna. Min stackars Samsung kämpar på så gott den kan. På återseeende! /Gustav _________________ BMW e30 v8 |
||
Det här förklarar ju varför E30n på jobbparkeringen är fembultskonverterad, jag har tittat på den några gånger och undrat vad som föranlett det jobbet ...
Kul projekt! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Hoppas bara jag kommer ihåg att dokumentera så det fins något att följa. Ett vädertätt garage är ett garage med väggar och tak som stoppar regn, snö, stormar och annat otrevligt från att störa när man skruvar _________________ BMW e30 v8 |
||
Den bilen ångrar jag än idag att jag sålde och att jag inte hade pengarna att köpa tillbaka när du skulle sälja den. Men det ska bli kul att få ner en ordentlig motor i denna, tyvärr är karossen inte lika fin dom den röda dock. _________________ BMW e30 v8 |
||
Den har fått lite uppmärksamhet när den har stått parkerad, dom är inte allt för vanliga nu för tiden. _________________ BMW e30 v8 |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Ett systerprojekt... sett detta?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Falk |
||
Den där har jag absolut inte missat. Riktigt snyggt bygge med en finish som ligger långt över vad min kommer få nu i version 1.0. _________________ BMW e30 v8 |
||
Sådär. Efter lite sjukdom, tentaplugg och andra dåliga ursäkter fick jag tummen ur i helgen och gjorde ett ryck i garaget.
En av nackdelarna med ett litet garage är att det snabbt blir fullt och att saker och ting helt enkelt inte får plats. Så i förra veckan han jag med ett lass med front och motorhuv som får övernatta ett tag i föräldrarnas garage. Jag han med lite smågrejer innan helgen också. All el lossades och motorn tömdes på olja. Lossade även servobehållaren för att frigöra lite utrymme inför inflytten av nya motorn. Men nu i helgen tog jag tag i frigöra motorn helt. Kardanen och avgassystemet är nu mer urplockat. Växelspak och länkage är också utplockat. Passade sen på att förbereda inför flytten av bromsservot genom att tömma systemet på vätska. Ett tips till alla ensammekare som har problem att lufta bromsar osv. Köp er en Luftman eller bygg en själva. Egentligen bara ett lock med slang som man kopplar till ett däck och trycksätter systemet, men det har hjälpt mig otaliga gånger! Rekommenderas starkt När systemet var tomt så skruvade jag loss nuvarande fjäderben och bromsar då "nya" grejer ska dit. Och sen var det det där med utrymmet, för nu är det snart fullt med delar igen Men det har jag lär mig från när jag hade större garage, att utrymme har man alltid för lite av Nästa steg är nu att se när jag kan låna motorlyft för att frigöra karossen från sitt gamla trötta hjärta och påbörja jobbet med att flytta bromsservon! På återseende! /Gustav _________________ BMW e30 v8 |
||
Jag ska försöka komma ihåg några saker med vettig input.
Om du nu ska köra med ett framflyttat E34 540 servo rekommenderar jag följande FÖRST. Montera M60-motorn där du ska ha den. Du behöver inte låda, grenrör och annat krafs utan bara motorn. Anledningen till det är att du ska bygga ett stag mellan servot och ditt pedalställ och du måste se till att du har frigång förbi toppen. Du kommer ångra dig i slutändan annars. Montera/ha kvar lyktan när du placerar servot (Anledningen är att du annars riskerar att få cylindern på bromsservot rakt in i lyktan (baksidan) och inte får ihop det. Om du ska i ett senare skede göra SFRO-besiktning behöver du ett DRAGANDE stag till servot och inte ett TRYCKANDE som det blir om man bara monterar en pinne. Det går att bygga om i senare skede. -- Har du bestämt dig för vilka motorkuddar och motorfästen du ska använda dig utav? Det finns färdiga motorfästen att köpa och kuddar lite beroende på vad du föredrar. E34 530i kuddar är vanligt att åka. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Yes, jag kommer köra med framflyttad e34 servo. Jag har en komplett originalsetup med alla fästen, stag och liknande som ska modifieras för att just få till ett dragande stag då jag tycker att alla tryckande lösningar ser lite smått livsfarliga ut. Tanken är att riva ut original bromsservo osv för att sen grovmåtta in e34 grejerna och kolla lite på stag mellan pedal och e34 mekanismen. Men jag är fullt medveten om bristen på utrymme och inget kommer att byggas färdigt utan motor och front på plats. Fästen och solida kuddar ingick när jag köpte motorpaketet. Jag kommer dock byta ut dom solida kuddarna och då lutar det åt e34 v8 kuddar, måste dock filura ut hur höga dom är innan jag köper. Tack för input och din tråd och bil är alldeles utmärkt motivation till mitt bygge! _________________ BMW e30 v8 |
||
Arbetet fortsätter så sakteliga med bilen
I väntan på att låna motorlyft så kollade jag lite på bromsarna som ska på bilen. Benen fram är klara att skruva dit, och det blir en viss skillnad mellan original 260mm bromsar och e46 330 325mm bromsar. När jag köpte frambromsarna följde det också med större bromsar som passade på e30 bärarm bak. Som jag har listat ut det så kommer skivor och ok från e60 5 serie. 320mm skivor hade varit trevligt. Lite större än original 272mm skivor. Jag har dock e36 compact bärarmar så det hela lirade inte riktigt lika bra. Då bilen ska gå på gatan också så är handbroms rätt trevligt att ha. Men sedan var tiden äntligen kommen. Dags att lyfta ur den gamla 4an. Allt var redan förberett sedan tidigare, så efter att ha lossat 4 bultar så var motorn ur. Ingen stor pjäs direkt, men motorn som ska i är betydligt större. Nu när motorn flugit ut så var det ingen ide att lata sig, så nästa steg blev att riva ur bromsservot. Det ska som sagt flyttas fram mellan hjulhus och framljus. Sedan var det dags att packa ihop för dagen, vilket i sig är en utmaning när man har ont om utrymme, men det gick tillslut. Högen med delar växer, men förhoppningsvis blir jag av med lite grejer i helgen. Sen ska lite grejer säljas också, så man kan finansiera inköp av nya grejer Nästa steg blir nu att börja måtta in bromsservoförflyttningen och sen ska v8an lyftas på plats. Men det får vi ta senare! På återseende! _________________ BMW e30 v8 |
||
Det har varit en produktiv helg än så länge i mitt lilla garage. M60 med växellåda sitter nu mer på plats i bilen, och då var jag klar innan årets första f1 kval dessutom
Vi får se vad som hinns med i morgon, men en längre uppdatering kommer framöver. /Gustav _________________ BMW e30 v8 |
||
Nu så, nu har v8an hittat ner mellan rambenen
Började vid 10 hugget i lördags med målet att ha motorn på plats lagom tills kvalet i F1 drog igång. Steg ett var att lyfta av motorn från släpvagnen där den stått över natten och börja med ett kopplings byte. Då bilen även ska gå på gatan så kändes en ofjädrad 4-puckad sinter inte som det bästa valet av lamell. Tidigare ägare av motorn skulle åka med kompressor, så det var vad som satt på när jag köpte paketet. Jag bytte dock till en fjädrad organisk lamell ihop om att få en skaplig pedalkänsla trots tungtrampad 765 tryckplatta. Biltemas centreringsverktyg för koppling kan rekommenderas om någon söker skapligt verktyg, smidigt och kostar inte många kronor. Sen dit med tryckplattan igen. Som sagt är det en Sachs 765, så lagom over kill för mig som ska åka originaleffekt men den satt där när jag köpte motorn. Sen efter lite bråkande så satt lådan på plats igen. Jag måste lossa ena grenröret då v-bandskamman tar i sprängkåpan när man ska motnera lådan, men tillslut fick jag dit den. Det är en 5-växlad zf 310 från en E34 530 v8, så den passa bolt on Sen var det dags att se om den lilla pjäsen får plats. Viss skillnad i storlek kontra motorn som lyftes ur. Lite trångt blev det mot brandväggen. Detta var jag dock förberedd på, så motorn lyftes ur och lite utrymme masserades fram. Och ni behöver inte oroa er, jag målade på lite färg så att det inte börjar rosta. Och sen satt den där. Fick bråka lite med motorfäste och växellådsfäste då paketet hängde lite snett på kranen, men den fick plats. Helt perfekt hamnade inte motorn, men kuddarna ska bytas så då ska jag se till att allt hamnar rakare. Kuddarna kommer från BMW e36 och är inte symmetriska så det går att rotera till dom lite. Avslutade dagen med att lossa oljefilterhuset och sen var det dags att stänga butiken för denna gång. Och hur det gick med tidsplanen? Jo, det fick bli halva Q1 i garaget och resten inne framför tvn, så jag ser det som godkänt Nu ska det beställas lite remmar, remhjul, slangar osv som ska på plats innan ombyggnationen av bromsservon påbörjas. På återseende! _________________ BMW e30 v8 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök idag (16998 totalt) |