Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Sevenbygge med R1-motor | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (3318 totalt) |
Tjena!
Nu är jag igentligen lite sent ute då jag satte igång med mitt projekt redan i Februari men jag tänkte att det måste väl vara okej att lägga upp lite i efterhand . Som det kanske syns på bilderna så bygger jag en Sjua baserad på "Boken" av Ron Champion för att få ett smalare chassi, men med bakvagnen ifrån Haynes roadstern för att ha IRS i bak. Hittils har allting rullat på bra trots en del kli i hårbotten Planen med bygget är att använda mig av en MC-motor, helst ifrån en Yamaha R1 och försöka hålla vikten så låg som möjligt men ändå att få ett så styvt chassi som möjligt. I framtiden hoppas jag få in lite bantid på bilen men det viktigaste för mig är att bygga just nu då jag tycker det är minst lika kul Jag hade tur som fick låna ett bra rullbord vilket verkligen har hjälpt då jag inte har så mycket plats att vara på, att kunna rulla chassit fram och tillbaka när man skall gå runt och svetsa har gjort livet mycket enklare. Bordet är ca 90x180 stort och har en 19mm MDF skiva på. Bottenlagret av chassit märktes upp på MDF skivan och bitarna kapades och loppades på plats. Mycket mätning och filande men bitarna föll på plats som de skulle Efter ett par dagar så hade jag även hunnit bygga det "övre lagret" av chassit. Här var det lite mer pill med att få nos-partiet att sitta parallellt och i rätt vinkel jämfört med resten av bilen. Detta var dock inget som lite mätfel, kapskivor och lugna favoriter inte kunde fixa Vid det här laget så dök det upp R1-spis på blocket för ett mycket överkomligt pris så jag tog bilen nästa morgon och åkte ned till Helsingborg från stockholm och köpte den. En -01 med 150ish (förhoppningsvis) pigga hästar Efter att motorn låg i chassit så började jag (och farsan) att tänka på hur "Lådan" där diffklumpen kommer sitta skulle se ut. Vi beslöt oss för att använda de dimensionerna ifrån Haynes boken då det kommer vara en sierradiff som kommer vara monterad. I det här stadiet, med motor och diff på plats, så kunde vi få en bra uppfattning om vart kardan skulle hamna och då även loppa ihop kardantunneln. Vi bestämde oss för att förstärka kardantunneln redan nu, tvärs imot trianguleringen i Chassit och upp imot motorfästena för cradlen för att göra allt så styvt som möjligt. Det är ungefär så långt som bygget har kommit i dagsläget. Nu går jag bara runt i cirklar och väntar på paket med diverse kulleder och dylikt för att måtta upp de främre bärarmarna. Jag ska använda mig av miataspindlar som göra bilen lite "hög" om inte bärarma monteras lite högre än standard. Om ni vill se mer detaljer och "behind the scenes" så uppdaterar jag ofta på Instagram @Locost_tachyon Tack för att ni tog er tid att läsa och om ni har några tips eller funderingar så skriv gärna. //David _________________ David Anderberg |
||
Hallå där! R1 motorn är ju välbeprövad i BEC sammanhang. Hade en sån själv i min MkIIIa, finns biltråd här på rejsa. R1an är trevlig för det räcker med en baffelplåt i sumpen som håller oljan på plats när det svänger utan att luta. Så här ser den ut:
Jag roade mig med att rita av den i CAD innan jag monterade den och häpnadsväckande nog hittade jag filen efter lite datorarkeologi. Skulle kunna skära ut en åt dig om du inte grejat en redan. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Tack så mycket! Enligt förra ägaren så har bilen suttit i en sjua en gång i tiden så jag misstänker att det redan sitter en baffelplåt i den. Jag ska dock öppna upp och kolla. Sitter det ingen plåt redan monterad så är jag mycket intresserad av din _________________ David Anderberg |
||
Kul bygge och intressant tråd!
Samma motor sitter ju även i snöskotrarna Yamaha RX1 (130hk) och Yamaha Apex (140hk), de har ju någon form av torrsump med en liten oljetank som sitter på motorns vänstra sida. Troligtvis för att förse motorn med olja om skotern har vält. Kan ju vara ett tips om du känner att du behöver torrsump och/eller mer oljevolym. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Nu har det gått ett tag sedan jag uppdaterade här senast. Jag uppdaterar flitigare på instagram under namnet Locost_tachyon.
Det blev iallafall dags att ta tag i upphängningen och bärarmarna. Jag följde inte "boken" på dessa då jag använder andra spindlar och vill ha så bra geometri som möjligt. Förhoppningsvis så håller dessa minst lika bra som de man kan köpa färdiga : ) När den undre bärarmen väl var på plats så kunde jag provmontera spindeln med diverse leder för att avgöra hur den övre bärarmen skulle se ut. Innan jag kan fortsätta med uåhängningen i fram och göra klart den övre bärarmen så behöver jag en "gängad hylsa" som jag kan fästa den övre spindelleden i för att justera camber. Medans jag har grubblat över hur jag ska tillverka camber-hylsan så har jag även punktat ihop undre bärarmar i bak och ett par uprights. Tanken var igentligen att bygga ett par uprights enligt "boken" men pga att de använder sig av jänkardimensioner på vissa delar så ritade jag upp egna som jag tror ska funka minst lika bra. Än så länge så har jag inte byggt in någon toe-justering men har hört att man kan schimsa upp lagerhållaren om det skulle behöva justeras i framtiden Det är ungefär där som jag är i dagsläget, Skall försöka uppdatera lite mindre och oftare i framtiden _________________ David Anderberg |
||
Tack för feedback, skall absolut sätta dit en förstärkning! Det borde väl räcka med en plåt på "utsidan" av örat, alltså mot själva fälgen? _________________ David Anderberg |
||
Tack vare studier, jobb & en flytt alldeles för långt norrut så har byggandet & uppdateringarna här på rejsa varit ÄNNU mer obefintliga än tidigare (om det går ).
Jag har dock passat på att spendera de strötimmarna som har funnits när jag har varit på besök hemma hos föräldrarna i garaget för att pilla lite med bilen & tänkte uppdatera er en gång till. Mycket av det som jag lägger in i det här upplägget har hänt under spannet av 2 år, så jag kommer skippa en del detaljer & låta bilderna tala för sig. Vi börjar väl där jag stannade av sist... Jag cadade upp ett par plåtar för att montera diffen i & fick dem laserskurna från polen. Värt varenda krona & var bara att borra upp hålen & svetsa ihop men perfekt finnish. Diffen passade då perfekt (än så länge) & mått för kardanen kan nu tas & beställa en sådan. Jag tänkte köra på en två delad kardan från england. De kostar lite mer än en odelad men markant mycket bättre för mitt ändamål. Fortsättningsvis så byggde jag ihop en simpel motorvagga. Den skall även kompletteras med motorfästen i nederkant mot undre lagret av ramen vid tillfälle, men nu vet man vart den kommer sitta iaf. Sist men inte minst så har jag snickrat ihop de övre främre bärarmarna. Jag hoppas att den simulerade geometrin i datorn kommer stämma överens med verkligheten... Tur att man har byggt in lite justermån Fortsättningsvis så har jag mycket planerat, rattstång & styrväxel är inköpt men ej monterade. Det får nog bli nästa uppdatering 2024 eller så om jag fortsätter i den här takten . Jag uppdaterar oftare & mer detaljrikt på instagram under alias @locost_tachyon _________________ David Anderberg |
||
R1an är en absolut underbar motor med otrolig kvalitet!
Detta är en "sanning" som jag också läste mig till ett antal gånger. Dock är det en sanning med modifikation - då min Westfield med slicks och lite aero började ladda på med G-krafter var det inte i närheten av tillräckligt. Framför allt då det svängde men också då jag bromsade. Jag "spenderade" en motor i kvarnkurvan på Kinnekulle innan jag la till en Accusump till min setup. Vid 14500varv går saker och ting väldigt mycket sönder väldigt snabbt Ska Sjuan bara gå på väg och någon bandag ibland så funkar det säkert. Annars är en Accusump ett beprövat hjälpmedel som funkar jättebra till rimlig peng. Undvik de elektriska ventilerna (kör mekanisk) då de ofta ballar ur. Överväg att rigga ett catch-tank system som leder olja från ventilkåporna till en tank och ned till sumpen igen. Åter igen: Det skiljer såklart en del i användningsområde (min gick alltid på "full smurf" och aldrig på väg) och även på årsmodell, men motorerna jobbar såklart hårdare i en Sjua och tenderar att ventilera en del uppe på varvet. Kopplingen håller överraskande bra! De enda uppdateringar jag gjorde på min var att byta till starkare fjädrar och bult (kit finns). I övrigt höll originalprylarna för att riva loss varma slicks med! Samt kanske också öva upprepade starter på 12000varv en lugn kväll på något industriområde i Småland (även om jag inte vet någonting alls om det och vill konstapeln kanske ha en fribiljett till SvensktSportvagnsMeeting?). _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Eftersom jag köpte bussningar för en locost ifrån england så var de för stora för mina rör till bärarmarna. Istället för att köpa de korrekta bussningsrören eller bussningar så hittade jag på en egen lösning som blev dubbelt så dyr & hälften så bra (blev egentligen förvånansvärt bra ...).
Jag riggade upp ett stämjärn i pelarborren på rätt avstånd från chucken & lyckades "svarva" ner bussningarna till rätt dimension. Det kändes helt livsfarligt men vad ska man göra, man lever bara en gång. så här såg det ut för den nyfikne. _________________ David Anderberg |
||
|
||
I tidigare inlägg skrev jag att nästa uppdatering skulle komma 2024, jag får tyvärr ta och bryta mitt löfte för nu har det äntligen hänt något med bilen. Efter att ha bestämt mig för att flytta till annan ort, alldeles för nära polcirkeln för en sjua, har bygget fortsatt i samma långsamma takt. I senaste inlägget "svarvade" jag ned bussningar och på det spåret har jag nu fortsatt. Bilen står äntligen på hjul.
Extremt skön känsla att "bilen" nu ser ut som en bil... ish. Hela bygget har även fördröjts av ett CNC-plasma projekt som jag motiverade med, "Med en sån här kommer det gå så mycket snabbare att bygga bilen sen"... Detta tog ca 6 månader av planering och byggning och nu fick jag äntligen en anledning att använda den. Jag ritade upp ett pedalställ i CAD och skar ut med plasma. Detta hade inte varit möjligt (för mig) att göra på en kväll med pelarborren och en vinkelslip. Jag vill även tacka Anders Karlsson "Kinasvarven" för hjälp med svarvning av diverse styrledsförlängare, hylsor m.m, det har varit till stor hjälp. Nu får vi se när nästa uppdatering kommer, men förhoppningsvis så börjar man bortprioritera plugget så man har tid att göra såna här viktiga saker. _________________ David Anderberg |
||
Snyggt jobbat! Cnc-projektet blir man ju också nyfiken på, släng gärna upp lite bilder på det med om du orkar:)
Vad kör du för spindlar fram? Och är det en transit styrled som övre spindelled, eller kommer den någon annanstans ifrån? _________________ Daniel Wahlberg |
||
Spindlarna fram är från en första generationens miata. Jag minns inte riktigt vilken bil lederna är ifrån men den hette Quicksteer ES2074R på ebay för ett par år sen.
Här är en bild på plasmaskäraren, skärytan är ca 1100x1100, hjälper gärna till att skära ut grejer om det behövs. _________________ David Anderberg |
||
Super bil du bygger, minder meget om rammen i mit Sonett projekt, mx5 for og Sierra bag, jeg skal dog kore med saab motor, hvilken kuggstang(steering rack) er det du har brugt på din?
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||
Coolt med sonett! Jag har en escort "quick rack" som är kortad för att få till bumpsteer. Här är länken http://www.kitcardirect.co.uk/ford-e _________________ David Anderberg |
||
Tack för svar och bild! Seriöst cnc-bygge Dom lederna passar direkt på spindeln va? Jag planerar ett bygge själv med miata-spindlar men med transit led och kommer behöva brotscha upp konan... _________________ Daniel Wahlberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Sevenbygge med R1-motor | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (3318 totalt) |