Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 1 besök senaste veckan (149651 totalt) |
Igår fick jag kvitto på att bilen är på väg att bli mer av vad jag vill ha. Den börjar uppföra sig konsekvent, bromsarna är toppen och hela bilen pratar mer med mig. Grym känsla!
Nu började diffen tveka vid låsning dock, men jag gissar att det har att göra med torsen-diffens beskaffenhet. Inget är nog trasigt. Min korta analys är att nu när chassiet är så mycket hårdare och jag förstärkt överallt utom främre delen av bilen så flexar bilen tillräckligt där för att fjädringsvägen bak skall vara för kort. Med andra ord, innerhjulet bak får för lite tryck mot marken och därmed låser inte torsendiffen upp. Jag upplevde det väldigt påtagligt igår, men kände även av det på de båda Falkenbergskörningarna tidigare i år. Jag tänker börja med att byta olja på diffen, för det är ändå tre år sedan jag gjorde sist, men sedan får jag se till att svetsa frogarmsen jag har liggande och sätta dit dem. Vidare ska jag se om jag har en mjukare krängare bak, men jag tror det redan sitter originalkrängare där. Pyspunkan på mina konbanedäck ska lösas också. I övrigt, toppenkul att träffa alla glada SVKG:are igen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Detsamma Carl! Alltid kul att snackas vid och kul att Vilma är ute och rör på sig igen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ja, här sitter jag och känner mig som en dålig människa i största allmänhet. Inte har det blivit något uppdaterat här på över ett halvår och inte har jag något att skylla på egentligen.
Men! Säsongen 2022 blev mer körning än någonsin. Bilen kändes betydligt bättre över det stora hela, särskilt bromsar och chassiesättning som man ju kan läsa om lite tidigare i tråden. Fler personliga rekord sattes. Höll gjorde bilen också. Hela vägen in till avställningen i början av november (!). Sedan dess måste det väl ha hänt en väldans massa då? Nä. Bytt bromsbelägg och bromsvätska. Det är väl det. Har inte ens hunnit tvätta av bilen, så den står där med tre banträffar och runt 100 mil på tvättsamvetet. Och uppdateringsplaner för vintern då? Nä. Sitter och väntar på att eventuellt få tag i en lamelldiff, men det vet man inte när det kan tänkas hända. Och så har jag fått hem olja för att göra ett byte inför säsongen. Tänker vända på lite däck på fälgarna och sådär. Eventuellt svetsa upp lite grodarmar jag har liggande. Mycket mer än så blir det nog inte. Har jag tappat intresset? Nejnejnej. Första banträffen för 2023 är redan bokad och bilen fungerade ju så fint under hela förra, så det kommer bli toppen. Jag hoppas på mer körning än någonsin. Faktum är att första konbanan för året redan är körd. Fast med knyckt (frugans) bil då. SVKG:s första vintersprint resulterade tämligen oväntat i vinst i tvåhjulsdrivna klassen. Bra med jättesmala Michelinfriktionsdäck, lätt överstyrt chassie och låg vikt i snö. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Stiltje i tråden som vanligt. Tiden räcker inte till längre eller så är prioriteringarna felaktiga. Säkerligen en kombination. Men bilen rullar en hel del i alla fall!
Hur som helst, har åkt Vårruset på Falkenberg, Knutkalaset på Knutstorp och Bankalaset på Kinnekulle, alla med SVKG. Bilen har fungerat bra och det har gått relativt fort trots sopslut däck vid alla tre tillfällena. På Kullen hände dock ett litet missöde och jag fick bryta min första banträff någonsin p.g.a. bilen. Varför då? Jo. Mitt hembyggda avgassystem har jag hängt upp med polyurethanbussningar för att det skall hänga stilla och inte slå i diverse saker på vägen till utblåset. Det är lite tight på sina ställen och när det blir varmt och upphängningsgummina mjuknar lite samtidigt som man försöker sätta G-rekord i kurvorna kan det ta i lite annars och då låter det inget vidare. Detta tillsammans med att jag fick ditvetsat en V-bandskoppling och racekat utan någon flexmuff (eller vad de heter?) för att vi skulle se om det höll ändå har lett till att - det inte höll ändå. Men efter tre år och tre av fyra upphängningsbussningar i polyurethan gått sönder får jag ändå summera det som att det höll rätt bra ändå. Tills det inte gjorde det då. Den är nog inte tänkt som byggsats, va? Hur som helst, jag hann köra halva dagen innan grenröret gick helt av vid svetsen vid kollektorn. Det var helt enkelt helt öppet fyra decimeter nedanför toppen. Tur att avgassystemet trillade ner och lade sig på förstärkningarna av chassiet. Bara att packa ihop, stoppa i airpods, dra på noise cancelling, på med peltorkåporna över och försöka hålla bilen under 3000 varv hem till Brämhult igen. Väl hemma fick jag hjälp av en kompis som är en fena med svetsen att få ihop grejerna igen och få in en flexmuff som förhoppningsvis kan minska tryckte på grenröret en del framöver. Bilen var ihop igen fyra dagar efter haveriet. Nu ska bilen få rulla lite snällare mil i sommar som semesterbil de tillfällen då inte hela familjen behöver åka med och sedan är det som traditionen bjuder dags för Knutstorp igen i slutet av augusti. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
PU som avgasupphängning fungerar inte alls där det blir varmt.
Gammal gummiupphängning med en slangklämma runt yttern som justerbar förstyvning är gammalt knep. |
||||
Skönt när felsökningen är enkel
Mitt avgassystem växer ca 2cm på längden när jag kör bana, har konstruerat om några fästen för att inte få för mycket brytkrafter efter att jag upptäckte det. Vi ses på Knutstorp _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack för bra tips där, Niklas! Nu har jag bytt alla upphängningar till Biltemas gummibussningar och satt slangklämmor runt dem alltihop.
Bilen går som den ska och jag fick märkbart jämnare mellanregister efter avgasfixet. Uppenbart är ju att det varit en läcka vid kollektorn tidigare och det har nog fått bilen att mäta en hel del fel, gissar jag. Kanske kan jag få lite mer fart på köpet? Efter avgasfixet har jag också fått ett lite mindre kul metalliskt avgasljud, men jag inbillar mig att det blir mindre ju mer jag kör så förhoppningsvis bränner jag bort eventuell anledning på Knutan om en vecka. Fåfängt kanske, men jag har ju denna bilen för att det är kul och jag njuter en del av ljudet när jag skojjar runt på vägarna. Då ska det låta som det gjorde innan, eller bättre, inte sämre! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Hey! I believe "lamelldiff" is only a clutch type diff, right? If so, it's not a perfect match, but I have a Torsen LSD out of a 1994 with a 4.3 final drive (with axles), and some other bits: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tadeu Zagallo 1990 Mazda Miata - Time Attack (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126405) 2016 Porsche Cayman GT4 www.instagram.com/tzagallo_racing |
||||
Hey! Yes, I'm looking for the clutch type LSD as I now have a torsen 4.1. But I'm sure you can find a buyer for yours regardless as people seem to like the torsens anyway. BTW, I've read through your thread about your car and I really like that you're bringing some ideas from the US to out side of the Atlantic. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
I thought that might be the case, my bad, but I had just came across your thread and that happened to be the latest post, I figured it was worth checking.
Oh, nice, thank you We'll see how it works out on track haha _________________ Tadeu Zagallo 1990 Mazda Miata - Time Attack (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126405) 2016 Porsche Cayman GT4 www.instagram.com/tzagallo_racing |
||||
I'm sure it's going to work fine. At least here in Sweden, people tend to do pretty much the same things to their Miatas, but those things are very different from what's done to the cars in the US. I guess we could use some ideas from you guys. Just look at the aerodynamics on your car compared to the ones in the MX5 Cup Modified here in Sweden. Anyways, ingen som har en lamelldiff över? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Nä, här händer det ju inte jättemycket egentligen. Bilen har ju fungerat fint och gjort jobbet denna säsongen också. Något som jag märkt blivit lite sämre och sämre är kopplingen, så det köpte jag en ny på Black Friday. Det blev ett beprövat recept i form av en Exedy steg 1-koppling. Något hårdare fjädrar och förhoppningsvis genomgående högre kvalitet än den gamla IL Motorsport originalspecade kopplingen jag satte dit när jag bytte motor. Bilen har varit isär och är ihop igen, så nu återstår att fundera över om det är något annat man ska göra med bilen i vinter eller om den skall få vila tills den ska få tjänstgöra en säsong till.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 1 besök senaste veckan (149651 totalt) |