Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -90
1 besök senaste veckan (4435 totalt)
Micke N
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4


Trådstartare
Porsche 944 turbo s -90
Bilder på bilen kommer,


Än så länge stitter följande prylar på bilen:

968 cs krängningshämmare.
Bilstein club dämpare.
Sänkt.
Metalmastersbelägg.
Sanden chip.
Chimsad WG.
Nya kolvringar vevlager.
Alla packningar är nya i & runtomkring motorn.
Topplockspackning i plåt från etapp.
Något planad topp då plåtpackningen är tjockare än orginal.
17" cup fälgar med backelitdäck >

I vintern skall följande monteras:

Guru racing chip.
Boost enhancer.
3.0 bar br-regulator.
Tial 38mm wg.
Större spridare.
Stålomspunna bromsslangar.
Luft/Bränsle mätare.
Däcksbyte dock ej bestämt till vad gatdäck eller R-däck?
Vill gärna höra era erfarenheter från olika märken både gata & R-däck.

_________________
Mikael Nilsson
Porsche 944 TURBO S -90
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Mmmm...trevlig bil..och välkommen hit!!

Kan inte riktigt hjälpa dig med däcksvalet, då jag själv har ungefär samma kval!
Men för min del lutar det åt två uppsättningar.
Men på gat/finfälgar blir det nog några hyffsade däck som inte
gör bort sig på bana, men som framför allt funkar när det är blött!
Sök annars i ämnet, finns hur mycket info som helst!! thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



på min 951 90:a körde jag med toyo gatdäck, tycker de var den största boven till riktigt bra prestanda på bana. Några lämpliga R-däck gör sig rätt.

Vad åker du för hjulvinklar? Jag hade Sandens lite mer banvänliga vinklar (vill minnas -1,5 i camber runt om)

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag kör med Pirelli Pzero-C på min. Själva däcken är bra, greppet är OK men framförallt så pallar dom banåka utan att överhetta. Jag har 225 fram 275 bak och det gör bilen väligt understyrd, så man måste köra med gasen för att klämma bilen i balans. Hade jag köpt igen så hade det blivit så lika runt om som möjligt (tex. 255 om det får plats).

Hur tycker du Metal Master funkar? Jag hade väldiga problem med dom. Tog slut efter någon timme på banan. Nu kör jag PFC, fungerar mycket bra!
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Dan Hovang skrev:
Hur tycker du Metal Master funkar? Jag hade väldiga problem med dom. Tog slut efter någon timme på banan. Nu kör jag PFC, fungerar mycket bra!


Jag har kört med Metal Master belägg under säsongen och jag tror att dom höll för 7 banträffar och 300-400 gatmil så det är kanske 10 timmar på banan, hur håller dina PFC belägg och hur många timmar tror du dom orkar med innan det är dags att byta?

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Highway skrev:
Jag har kört med Metal Master belägg under säsongen och jag tror att dom höll för 7 banträffar och 300-400 gatmil så det är kanske 10 timmar på banan, hur håller dina PFC belägg och hur många timmar tror du dom orkar med innan det är dags att byta?


10 timmar höll MM inte för mej kan jag säga!
PFC har jag kört med kanske 12-13 timmar på bana hittils (och kanske 300-400 gatmil) och där är drygt hälften kvar fram. Bak har jag inte kollat
Citera
Micke N
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4


Trådstartare
Karlsson skrev:
på min 951 90:a körde jag med toyo gatdäck, tycker de var den största boven till riktigt bra prestanda på bana. Några lämpliga R-däck gör sig rätt.

Vad åker du för hjulvinklar? Jag hade Sandens lite mer banvänliga vinklar (vill minnas -1,5 i camber runt om)


Vet faktiskt inte min camber, hyfsat nyinköpt samt att jag plockade ner den nästan med en gång så det har inte blivit någon åka av ännu,
har riktat in mig på nästa säsong.

Har inga egna erfarenheter av metalmaster på bana,

_________________
Mikael Nilsson
Porsche 944 TURBO S -90
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag har hållt på mycket med frontmotorporschar och har nu en 951S med ca 380hk.

Eftersom du redan har MetalMasters på bilen så är det lika bra att låta de sitta kvar tills de är slut. Vilket kommer gå rätt fort på bana

Hade själv nu senast ett set Mintex-belägg som ska vara likvärdiga Metal Masters. De höll för 100 gatmil, 2 "The Challenge" samt en dag på bana.
De fadade dock aldrig, trots glödande bromskivor vilket var ett plus thumbs up

Men jag var riktigt besviken att de inte höll längre!
Hade flera millimeter tjockt bromsdamm efter en dag på banan!

Med det chassi du har nu klarar sig bilen mkt bra på banan.
Se bara till att skaffa bra däck, gatdäck eller R-däck, och en riktig hjulinställning.
Typ -1,5 grad camber runt om, 2,5-3 graders caster samt toe-out fram brukar funka kanon. Särskilt toe-out'en är en personlig favorit, tycker bilen blir väldigt mycket trevligare då.

och sen när beläggen tar slut kan du skaffa nya då. Det brukar inte bli så varmt bak så där klarar man sig på "klenare" belägg.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Micke N
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4


Trådstartare
GustafB skrev:
Jag har hållt på mycket med frontmotorporschar och har nu en 951S med ca 380hk.

Eftersom du redan har MetalMasters på bilen så är det lika bra att låta de sitta kvar tills de är slut. Vilket kommer gå rätt fort på bana

Hade själv nu senast ett set Mintex-belägg som ska vara likvärdiga Metal Masters. De höll för 100 gatmil, 2 "The Challenge" samt en dag på bana.
De fadade dock aldrig, trots glödande bromskivor vilket var ett plus thumbs up

Men jag var riktigt besviken att de inte höll längre!
Hade flera millimeter tjockt bromsdamm efter en dag på banan!

Med det chassi du har nu klarar sig bilen mkt bra på banan.
Se bara till att skaffa bra däck, gatdäck eller R-däck, och en riktig hjulinställning.
Typ -1,5 grad camber runt om, 2,5-3 graders caster samt toe-out fram brukar funka kanon. Särskilt toe-out'en är en personlig favorit, tycker bilen blir väldigt mycket trevligare då.

och sen när beläggen tar slut kan du skaffa nya då. Det brukar inte bli så varmt bak så där klarar man sig på "klenare" belägg.



Hej,

Undrar om du eller någon annan har några tips angående val av dumpventil?

_________________
Mikael Nilsson
Porsche 944 TURBO S -90
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Micke N skrev:
GustafB skrev:
Jag har hållt på mycket med frontmotorporschar och har nu en 951S med ca 380hk.

Eftersom du redan har MetalMasters på bilen så är det lika bra att låta de sitta kvar tills de är slut. Vilket kommer gå rätt fort på bana

Hade själv nu senast ett set Mintex-belägg som ska vara likvärdiga Metal Masters. De höll för 100 gatmil, 2 "The Challenge" samt en dag på bana.
De fadade dock aldrig, trots glödande bromskivor vilket var ett plus thumbs up

Men jag var riktigt besviken att de inte höll längre!
Hade flera millimeter tjockt bromsdamm efter en dag på banan!

Med det chassi du har nu klarar sig bilen mkt bra på banan.
Se bara till att skaffa bra däck, gatdäck eller R-däck, och en riktig hjulinställning.
Typ -1,5 grad camber runt om, 2,5-3 graders caster samt toe-out fram brukar funka kanon. Särskilt toe-out'en är en personlig favorit, tycker bilen blir väldigt mycket trevligare då.

och sen när beläggen tar slut kan du skaffa nya då. Det brukar inte bli så varmt bak så där klarar man sig på "klenare" belägg.



Hej,

Undrar om du eller någon annan har några tips angående val av dumpventil?


finns en återcirkulerande i bosch till 993turbo, blir inte pysch ljud då men bilen kommer funka fint å börja ladda tidigt (de gamla brukar bli nötta med tiden).

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



993ans "dump" är något bättre med sina mässingsdelar men är fortfarande inte helt bra.
Dessutom måste man tänka på att det sitter dubbla såna original på 993an.

Vill du ha en återcirkulerande ventil är mitt förslag Forge DV006. Helt i metall, med större hus som flödar bättre och har kolv istället för membran. Men den har fortfarande originalmått mellan in- och utgång så den passar på originalplats.

Har en sån över på hyllan, lätt begagnad (200 mil) i absolut nyskick ifall du är intresserad.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -90
1 besök senaste veckan (4435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande