Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (3620 totalt) |
En model 3 performance verkar vara omöjlig att få in.
Maxvikt i klassen (Roadsport A) är 1700kg och enligt snurran så måste jag ha en minimivikt på 1815kg. Bilen väger 1915kg utan förare. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
En snabb titt i loggen från Gelleråsen i söndags:
Vid 75% batteri så kranade jag ur 403kw (540hp). 3-4 varv senare är jag nere på 63% och får "bara" ur 370kw(496hp). Detta vid full attack (1.19 varvtider). _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Så kanske skulle det funka att halvera batterimängden/vikten (och ha resten som depåbuffert)? |
||||||
Jag har inte haft någon bil med >500hk där däck/bromsar orkat >10 varv på full attack, så nej - jag har inte provat. (sen brukar jag själv vara helt slut efter bara fem varv också...). Förbrukningen på bana ligger på 1-1.1kwh/km. 12 varv på Gelleråsen är 3 mil, slarvigt räknat. 30kwh ur ett batteri på 75-81kwh. Så ja, 40% låter väl rimligt. Men om man hushåller med däck och bromsar så kan man nog kapa 5% ytterligare. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Club Alfa Romeo säger - än så länge - nej till elbilar på trackdaykörning. Det handlar inte bara om brand, bilen kan också vara strömförande och man vill inte få 800 volt genom kroppen när man halar ut en avsvimmad förare. Det är mycket kring elbilar och säkerhet som vi behöver ha bättre koll på och förutsättningar att hantera innan det funkar på gräsrotsnivå. _________________ Sune Karlsson |
||||||
Instämmer, det är alltid bäst att själv läsa i reglementet men jag tycker att det ibland kan det vara lite knepigt att förstå hur man ska tolka det. I detta fall är det dock relativt tydligt att AspenR 102 oktan är ok med tanke på följande formuleringar (som jag markerat med fetstil) i de gemensamma reglerna: G 9.0: ... - Bränslet som används ska vara handelsbensin och uppfylla kraven för Svensk Standard SS-EN 228:2012 + A1:2017 (dock får Miljöbränsle av alkylattyp och metanol användas såvida inte sportgrensreglerna anger annat). - Oktanvärdena får inte överskrida Min 95 RON / Max 102,0 RON och Min 85 MON / Max 94,0 MON. ... G 9.1: ... - I handeln salufört så kallat "Alkylatbensin" får användas om ovanstående specifikationer uppfylls. ... Det är inte bra att grotta ner sig i sånt här när man tvingats inse att tiden inte räcker till för att fortsätta köra. Racesuget blir enormt... _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Du är så välkommen! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Allmänt banåkaforum SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (3620 totalt) |