Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd GR Yaris - Något att ha?
710 besök totalt
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
Hej,

Ni som har och har haft GR Yaris, är ni nöjda?
Det verkar som att rätt så många ledsnar snabbt.

Jag kör just nu (förutom gamla Alfor) en Megane RS -10 som är stukad för trackdays (lättad, 385 hk och hyffsat chassi osv) och den är kul som tusan och håller ihop bra. Går strax under minuten på Kullen och låga 1.14 på Gelleråsen med gamla däck. Går säkert att köra mycket snabbare också..
"Problemet" är greppet fram. Får inte ner effekten på ett vettigt sätt utan får köra mjukt och vänta in greppet många gånger.
Visst kan jag labba med hjulvinklar, köra med ännu klistrigare däck och lägga en massa pengar på en ännu bättre diff osv. Men vet i tusan om det är värt det..

Här kommer tankarna om en Yaris.
Den borde vara flera sekunder snabbare med motsvarande vik/effektförhållande.
Tycker att Yarisen är rätt ful men fyrhjulsdrift och låg vikt vore trevligt.
Har även sett att det går att åka 1.10X på Gelleråsen med en sådan...

Men är dom roliga och värda sina pengar?
Alternativet för mig är att lägga ut ännu mera pengar på min gamla bil, pengar som jag aldrig får tillbaka.
Är också lite inne på en moddad Megane RS Trophy R MK4 som ligger på blocket.
Är dock orolig att jag kommer ledsna snabbt med enbart 300 hk, och 600k är mycket pengar för en Meganè.

Just nu har jag inget vettigt garage för att meka i någon större utsträckning, så därför siktar jag in mig på lite modernare bilar som förhoppningsvis inte behöver så mycket fix.
Bilar på 1500 kg + är uteslutna och jag kommer i stort sätt bara använda bilen för bankörning.
Porsche för en mille att köra oförsäkrad på bana tillåter inte plånboken, så jag kommer tillbaka till Yarisen..

Tacksam för input

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13300



Jag har haft min i snart 3 år och jag har inte missat den alls, bara hjulinställning och r-däck och pga belägg fram. Jag tycker den är skoj för pengarna. Såg du mina filmer från Gelleråsen i min tråd?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

- Kanonkul på bana. Lite pilligare än vanligt att få till optimala inställningar med rätt hjulvinklar, höjder, dämparinställningar o så om man sätter eftermarknadsgrejor på den är min erfarenhet. Men när man hittar rätt så är den askul.
- Lite modernt död/tyst styrning när man kör exakt rakt fram på gatan men så fort man svänger så har man bra känsla i styrningen
- Jag kroknade på min pga olika blandade fel men jag tror inte man ska stirra sig blind på oss ganska få som haft problem. Hade min bil inte haft de blandade felen den hade så hade jag inte lessnat och absolut haft kvar den, passade mig utmärkt både på gata o bana.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
Tord skrev:
Jag har haft min i snart 3 år och jag har inte missat den alls, bara hjulinställning och r-däck och pga belägg fram. Jag tycker den är skoj för pengarna. Såg du mina filmer från Gelleråsen i min tråd?


Onekligen går ju bilen bra redan som den är.
Jag tittade precis på dina filmer och det går fort trots att det ser odramatiskt ut. Lätt som en plätt får du med dig mycket fart ut ur kurvorna, där blir jag lite avundsjuk

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
- Kanonkul på bana. Lite pilligare än vanligt att få till optimala inställningar med rätt hjulvinklar, höjder, dämparinställningar o så om man sätter eftermarknadsgrejor på den är min erfarenhet. Men när man hittar rätt så är den askul.
- Lite modernt död/tyst styrning när man kör exakt rakt fram på gatan men så fort man svänger så har man bra känsla i styrningen
- Jag kroknade på min pga olika blandade fel men jag tror inte man ska stirra sig blind på oss ganska få som haft problem. Hade min bil inte haft de blandade felen den hade så hade jag inte lessnat och absolut haft kvar den, passade mig utmärkt både på gata o bana.


Tack för input!
Kan tänka mig att den har tendenser att bli lite nervös med den korta hjulbasen.

Förstår!
Kanske att jag isf skall leta efter en nyare bil (21 eller 22?) som förhoppningsvis har färre barnsjukdomar?
Att köpa din bil begagnad hade ju annars kunnat vara vettigt, med alla mods som är utprövade och allt.

Blir det en Yaris så kommer den inte förbli orginal. Om jag skall byta så är ju hela tanken att den skall vara/bli markant snabbare än Renaulten iaf
Det finns ju en uppsjö av delar till dessa så jag får plugga på vilka modds som kostnadseffektiva och inte.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Jag har haft min i snart 2 år och jag gillar den mer och mer ju längre jag kommer på inlärningskurvan, då jag bara hade harvat med en undermotoriserad 924S innan denna.
Den köptes för att ha en bil som är snabb på riktigt på bana/ konbana/ ringen, och ibland även lite som sommarbil. Min har skämts bort/ moddats/anpassats med andra coilovers/ toe-och camberstag/ däck och fälgar/ proffsig hjulinställning och CW mm, och den går som en dröm överallt utom i villakvarteren.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att växlarna inte direkt glider i när man pressar den hårt i tex konbana/slalom, vid vanlig bankörning/ ringen är det helt ok.

Mitt tips är ändå att behålla din Megane RS och hålla efter den väl, en sån swishar förbi de flesta GR Yarisar på ringen. Megane RS är nästan den enda bilen jag skulle kunna tänka mig förutom "miljonbilar" som GT3/GT3RS/GT4.
Men vill du förnya dig och din körning så är en GRY gott nog.

Man skrattar inte på sig hela tiden i den, och det är superkul att köra 924 och även gammal 911 men de är gamla och inte snabba på riktigt ...och hålla dem i skick kan vara mycket jobb. Så länge jag kommer att ha mer än en entusiastbil så stannar den i stallet.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Kalle_alfaturbo skrev:
nervös.


Ja man vill ha den lite nervös, den blir fantastisk in i kurvorna då, men lagom Lite fel på inställningarna så blir den tråkigt understyrd överallt, eller tvärtom übersvansvillig. Men när man hittat rätt inställningar så är den helt underbar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5545



Underbart underhållande, speciellt på vintern eller blöta vägar. Väldigt mycket bil för pengarna.

Att det bara blev ett halvår för mig har enbart att göra med "förstörda referensramar". Bruksbilen över 800hk och 0-100 på 2.8sek. Mina fyra trackdaybilar innan var på 400-560hk. Det blev ett för stort kliv tillbaka när sommaren kom och asfalten torkade upp.

...men med det sagt så är det dock inte omöjligt att jag kommer äga en igen i framtiden.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Många jag känner har tröttnat på sina, kul en stund men inte mer.

Sen verkar kvallen vara sådär.

Ska du ha en, köp Dannes på Bandhagens däck, färdig, lär kräva lite skruvandes då och då men snabb.


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
Många jag känner har tröttnat på sina, kul en stund men inte mer.

Sen verkar kvallen vara sådär.

Ska du ha en, köp Dannes på Bandhagens däck, färdig, lär kräva lite skruvandes då och då men snabb.



Det var väl en del som kom från häftigare bilar som såg hypen i början och trodde den var något mer än vad den är. En enkel japansk småbil med 260hk som är en riktigt kul liten hot hatch. Inte en värsting till sportbil.... Sen kan man få den sjukt snabb med pillad motor osv men det är fortfarande en liten japansk småbil...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13300



Jag noterar också att det är en del tråkigheter att läsa, men det här är en bil som kostar 400 ny, nu alltså.

Det är ingen superbil. Att bilar man trimmar och kör på bana går sönder är väl knappast oväntat. Vad jag förstår så är det rätt många Porsche GT4 RS som har rasat motorer nu, men där verkar det vara mer locket på....

Kul och kompetent för vad den är, förvånansvärt snabb är väl egentligen vad jag tycker om den...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
Tord skrev:
Jag noterar också att det är en del tråkigheter att läsa, men det här är en bil som kostar 400 ny, nu alltså.

Det är ingen superbil. Att bilar man trimmar och kör på bana går sönder är väl knappast oväntat. Vad jag förstår så är det rätt många Porsche GT4 RS som har rasat motorer nu, men där verkar det vara mer locket på....

Kul och kompetent för vad den är, förvånansvärt snabb är väl egentligen vad jag tycker om den...


Precis så, man får ta den för vad det är.
Jag tar tacksamt emot tips på liknande fyrhjulsdriven turbobil som går att få lika snabb med relativt små medel, och som dessutom är driftsäker och modern.
Har funderat på typ BMW 140 (tung) men tänder inte riktigt, och någon hyffsat modern Porsche som är markant snabbare än Meganen för samma pengar kommer jag inte på.

Alfa Romeo 4C har jag tittat på länge. Fantastisk bil som håller värdet oförskämt bra.
En påstålld sådan hade varit optimalt, men väldigt jobbigt när det går sönder eftersom det inte finns några delar, och bilarna börjar bli dyra.

Gamla bilar har jag redan och dom är egentligen roligast, men just nu finns ingen tid eller plats för ingående mek så därför intalar jag mig att det är "bättre" med en hyffsat modern bil som dessutom har bra andrahandsvärde.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
erikjakan skrev:
Många jag känner har tröttnat på sina, kul en stund men inte mer.

Sen verkar kvallen vara sådär.

Ska du ha en, köp Dannes på Bandhagens däck, färdig, lär kräva lite skruvandes då och då men snabb.



Men är den till salu då
Förutom "allt är till salu för rätt pengar"...

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
dstr skrev:
Underbart underhållande, speciellt på vintern eller blöta vägar. Väldigt mycket bil för pengarna.

Att det bara blev ett halvår för mig har enbart att göra med "förstörda referensramar". Bruksbilen över 800hk och 0-100 på 2.8sek. Mina fyra trackdaybilar innan var på 400-560hk. Det blev ett för stort kliv tillbaka när sommaren kom och asfalten torkade upp.

...men med det sagt så är det dock inte omöjligt att jag kommer äga en igen i framtiden.


Hehe,.. förstår vad du menar.
Man får isf ta den för vad den är som sagt.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427


Trådstartare
gtBen skrev:
Jag har haft min i snart 2 år och jag gillar den mer och mer ju längre jag kommer på inlärningskurvan, då jag bara hade harvat med en undermotoriserad 924S innan denna.
Den köptes för att ha en bil som är snabb på riktigt på bana/ konbana/ ringen, och ibland även lite som sommarbil. Min har skämts bort/ moddats/anpassats med andra coilovers/ toe-och camberstag/ däck och fälgar/ proffsig hjulinställning och CW mm, och den går som en dröm överallt utom i villakvarteren.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att växlarna inte direkt glider i när man pressar den hårt i tex konbana/slalom, vid vanlig bankörning/ ringen är det helt ok.

Mitt tips är ändå att behålla din Megane RS och hålla efter den väl, en sån swishar förbi de flesta GR Yarisar på ringen. Megane RS är nästan den enda bilen jag skulle kunna tänka mig förutom "miljonbilar" som GT3/GT3RS/GT4.
Men vill du förnya dig och din körning så är en GRY gott nog.

Man skrattar inte på sig hela tiden i den, och det är superkul att köra 924 och även gammal 911 men de är gamla och inte snabba på riktigt ...och hålla dem i skick kan vara mycket jobb. Så länge jag kommer att ha mer än en entusiastbil så stannar den i stallet.


Kloka ord och goda råd!
Meganèn gillar jag och sonen blir inte arvslös om jag råkar kvadda den oförsäkrad, vilket är en stor fördel.
Skall jag lägga ut mycket mer pengar på en ren trackdaybil så måste den iaf vara markant snabbare som sagt.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd GR Yaris - Något att ha?
710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande