Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Alfa Romeo 1600 GT Junior -75 | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3575 totalt) |
Naturligtvis ska jag inte köpa delar innan jag kikat vad som sitter där, och vad som hänt med de. Jag bara torrmeckar på telefonen innan jag och bilen är på samma ställe . Men en hel begagnad axel är ju helt klart ett alternativ, om det är mycket att byta i den här. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Det finns ingen annan motor som låter som en Alfa Nordmotor. Hes och raspig, jag kan höra på långt håll om det kommer en. Det blir inte samma sak med en trimmad Honda _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Jag har någon ide om en 2l nord med insprutning med ett set av induviduella spjäll (från nån mc?).
Men nu är vi lite väl i förväg i drömmandet . Körbar och besiktigad är målet för sommaren 2024. Har ju inte ens kört den än. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Ja nej det är den vanliga lilla axeln. Kikade på kronhjulet genom oljepluggarna i helgen, och det ser väl inte särskillt bra ut, men ytorna är jämna i alla fall. Hällde i olja igen, vi får se hur den låter. Tänkte hoppas på att den duger för lite testkörande innan vintern i alla fall. Beroende på hur den låter så kanske enklaste är att försöka få tag i en lsd-axel i stället. Vill nog endå ha en (tam) lsd på sikt. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Var till bilen och skruvade lite i helgen. Målet var att kika på hur illa det var med de två deklarerade problemen. Bakaxeln ovan och sen att det inte skulle vara kompression på 1an och 2an.
Vi gjorde komptest både kall och varm, och det ser inte så farligt ut, 3 och 4 något lägre än 1-2. Alla lite högre varm, men nog mest för att motor. Snurrar lite fortare på starten. Det blåser häller inte i vevhusventen direkt. Kammarna verkar stå rätt till den grad man kan lita på tdc-markeringen på veven. Däremot är spelet lite tight på insugsventilerna, 0.20 på 3‐4 och 0.3 på 1-2 kalt. 0.05 mer varmt. Ska väl vara 0.5 eller så. Kammarna har inte de gjutna nummer som orginalkammar verkar ha, bara "11" instansat. 10.6 mm lyft, inte hittat vad för kam det kan vara, om det är alfa orginal eller eftermarknads. Tändningen är en elektronisk från 123 ignition.nl. (31-01-17 alfa-4). Inget vakuum på de, antar att det bara är varvtalskurva. Förgasarna weber 45 dcoe. Ena en 69 och andra en 97. 32mm hallsringar. Den går som påse nötter. Tomgångsblandningen på främre förgasaren påverkar inget, och stiften är lite fuktiga på 2an när den gått på tomgång. Skjuter och har sig när den är kall. Rimligt mängs bensin i båda flotörhusen. Något är lurt med något, typ främre. Förgasaren. Ska försöka synka de så kanske det blir lättare att se vad som händer. Något förvirrad men den är ju inte uppenbart skrot i alla fall. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Jag bruka börja med att synkronisera spjällen, under skruven som jag markerat finns 3 små hål, skruva upp skruven på spjället tills du ser kanten på spjället i något av hålen, justera synkroniseringen mellan axlarna så att det är lika på bägge förgasarna, skruva tillbaka spjällskruven och kolla att bägge spjällen dyker upp samtidigt i inspektionshålen när du trycker på gasreglaget.
Kolla också att flottörnivån är rätt och lika i bägge förgasarna. Se även till att spjällskruven inte är för mycket inskruvad, då sätts tomgångssystemet ur spel och blandningsskruvarna känns verkningslösa. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Håller med Janne J.
Jag brukar använda tex en 5 mm borr att mäta med för att se så spjällen öppnar lika. Men först av allt, har du rengjort förgasarna ordentligt? Om så, gör det en gång till. Ultraljuds tvätt brukar funka bra. Lycka till 💪👍 _________________ SO Johansson |
||||||||
Är inte helt säker men det ser ut som att du har trimkammar från Colombo & Bariani.
https://www.cb-cams.com/en/alfa-rome Orginalkammar är altid märkta med en längre sifferkombination typ 10548032001. _________________ Claes Hindemith |
||||||||
Framför allt så är de aldrig helbearbetade sådär utan bara lagerlägen och kamlober. Helt klart eftermarknad. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Cb47 verkar rätt vanlig och ska vara märkt "11", kanske en sån.
Men jag gjorde nog fel när jag mätte lyft, jag tog bara dimetern 90* mot loben (26.2) mot över loben (36.8). Men då kanske man får med lite av rampup(?) och jag bör väl ha dragit av lite för spel. Var ett rätt taskigt skjutmått också. Får mäta på kamföljaren nästa gång jag har ventilkåpan av. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Spruckna förgasargummin kan ställa till ojämn gång och att den skjuter, jag vet
Inspel till framtida motor: 2 l, MaxxECU, 11,3 kammar, Fajs spjällhus 45, gick från 161 hk med förgasare till 179 hk med insprut och bättre körbarhet! _________________ Matts Persson Porsche 996 4S Porsche 993 Alfa Romeo 1750 GTV -70 Audi 100 Coupe S -75 (blivande retro racer?) |
||||||||
Jag hade gärna sett en tråd om den bilen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tänkte testa med lite startgas för att se om det läcker uppenbart någonstans. Sprut med separata spjäll är någon form av lös plan på ett par års sikt eller så. Vi får se hur den här 1750 går om en 2l krävs. Snygga spjäll! _________________ Markus Ålind |
||||||||
I alla fall kört runt kvarteret! Potatiskvalite på video.
Ville dubbelkolla komptestet så vi kopplade bort bensinpumpen, körde förgasarna torra och blåste ur cylindrarna med tryckluft. Detta för att se att det inte var massa bensin i loppet som ev kunde täta lite nedåt. Fortfarande vettigt komp. Som varmtestet innan. Främre förgasaren hade halvupplöst rtv i botten av huset (och en bit av en slangklämma ) så plockade ner den, blåste ur alla kanaler med bromsrengöring, kollade alla munstycken och säten. Hittade ingen igensatt etc men endå. Testade att köra motorn med bakre förgasaren endast, då går motorn rent och lika med förgasaren på 3-4 som på 1-2, utan nysningar etc. Med främre förgasaren rengjord tillbaka och med gummi istället för papperspackningar gick den betydligt bättre, grenrörstemperaturerna jämna på tomgång etc, men den fnyser fortfarande då och så på 2an. Ville reda ut att motorn verkade rimligt frisk nu eftersom planen var att plocka ur den i erikjakans garage om det behövdes. Den skulle ju enligt annonsen ha dåligt komp på 1 och 2. Nu verkar det inte vara något fel internt i motorn, och gick rätt bra den typ mil jag kört den. Bakaxeln då? Ja, den överröstar avgasljudet över typ 30km/h. Weeeoom. Bäst vore att hitta en 2.0 axel med lsd, men inte sätt någon annons alls. Får annonsera lite och se om någon finns i gömmorna. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Köpte en nos drevsats på ebay, men tyvärr var den packad illa och skadades i transporten. Frågan är om den går att använda endå, säljaren verkar öppen för rabatt eller retur. Inte hittat någon ny annan för liknande pengar dock.
Någon som har någon koll på hur stor roll några sådana här skador spelar? Reporna på slitytan på pinjongen precis så att det går att ana med nageln. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Det där såg inte roligt ut, fan vet om skadan på själva kuggflanken spelar så stor roll, beror lite på hur man justerar och det är ju på "Backsidan" men de där slagen på kanterna som har slagit bort bitar är nog värre, beroende på härddjup så är det nog en jättebra start för sprickor och annat jävelskap.
Har du tid och extra diffhus så kan du ju prova men om det är ovanliga sakewr som du skall sätta det i så hade jag avstått. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Andra projekttrådar Alfa Romeo 1600 GT Junior -75 | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3575 totalt) |