Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 315 besök senaste veckan (145151 totalt) |
När jag först plockade isär motorn så tyckte jag att veven såg ganska bra bra ut.
Men när jag kollade på den igen så tycker jag inte det längre (Tror jag) Så ny letar jag efter en ny vev och funderar på hur jag ska lösa mitt oljeproblem för framtiden. Och inser att jag kanske tappar denna säsongen med :-( Jag har denn färstärkningen på VXL lådan som jag förstått inte är så vanlig Och om jag ska bygg om mitt tråg så kanske man ska kapa lite i den förstärkningsdelen så jag kan få mer oljevolym. Typ så här kanske. Kommer närmre å närmre med min oljepumpsbaffle. lite små justeringar bara så är det dags att gå i plåt. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
På några ställen kan man känna reporna med nageln. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Någon här som har tips på någon som kan kolla på min vevaxel om det finns möjlighet att rädda den via polering eller om den bara är att kasta?
Runt Alingsås (Göteborg, Vårgårda, Vara, Borås området) Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Är det någon firma du har erfarenhet av själv? Någon som vet någon firma i Göteborg annars, frugan ska ner dit i morgon?! Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Ring Janne på LIMAB Motorrenovering 070-479 46 49. Han gör alla mina jobb. Mer kompetent och prisvärd herre får man leta efter. En av de få kvar ifrån den gamla skolan. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||||||
Tack, ska kolla på detta. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Inte jätte mycket som händer i garaget.
Jag håller på med min nya backlucka på bilen. Tänkte även slipa om veven, men flera personer avrekommenderade mig från att göra det. Så undertiden så har jag CADat och funderat. En liten mojäng så inte kolvarna får för sig att åka ut när jag snurrar runt motorn Har även CADat en Rotrex C30-94 som ska 3d printas en kompis ska ha till sin Mercedes för att mäta in vart den kan få plats. Jobbar även på en ny design avblock off plate för K20 oljepumpen, Efter att jag var på version 13 av den förra. :-) Är nu på verion 3 av denna, men snart klar. För någon vecka sedan fick jag även hem denna Yay och den ser bra ut med. :-) Från min gammla vän på Rocket Motorsport. Så nu står jag i valet å kvalet om jag ska köra vidare med Våtsump eller om jag ska ta steget till Torrsump? Och behöver eran hjälp. Kör Jag med våtump så kommer jag självklart att göra en del ändringar. Rätt mig nu om jag har fel. Höja motorn ca 15mm (Då jag byggde om mitt tråg för att sänka motorn) RRC oljepump (10mm? lägre än K20a2 pumpen) Och porta den. kraftigare slangar till och från Oljekylet. (Stjäl min Mocal oljetermostat flöde tro) Oljepump baffle. Tråg baffel likt clockwise motions Ombyggt tråg för mer oljevolym och lokalt lägre för RRC oljepumpen. Om det kommer räcka till nu är frågan och kommer det räcka till för framtiden? Har kollat en del på Torrsump system med tex AT power eller pace. Tex med AT torrsump där pumpen sitter framför motorn så behöver jag även bygga om för elektrisk vatten pump och byta till ett större batteri. Göra ett nytt fäste för kompressorn eller göra ett fäste i vattenpumps fästet som kompressor fästet fäster i. Finns det alternativ, tex vatten kylning av oljetanken för torrsump systemet för att unvika risk för lägre flöde i oljesystemet. Inte heller helt lätt att få plats med en ojetank. Blir mer komplicerat system, men funkar det bra så är jag framtids säkrad. Någon som vet vad för extra service om eventuellt kan krävas av ett torrsump system? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Vilka här inne kör torrsump smörjning?
Fungerar det bra att ta bilen till glass kiosken då och då? Är det svårt att få upp temperaturen på oljan med torrsump? Hur kyler i oljan? Är behovet av oljekylning lika stort? Vad finns det för alternativ? Tänker om en termostat stjäl flöde så kanske kylflänsar på torrsumps olje tanken vore något eller tex kylvatten rör inne i torrsumps tanken? Dela gärna med er av era erfarenheter. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Det lilla jag hört om accusump så var det inte så bra. Sen att köpa ny oljepump nytt tråg och bygga om det plus accusump. Så blir det ett näst entill lika dyrt och krångligt som ett torrsump system som bör vara ett bättre system samt framtids säkrat, om jag förbättrar bilen så den blir ändå snabbare så kommer torrsump systemet klara "allt" Men jag lyssnar gärna på era erfarenheter Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Jag har det i min skogsbil och jag tycker det funkar bra där när man lägger bilen på sidan så får man några extra sekunder med fullt oljetryck. Problemet brukar vara att folk får för sig att koppla in diverse elventiler som ska öppna accusumpen när dom tappar oljetrycket och funkar dom inte så hjälper inte accusumpen. Jag har bara en manuell kranen och den vrider jag bara av när jag ska kolla oljenivån. Det enda man behöver ha koll på är att det finns 7-10psi i den och då kommer den alltid funka. Jag har inte behövt fylla på min på det året som jag har haft den. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
Betyder det att accusumpen bara fungerar 1 gång? Och att man måste ladda den igen efter den är använd?
_________________ Per Axblom |
||||||||
Nej. När du stänger av motorn så trycker den all olja in i tråget. Så fort du startar så fylls accusumpen upp igen och är redo att kompensera för eventuella tryckfall.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
Fortsätter att fundera på oljeflöde osv.
Jag har ju oljekyl och mätte dessa kopplingar, det har ytterdiametern O12mm. Men vad kan inner diametern vara tro? O9mm kanske? Och räcker flödet igenom där? Och om jag inte kommer köra torrsump så kanske jag ska gå upp i dimension på dessa kopplingar. Sedan kan det vara så att jag hittat problemet varför jag hörde motorn skramla. 1st kolv verkar inte må så bra. Frågan är om det är pga dåligt oljeflöde eller om en spridare har gett upp? Ska skicka iväg spridarna på flödestest tänkte jag. Vad tror ni? Alut har även smällt ihop vid kolvringarna en del. :-( En lätt fix för att få dit en Aerocatch råkade ta flera veckor att få klart och alldeles för många timmar nedlaggda, men det blev bra. Ska få på lite klarlack med. Sen gjorde jag lite sådana hät plåtar med för att hålla oljan på plats vid oljepumpen. Och en liten present till en kompis som ska köra Rotrex i framtiden i en Merca En Rotrex i plast med remskiva (ej i bild) för provmontering. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Toppen på kolven verkar ju må bra. Så det är troligen inte för lite bränsle gissar jag. (svårt att säga säkert med den bilden) Varmt har det blivit. Men bara på sidan. Kan bero på smörjning eller att en kolvring gett upp. Sen är det ju hönan eller ägget. Varför gav grejjerna upp? Men jag tror inte att det har gått tunt. Då skulle toppen på kolven vara defekt också.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Tack Cammo för feedbacken. Jag har lite ideer på vad som kan ha hänt. frågan är lite om det härnt över en längre tid eller om det gått väldigt snabbt. Inge jätte höga varv har ju körts med denna motorn, men funderar ändå på om flödet genom oljekylet kan vara ett problem ihop med att pumpen inte pumpar jätte bra på höga varv. Jag får plocka olje slangen och mäta. Jag har läst att denna oljepumpen ska flöda om jag inte minns fel 54liter i minuter vid 6300 rpm. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
åt igen.
Så här såg det ut innan med den "gammla" hjulupphängningen. Och nu ser det ut såhär Nu tänker ni wow vad häftigt. :-) Jo så när allt skulle bytas ut så gick kabeln av till lager hubbarna så då fick dom med bytas. Så här mycket vägde dom gammla. Lite lättnings mods. På med nya lagerhubbar, att ta bort dom helt och hållet hade givet vis varit ännu lättare. Men innan den monterades så fick den lite färg, inspiration från en Rejsian. Så vad har jag gjort? Jo jag köpte ett set med lotus Exige fram bärarmar som är hela 7mm längre (bredare) än Speedster (Elise s1) bärarmar. Jag hade ju hoppats att det skiljde mer även om jag visste att det var exakt 7mm som var skillnaden (inte i ina drömmare) Breda bilar är snabbare har jag inbillat mig. Fram fjädringen kommer bli 2% mjukare med dessa bärarmar. Fick flytta över mina bussningar och kulleder som gått flera hundra mil från mina gammla bärarmar. allt rengjordes och smörjdes upp på nytt. Fixade en uppdatering på broms scoope till Exige bärarmar med så att det passar exige med sina orginal 16" bättre. Sist jag körde bilen så tycker jag att den var understyrd plus att jag kan ställa fram krängninghämmaren 1 läge hårdare så tänker jag att jag ska prova att montera min gammla 19mm fram krängningshämmare i bak. Så för någon vecka sedan fick jag hem mina prothane krängninshämmare fästen (Det tog typ 3 månader att få dom) Beställde dom för dom var typ de lägsta 19mm fästena jag hittade - smörjnippeln. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 315 besök senaste veckan (145151 totalt) |