Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-09-17 Six Hours of Spa-Francorchamps
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9059 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
I samband med ringenresan 16-20/9 så tog Sören och jag tillfället i akt att besöka detta trevliga arrangemang på fredagen då det inte är långt mellan Nürburg och Spa-Francorchamps.
Det var en mycket trevlig dag utan några stängda grindar med mycket trevligt att se och höra. Det lät racebilar.

Mina bilder finns här: http://www.ludd.ltu.se/~gunnar/Spa_Motorclassic_2004/index.htm

Ytterligare bilder finns på arrangemangets hemsida: http://www.motorclassic.com/spa/index.html
Bla annat lite bilder racebilder.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Hm, jag måste nog framkalla mina bilder snart...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696




_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90



Vad är det för bil framför Renualt Alpinen, tror det står 855 på sidan av den?

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



hOpeless skrev:
Vad är det för bil framför Renualt Alpinen, tror det står 855 på sidan av den?


TWR, modellen kan jag inte komma på men det kanske finns någon TWR-fantast här som kan fylla i den luckan..

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Daniel Ene skrev:
hOpeless skrev:
Vad är det för bil framför Renualt Alpinen, tror det står 855 på sidan av den?


TWR, modellen kan jag inte komma på men det kanske finns någon TWR-fantast här som kan fylla i den luckan..


Den lät mycket i alla fall...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Daniel Ene skrev:
hOpeless skrev:
Vad är det för bil framför Renualt Alpinen, tror det står 855 på sidan av den?


TWR, modellen kan jag inte komma på men det kanske finns någon TWR-fantast här som kan fylla i den luckan..

rättelse den heter TVR och den bilen har även rullat nere på knutstorp under ngn klassisk träning.
vad modellen heter kan ja tyvärr inte i huvudet

_________________
Tim Olofsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Griffith?

7-11 får väl stiga in med facit.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



timolo skrev:
Daniel Ene skrev:
hOpeless skrev:
Vad är det för bil framför Renualt Alpinen, tror det står 855 på sidan av den?


TWR, modellen kan jag inte komma på men det kanske finns någon TWR-fantast här som kan fylla i den luckan..

rättelse den heter TVR och den bilen har även rullat nere på knutstorp under ngn klassisk träning.
vad modellen heter kan ja tyvärr inte i huvudet


Njea.. Den där är väl inte Svensk va? De enda TVR'er jag kan minnas köra i Sverige är väl Henning Riise och en till gul, men de är inte Griffith's..

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



den är belgien ägd men har tävlat i EM på knutstorp för några år sedan för klassiska bilar.
det stämmer att modellen heter TVR Griffith satt en Rover V8 om ja inte missminner mig

_________________
Tim Olofsson
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



timolo skrev:
den är belgien ägd men har tävlat i EM på knutstorp för några år sedan för klassiska bilar.
det stämmer att modellen heter TVR Griffith satt en Rover V8 om ja inte missminner mig


Då är jag med i matchen igen.. Fint låter de som sagt med den där 8:an. thumbs up

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Heter den inte bara TVR 350?
Griffith kom väl inte förens på senare år?

_________________
Ascona_A
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90



Citat:
Heter den inte bara TVR 350?


Den 350 jag kommer ihåg (förutom den som kom nyligen) är ju den kantiga saken från 80-talets mitt...
Men det kanske fanns tidigare 350 oxo?

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



P.P. skrev:
Griffith?

7-11 får väl stiga in med facit.


Kul att mina outtömliga kunskaper kan komma ispel.

Bilen är en TVR Griffith 400 (precis som det står på reg.nr). Tror att det ären holländare EDIT: Belgare som kör just denna. Otroligt bra sound. Intressant att köra med den hjulbasen och den effekten (och det chassiet...), speciellt när det är blött

Griffith 400 1964-67: Ca 300 byggda
4.7 ltr Ford V8

Från vår svenska hemsida www.tvrcc.org

År 1962, enligt vad som berättats, hade mekanikerna på den amerikanske bilhandlaren Jack Griffiths verkstad en TVR Grantura Mark IIA och en Ford V8-försedd AC Cobra inne samtidigt. Bara för skojs skull provade man att montera Ford V8:an i TVR:en. Den passade inte riktigt vid första försöket, men Jack Griffith såg potentialen hos detta koncept och gjorde senare en mer grundlig transplantation. Prototypen fraktades till Blackpool och presenterades för Grantura Engineering. Pengar satsades på projektet och TVR Griffith var född.

När produktionen startade år 1963 byggdes Griffith 200 av delar från Grantura Mark III. Rörramen var i grund och botten oförändrad. En del förstärkningar gjordes tex på fästena till hjulupphängningen och fjädring och stötdämpare ändrades. Detta gjordes i första hand för att kompensera för den extra vikten hos V8-motorn på 4.7 liter. Bakaxeln var fortfarande den från BMC B-serien som använts i Grantura-modellerna. För att få plats med den stora motorn och dess luftrenare gjordes en stor upphöjning i mitten av den annars låga motorhuven.

Motorn trimmades till 195 bhp brutto och för en extra avgift kunde man få en motor med 271 bhp. Detta är bruttosiffror och det sanna nettot låg snarare kring 150 och 220 bhp, vilket fortfarande var mycket i dessa lätta bilar. Flertalet av Griffith-bilarna exporterades till USA och endast en handfull av bilarna finns kvar i Europa.

Modellen som sedan föjde, TVR Griffith 400 var en bättre bil i alla bemärkelser (åtminstone på papperet). Den hade en större kylare och bättre kylning vilket botade det problem med överhettning som funnits hos Griffith 200. Den första bilen byggdes under våren 1964 och visades på New York Auto Show i april samma år. Fabriken i Blackpool blev tvungna att dubbla antalet byggda bilar och kvaliteten blev lidande. Kunderna klagade och bilen började få dåligt rykte. En hamnstrejk i USA stoppade exporten av Griffiths och detta ruinerade både den amerikabaserade monteringen och Grantura Engineering. Efter att Martin Lilley rekonstruerat företaget TVR, byggdes ytterligare 10 Griffiths. Till dessa bilar användes karossen från TVR Grantura 1800S.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:

...på den amerikanske bilhandlaren Jack Griffiths verkstad en TVR Grantura Mark IIA och en Ford V8-försedd AC Cobra inne samtidigt. Bara för skojs skull provade man att montera Ford V8:an i TVR:en...

[OT]
Attans så trevligt det låter, fjärran från tidsenheter och accord.
[/OT]

_________________
/Kristian Elisson
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90



Imponerande kunskaper! Tackar för det, Nu vet jag iallafall vad det är för bil

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

7:e bilden på atlasf1-forumet ser rätt spännande ut...

6-timmars är ett av alla evenemang jag har på önskelistan. Vad det gäller "kändiskap" ligger det ju klart efter oldtimer, Goodwood och Silverstone. Men inte vad det gäller kvalitet/kvantitet på startfälten.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nu kommer äntligen mina bilder:

La Source:







Gamla start- och mål, en klassisk vy:



Eau Rouge:








Den vackraste Porschen, 904:



Batmobiler!








Ferrari 275 (?):



Good ol' days i La Source:





Nya Bus Stop-chikanen:



Porsche 908 (?) i F1-depån:



Infarten i F1-depån:



F1-depån:



Nånting för herr Malmberg kanske?



Uj, vad mycket Alfor, modell?



Tokputsad PV:



Fräcka Fordar:




Alfa GTA:





Alfa GTA och Lancia Beta Coupé:



Härlig RSR (?):



Gamla depån:




02:



Alpine och Martini-Porsche bakom gamla depån:



328:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
Sörpan skrev:
Hm, jag måste nog framkalla mina bilder snart...
Bevisligen hade fotografen skött sig för bilderna är thumbs up

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



7-11 skrev:


Bilen är en TVR Griffith 400 (precis som det står på reg.nr). Tror att det ären holländare EDIT: Belgare som kör just denna. Otroligt bra sound. Intressant att köra med den hjulbasen och den effekten (och det chassiet...), speciellt när det är blött



När denna kördes på Anderstorp på EM i historiskt så var det ganska mcyket regn kan nämnas, just denna TVR gjorde en ordentligt pirruett ut på flygrakan, snurrade otal antal varv. Sen var det en mycket mer beskedlig attack från förraren, kan inte förstå varför...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



275? 250 gto 64!? Nästan säker...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Eftersnack
2004-09-17 Six Hours of Spa-Francorchamps
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande