|
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196
01 Dec 2023 11:25
_________________ Sebastian Blomgren
BMW E30 Coupe
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
04 Dec 2023 19:31
Bl0mgren skrev: | https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0 |
Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196
04 Dec 2023 20:05
Lasse Karlsson skrev: | Bl0mgren skrev: | https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0 |
Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?
//Lasse | kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB
_________________ Sebastian Blomgren
BMW E30 Coupe
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
06 Dec 2023 12:20
Bl0mgren skrev: | Lasse Karlsson skrev: | Bl0mgren skrev: | https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0 |
Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?
//Lasse | kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB |
Se där, det jobbas på en lösning
Undrar när den släpps till kund?
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
13 Dec 2023 16:37
Händer inte så mycket nu, men håller på att bygga bort ITB. De ska ersättas med ett singel 82mm spjällhus när det byggs om till turbo.
En S54 billet insugnings fläns från PPF, förlängde så att ESS insuget passar.
Fläns från PPF:
Förlängning av fläns:
Färdigt insug:
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7768
13 Dec 2023 17:14
Snyggt jobbat!
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
13 Dec 2023 18:28
erikjakan skrev: | Snyggt jobbat! |
Tackar 😊.
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
14 Dec 2023 23:05
När insugnngsröret var färdigt så var det dags att bygga om resten av insuget så att spjällhuset kan monteras.
Före ombygg:
Kapade bort gamla slanginfästningen:
Svetsade dit en fläns till spjällhuset:
Lite färg på så ser det ok ut.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
15 Dec 2023 11:30
Spjällhuset på plats.
Där dumpventil tidigare satt monterad gjorde jag ett lock med vacumanslutningar.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
15 Dec 2023 13:22
Snyggt!
_________________ Patrik Skoog
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5309
15 Dec 2023 13:34
Patrik Skoog skrev: | Snyggt! |
Instämmer, OEM+
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408
15 Dec 2023 23:06
Snyggt men varför inte använda spjällhusen?
_________________ Fredrik Edholm
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
17 Dec 2023 12:55
bmw_fredde skrev: | Snyggt men varför inte använda spjällhusen? |
Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.
En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.
Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
17 Dec 2023 12:56
Patrik Skoog skrev: | Snyggt! |
Tackar
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
17 Dec 2023 13:01
robber skrev: | Patrik Skoog skrev: | Snyggt! |
Instämmer, OEM+ |
Är det som är lite roligt med nerbyggd turbo, o ett insug som ser rätt så normalt ut, ser mer OEM ut.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
17 Dec 2023 13:52
Tryckrör mellan IC & insug. Det blir i 3 delar med V-band.
Ska målas svarta efter att de är kontrollerade för läckage. Dumpventil sitter på 1a delen efter intercooler.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365
17 Dec 2023 17:16
Lasse Karlsson skrev: | Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.
En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.
Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB. |
Det går att köra ITB utan tomgångsmotor (man mappar mot TPS istället), min S54 kör utan tomgångsmotor. Sen är den lite tjurig ibland vid tomgång också, men det är nog mest för att den inte är 100% injusterad heller.
_________________ André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
18 Dec 2023 22:02
Westersund skrev: | Lasse Karlsson skrev: | Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.
En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.
Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB. |
Det går att köra ITB utan tomgångsmotor (man mappar mot TPS istället), min S54 kör utan tomgångsmotor. Sen är den lite tjurig ibland vid tomgång också, men det är nog mest för att den inte är 100% injusterad heller. |
Jo, i min bil är bra tomgång viktigt. Annars blir DCT lådan tråkig när man kör i trafik eller backar osv.
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
21 Dec 2023 13:54
Tryckrör från turbo till intercooler på gång, blir 2st V-band.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
23 Dec 2023 18:03
Var någon som frågade via PM vilken Dumpventil jag använder, det är Speedings 50mm V2.
Tänkte först köra återcirkulerande, men blir enklare så här. Går att bygga om i framtiden om jag vill.
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 864
Trådstartare
24 Dec 2023 20:25
Lasse Karlsson skrev: | Bl0mgren skrev: | Lasse Karlsson skrev: | Bl0mgren skrev: | https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0 |
Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?
//Lasse | kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB |
Se där, det jobbas på en lösning
Undrar när den släpps till kund?
//Lasse |
Ser på HTG hemsida att differential control unit släpps i Februari, 800Eur.
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
|