Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1978 | << 1, 2, 3 17 besök senaste veckan (15282 totalt) |
Efter en hel del slipande börjar det se ut som nått. Gjorde i stort sett klart högra sidan, scannade sen de skärmarna. Sen va det bara att slå på 3d skrivaren och vänta. Har fått ut andra framskärmen plus en tröskel, de kommer fortfarande behöva lite spackel och slipning. Men de har ändå formen i stort klar så bilen borde bli hyfsat symmetrisk.
Har även lekt med lite andra smådelar. Gjorde ett test på en gaspedal i pressgjuten kolfiber. 3d printade en form i fyra delar som jag sen fyllde med klippt kolfiber och epoxy, la även i flera varv med kolfiber tråd som går hela pedalens längd. Ville testa styrkan på den så jag satte upp den i pressen. Hade en axel där pedalen ska fästas pluss en 6mm stål bit där klacken för stoppet är och pressade längst ut. Klockan på pressen visade typ 600 kg, det ända som hände va att stål biten jag hade som stopp böjde sig, kunde inte se nån direkt påverkan på pedalen. Men ska nog göra en lite bättre uppsättning och testa igen. Har lastceller så man kan mäta kraften pluss göra en fixtur som inte flexar så mycket. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Allt tar längre tid än vad man vill. speciellt när man är dum och tar på sig att hjälpa andra med att få ihop deras bilar. Och när man är klar med allt sånt så tar man på sig att renovera en gammal Formula Student bil som har stått i minst 10 år. Men nu ska alla såna dumheter va klara, tills nästa projekt dyker upp, köpte vist en fräs igår som behöver renoveras.
Men lite har hänt med Porschen, vänstra breddaren bak är printad. Har även fått på lite spackel, borde inte va så långt bort att kunna börja göra formar. Men man vet hur det har gått förut när saker "inte va så långt bort". Fick tag på ett grenrör och turbo för en billig peng, kanske inte bästa grejerna men funkar att börja med och är en sak mindre jag behöver tillverka. Grejerna har suttit i en Escort 2 tidigare, är helt klar mindre plats i en 924. Men det får plats, precis. Har även tagit tag i att göra klart alla smådelar till pedalstället. Det som är kvar är bromspedalen, en platta att ha fötterna på och jag fick sno ett lager till gaspedalen för att få ihop FS bilen. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Går långsamt framåt, är äntligen klar med allt slipande på karossen. Så då va det bara att få på ett lager gelcoat och börja göra formar. Formarna till bak bräddarna är i stort sätt klara, ska försöka fixa fram skärmarna och fronten nu när det är långhelg.
När allt slipande va klart kunde man äntligen putta ut bilen så man kunde städa lite, vilket verkligen behövdes. Har även börjat snygga till insidan lite. 3d scannade original instrumentpanelen och där den ska sitta för att ha nått att rita efter. Gjorde en som påminner lite om originalet men som är gjord för AIM dashen och alla knappar och som jag kan nå. Sen va det bara att dra igång några skrivare och vänta några timmar. Tanken är att använda plasten som kärnmaterial och lägga nått lager kolfiber per sida. Fick även alla plåtarna till brandväggen från vattenskäraren så man kan börja fixa med den. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Har inte hänt jätte mycket på ett tag, har haft fullt upp med andras bilar pluss att skaffa nya leksaker till garaget.
Fick tag på en liten flerop till ett bra pris som jag bara va tvungen att köpa så har varit lite jobb med att installera den och få allt att funka.. Men nu lirar allt som det ska så nu kan man fräsa lite mer avancerade delar än med gamla manuella. Tog och fräste klart naven till framskivorna så man kunde montera ihop allt och se att man har ritat rätt. Vilket det va, det är frigång mellan fälg och oket som det ska va. Har även fått klart brandväggen och tanklådan och börjat titta på hur allt ska kollas ihop i lådan. Och pedalstället är klart och monterat. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Jag satte också dit ett pedalställ med bromscylindrarna under fötterna i min 944 och reagerade på följande: * Jag satte pedalstället så långt fram jag bara kunde (1,91m lång), men det verkar inte du ha gjort? * Jag har avgassystemet (grenrör, etc) helt på förarsidan och det går nära torpedväggen/golvet så det gjorde att jag vale cylindrar under fötterna. Så här i efterhand önskar jag att jag istället lagt mer tid på att få dit ett "normalt" pedelställ och byggt en "låda" ut i motorrummet. Som jag sitter hamnar fötterna för högt för att det ska vara bekvämt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ja det här projektet är riktigt najs! Stor gillatumme på det!
Kul med styrd maskin också - grattis! En helt ny värld öppnar sig! Dina centrummuttrar - är det Porsche systemet? M24 eller vad de är. Har du skruvat på adaptrar på befintliga drivaxlar, eller hur ser det ut innanför? |
||||||
Sätter jag pedalstället så långt fram det går så når jag inte pedalerna, är 1,78 och stolen är flyttad så långt bak det går. Fothöjden borde inte bli ett så stort problem, det mesta jag har kört på bana har varit i bilar där man har suttit lägre än man har fötterna, så det är lite vad man har lärt sig att känna sig bekväm med.
Nä de helt gjorda efter eget huvud med M25 fingänga, eftersom jag hade både höger och vänster tapp till det. Det är E39 Hjullager och nav i bak med en adapter till fälgen och centrum bult., så kan jag använda E39 drivaxlar. Men det kommer nog att ritas om med egengjorda nav med integrerad centrumbult, men det här va enkelt att göra speciellt när man bara hade manuell svarv och fräs.
Det här är källan till eran kaross, Lycke köpte den här bilen efter att ha krocktestat baken på eran bil för massa år sen så han hade nått helt att gjuta av. Så de formar ni fick med bilen är gjutna på den här bilen. Jag tog loss formarna till framskärmarna i måndags, det är lite småfix på de innan de är klara att användas. Men hoppas få det klar inom nån vecka. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
aha, delad proveniens! Vettigt att bredda fronten iaf, det gjorde inte vi och därför lirar det inte riktigt fram med de breddade skärmarna. Sen fick vi inte riktigt till framspetsen på skärmarna så nu behöver det våldas lite för att få det att sitta ihop. Jag har formarna till bilen om det skulle behövas. Vad blir det för bakdiff? vi bytte till m5e39 med original drivaxlar när vi satte ihop den, ser ut att vara ungefär samma bredd som din... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Går långsamt framåt med en här. Har i stort sett fått klart bakvagnen. Började med att få fast diffen och helsvetsa subframen.
Sen fick jag för mig att göra om bakre dämparfästena. I stället för ett bockat svetsat fäste så fräste jag ut två fästen i aluminium. Förstärkte även balken som allt sitter på och knöt ihop den med plattorna för bursträvorna. Tycker det ser bättre ut och borde va styvare. Sen va det bara att börja montera grejer. Då kunde man ställa ner den på golvet, monterade även dit allt annat som jag kunde. Är ju en del som saknas, blocket är tomt men det ligger en vevaxel i bilen, ingen kardan, drivaxlar, insug, tryckrör, avgassystem efter turbon och karosspaneler. Men är inte missnöjd med 700kg så här långt med tanke på att det är mycket som inte är viktoptimerat. Har även börjat pilla lite med motorn. Behöver få dit en kamaxelgivare, men det är lite trångt mellan toppen och torpeden. Så tänkte sätta den på mellanaxeln och använda den loben som användes till den mekaniska soppapumpen på förgasarmotornerna. Eftersom mitt block är från -98 så fins det inget hål i blocket för mekaniska pumpen, skruvhålen är där och gängade, så fick sätta upp blocket i fräsen och göra ett hål. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1978 | << 1, 2, 3 17 besök senaste veckan (15282 totalt) |