Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
35 besök senaste veckan (41891 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Intressant att tillverkaren till adaptrarna inte gav några momentanvisningar!!
Men det är ju grejer som riktar sig till race och banåkare, man måste hålla koll på såna delar. Förvånad över att han inte kollat moment osv på 4 år...
För tex mina BBS E28 stod det i manualen, "Ej för gatbruk, byt ut efter 2 säsonger.", (de är nu betydligt äldre än 2 säsonger, tillverkade innan Berlinmurens fall ).

Porsche brukade ha insattsgängor i alumiumdelar för hjulupphägning. Det är ju betydligt tåligare för högre moment och bättre ur slitagehänseende.
Om jag inte drömmer helt så har Porsche satt gränser för hur ofta man får dra skruvar för bromsok i spindlarna på nyare bilar innan spindeln ska bytas.

Men aluminium kan fungera bra, Porsche hade ju aluminium hjulmuttrar som standard och de fungerade klockrent i årtionden så länge man använder rätt hylsa och inte använder mutterknackare (inte för att lossa inte för att dra). Däremot så såldes det eftermarknads muttrar och de fungerade inte lika bra.... Så materialval och efterbehandling är nog kritiskt.

Så jag förstår varför Cedric valt det säkra före det osäkra och tillverkat dem i stål. Är man inte 100% säker på vilken legering man får och kan kontrollera det så är stål enklare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skruvar som låssnar har ofta för kort klämlängd.
Se tex
https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=170

Tumme pekfinger gänglängd i Al = 1,5 x d
1 x d i stål.

ps
Skruvförband är ett DJUP träsk

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



fuling skrev:
Skruvar som låssnar har ofta för kort klämlängd.
Se tex
https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=170

Tumme pekfinger gänglängd i Al = 1,5 x d
1 x d i stål.

ps
Skruvförband är ett DJUP träsk


Så är det.

Men teoretiskt behövs väl bara ca 3.8 perfekta gängvarv för att uppnå ca 98,4 % av erforderlig klämkraft i ett mekaniskt förband.

Tack för att du skriver skruv och inte bult!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
35 besök senaste veckan (41891 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande