Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | << 1, 2, 3, 4, 5 7 besök senaste veckan (19959 totalt) |
Haha klassiskt Lotus-meck, skaka lite så flyger saker antingen loss eller hoppar på plats Ja centrera om ska jag faktiskt göra, har fipplat med detta tidigare så nu slår inte blinkersen tillbaka automatiskt som dom ska. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Lite fundersam kring det här med rattstången (Hej Figgz )
Silverbrickorna/fästena som håller rattstången, klämmer den svarta plåten, står ju faktiskt inte centrerat här. Kan det vara problemet? Är det så du justerade in ditt Fredrik? Dessutom släppte brickan under helt, den satt typ limmad? Bökigt att få in den på plats känns det som Kan man göra något smartare där? Nitmutter tänkte jag spontant? Då åker ju rattstången upp några millimeter dock .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Kämpat på lite i garaget, blir inte så många tillfällen med småbarn hemma
Subframen i stål bak på bilen har varit lite av ett sorgebarn att titta på. När jag modifierade motorfästena för att få bak motorn för några år sedan gick såklart inte grenröret att få på plats utan modifiering Vek upp den dubbelvikta plåten och gjorde lite små kapningar. Dags att göra det ordntligt nu, kapa och punktsvetsa Mer plats helt klart Jag är inte den som är allt för rädd att kapa Plåtarna är nu punktsvetsade, "sömsvetsade", för att hålla ihop. Tror detta t.om kan bli starkare än från början där det bara är två platår som ligger omlott Med lite färg ser det ju rätt drägligt ut och jag bör få plats med att bygga ett nytt grenrör som då alltså ska ringla sig in under subframen istället för över _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Nästa projekt blev krängaren.
Hade köpt en krängare från Elise-shop i Holland, men deras leverantör hade gått under jorden och försvunnit Fick styra om skutan till att köpa en 3/4" från Eliseparts i England istället, ser riktigt schysst ut i kvalitén Tydligen kan denna bli "2.25x stiffer than oem" vid yttersta justeringen .. Nya droplinks också från eliseparts, också snygg kvalité. Blev en dyr historia allt detta men jag ville göra det fullt ut denna gång istället för att uppgradera eftersom _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Och till sist lite mer bussningsdemontering som bara får mig fundersam
Även bak stack vissa bussningar ut, känns helt fel Känns som att det har saknats brickor för att fixera bärarmen i sidled vilket gjorde att den kunnat röra sig = bussningen åker ut !? Kanske ?! Känns iallafall bra att rätta till detta, riktigt förväntansfull på hur bilen kommer kännas nu! Den bakre nedre bärarmen har en bredare rörbit för bussning än på övriga ställen. Där tryckte jag ut bussningen och blev förvånad över hur liten den var .... aha, en kvar Så istället för en större bussning (bredare) satt det alltså 2st små bredvid varandra! Jag är verkligen tveksam till om det är såhär det ser ut original, någon som vet? Eller har någon tidigare ägare varit inne och "fixat"? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Hej Kan inte påminna mig hur det var när jag tryckte ut bussningarna i bak."men
https://www.eliseparts.com/shop/stee ger dig kanske svar? Sätter du i gummi bussningar eller blir det https://www.eliseparts.com/shop/stee ? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Hej Johan,
Japp det verkar som att dubbla små bussningar bak stämmer, fått det svaret på Seloc också och folk där brukar ju ha koll. Vad kör du för bussningar? Blir dessa lager istället, lär bli rätt stumt https://www.elise-shop.com/elise-sho PS. Dom ser ut exakt som i din länk, men Elise-shop i Holland är att föredra för min del pga Brexit och tull/moms-eländet numera.. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Hej Jag kör med sådana. Kan inte säga att jag upplever någon komfortskillnad.
Men mina gamla gummibussningar var rätt åldershårda. Sedan är det skönt att kunna dra upphängningarna med rätt moment utan att behöva ha dom i rätt höjd. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Lite uppdatering från vinterpysslet
Någon gång i livet ska bilen få turbo, så tog tillfället i akt att fixa en oljeretur. Tråkigt nog hittade jag ingen som vågade sig på att svetsa i det oljedränkta alutråget, så det blev att köra genomgående bult. AN10 är storleken med teflonbrickor. Orolig att det ska skita sig såklart, men något ska väll hålla en vaken om nätterna Sitter med grön loctite och så tätat med packningssilikon så det ser lite sisådär ut .... Lossnar muttern bör den kanske med lite tur fastna i skvalpplåtens fack och inte demolera hela motorn En turbo att iallafall bygga grenröret kring, vi får se om jag uppdaterar någon gång i framtiden. Runt 350hk vore trevligt så en Garrett BoostClub hade varit fint ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Pysslade lite med att fixa en lite stabilare och mera demonterbar lösning för vakuumstationen.
Tidigare lösningen satt med silikonslang på nippel vilket sitter fast, men är helt omöjligt att få isär. Dessutom kändes lösningen med kolfiberplattan lite vinglig .. Flyttade över vakuumstationen till att sitta i brandväggen istället, nu med AN6 slang och koppling med banjo på insuget. Resultat blev såhär _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
När jag gjort liknande på turbomotorcyklar och sånt (och även till ventilation från vevhuset till min Elise) så har jag använt kopplingar likt denna: Svarvade egna men det går ju att köpa också. Han haft med både slangkoppling och såna där man kan skruva en AN koppling direkt på. Sen går det ju att ha en adapter mellan om det skulle behövas. Fördel är ju att slangen håller fast i den biten som skulle kunna trilla in i motorn. Skulle muttern gänga upp sig så hänger kopplingen fortfarande kvar. Kanske lite övertänkade men jag ville hellre vara safe än sorry. Alternativt ett körnslag på din mutter för att låsa genom att deformera den. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
Den monteras tvärtom mot den jag har, dvs muttern på utsidan? Ja det kanske är något bättre, men lossnar muttern lär den ju slita av slangen ändå så jag vet inte ...
Oavsett vad så är man ganska rökt känns det som.... men det funkar ju för väldigt många så jag får leva på hoppet. Det ska ju inte vara något tryck där, och gröna loctiteten är ju helt hopplös att få loss. Bildar som en "skorpa" på gängan .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Kul att se att det går framåt!
Jag har ev frågat dig förut men du har inte ett grenrör för K20 över? Kan även vara intresserad av din diffusor om du har den kvar till salu. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Tackar! Tyvärr inget extra grenrör, dessutom har vi inte samma subframe (du har toyota-varianten) så det hade nog inte passat ändå. Diffusorn finns kvar, dock är det den helt platta "ostskivan" jag har, inte den med "fenor" som senare Elise hade. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | << 1, 2, 3, 4, 5 7 besök senaste veckan (19959 totalt) |