Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 271 besök senaste veckan (24201 totalt) |
Ändrade mig. Känns som det är lika bra att lyfta toppen nu när jag ändå plockat bot det mesta som krävs.
Markeringen på kamdrevet verkar stå rätt, skall kolla svanghjulet också. Vad är det man skall/bör mäta upp på kammarna? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Läst på lite mer och det skall nog lösa sig detta, behöver bara få tag i en smidig avdragare till kamdrevet som har smalare armar än den jag testat med. I övrigt är det inte mycket kvar innan toppen skall gå att lyfta.
Har också insett att min styrväxel är slut så den åkte av idag. Om någon har en frisk servostyrväxel liggande så är jag spekulant. Fortsätter städa motorrummet, det är skit ööööverallt.. 😬 Finns det nån som fixar ventilkåpor? Hörapparatsbiege känns rätt trist.. 😝 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Finally! The top is off och just nu är jag glad att jag lagt ner tiden på det.
Cylinder två är helt torr, de andra hade olika nivåer av "fukt" i sig, både på kolvtopp och i topplocket så jag antar att det indikerar att det inte varit helt tätt. Inget koks på koltopparna och bara genom att torka med lite papper kommer metallen fram. Loppen ser också kanonfina ut, inga synliga repor eller kännbara vändkanter. Toppen ser också generellt väldigt fin ut så långt jag som lekman kan bedöma men kommer ändå lämnas på översyn. Toppackningen var heeelt slut, det kan tom jag bedöma, några smakprov nedan.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Sådär har de jag plockat isär också sett ut, tror inte det är så allvarligt, tittar man på konstruktionen av blocket så är en hel del av packningen helt öppen ner mot vevhuset, det som man ska titta efter är när det blir så här:
( bilden är från en 2.5 8V ) Vid kl 7 så är det en spricka i tätningsringen och man ser hur den tryckts ut. Vändkanter ska inte finnas, då är något generalfel på den cylindern. Kommer du att byta kolvringar också? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ok, då behöver man kanske inte bli helt förskräckt ändå. 😅
Kolvringarna har jag inte beslutat om än, pratat en del med Tolli som menade att de brukar hålla väldigt länge men däremot rekommenderade han att byta till en ny förstärkt oljepickup vilket jag fått tips som här också, även med balansaxlarna kvar tenderar de att ge upp ibland. Så, sumpen skall av och kanske plockar jag en kolv och kollar läget. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag sitter och tänker lite samma sak. Jag har ett motorstativ om han behöver låna. Vad finns det för uppgraderingar till S2 motorer egentligen? Kanske någon kan lägga in lite smaskiga bilder här i tråden? Som inspiration till ägaren tänker jag. |
||||
Motorn sitter i ett motorstativ, det är rött och tillverkat i Stuttgart. 😊
Tack för erbjudandena men nu har det gått så nångt att det inte känns värt besväret att lyfta ur den längre. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Om motorn gått över 20000 mil och blåryker lite så hade jag inte tvekat en sekund på att byta kolvringar, som jag skrivit tidigare så är blocket av alusil där man genom en speciell process honar fram loppen så ytan blir väldigt hård, detta gör att det är kolvringarna som slits istället för loppen.
Finns det repor i loppen så beror det nästan alltid på kolvringshaveri, har sett det själv på kompisens 944 turbo som jag bytte toppackning på och som också behövde en ny kolv i öd. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
i min sitter en extra baffel med lucka, och oljepickupens upphängning är förstärkt
det blir inte smaskigare än med hembyggda förgasare, här på en 2.7S från en herre jag köpte lite andra grejor av ...skillz _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Inte hunnit skruva så mycket på sista tiden men det händer lite ändå.
Toppen är nu genomgången med nya avgasstyrningar som mycket riktigt var slitna, ventiltätningarna är förstås bytta och säten har frästs med 3 vinklar och ventiler är inslipade. Gick snabbare än jag trodde så det är dags att ta tag i bottendelen asap. En ny oljepickup är inhandlad och ligger hos Tolli som skall förstärka den med en plåt under nästa vecka. Styrväxeln visade sig också vara en aning sliten så för säkerhetsskull är en helrenoverad inköpt av Sandén så skall det inte vara några problem med den heller framöver. Div packningar mm är inköpt till återmonteringen och en hög skruv skall på ytbehandling innan montering, så lite framsteg är det allt. Nu behövs mest lite garagetid. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Kom aldrig så långt att jag kom åt bottendelen men det närmar sig. Rev av oljefilterhus, främre krängare mm och konstaterade än en gång att det var en bra idé. Oljefilterhuset var fullt av kristalliserad glykol och det var generellt rejält geggigt som det mesta annat i motorrummet. Bussningarna till krängaren var olika höger och vänster och de var allmänt trötta förstås så det blir nya prylar där med.
Tröstar mig med att toppen iaf är fin numera. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Inte så mycket aktivitet i garaget, jobb och resande har tagit all tid, men har börjat samla på mig prylar för ihopmontering.
En ny oljepickup är inköpt då dessa tydligen har en tendens att gå av med tiden och Tolli kommer förstärka den innan montering. Det har också ramlat in en bra hög packningar mm så förhoppningsvis kan jag börja skruva ihop grejorna igen, byter i princip allt i packningsväg. En helrenoverad styrväxel från Sandén har också trillat in då den gamla kändes shady. En påse skruv har också åkt iväg på ytbehandling, tanken är väl att försöka få motorrummet att se lite trevligare ut men det blir inte utställningsfinish. Ventilkåpan skall också få en omgång bläster och färg, Ahnelövs känns som ett vettigt alternativ men om nån här gör den typen av jobb så är jag öppen för förslag. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Nu är det skarpt läge, börjat kolla på bottendelen och känner att jag är på djupt vatten. 😬
Ser nedan vevstakslager OK ut? Kollar på kolvar och kolvringarna också och allt ser nästan oförskämt fräscht ut men mina lekmannaögon Bilen har ändå gått 28000mil. Skall mäta kolvringsgapet också, måste bara fixa ett bladmått 🤪 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Mina kolvringar låg som dina på/strax över, och jag fick rådet att inte byta. Likaså med lagren, är det inget tokigt med dem (som är lite svårt att avgöra med bara en bild) så är det bara att köra vidare. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 271 besök senaste veckan (24201 totalt) |