Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
34 besök senaste veckan (11082 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Inser att allt eftersom jag får saker gjorda, desto fler saker känns värda att ge sig på. Nu har jag kommit till skuffen - var och hämtade en sick och falsmaskin från min goda vän David Malmberg i helgen, då jag skall kapa ur reservhjulsbaljan och lådorna på sidan för att göra det lite plant.

Han har också en E36 som det byggs på, där han kapat ur lite av den onödiga plåten bak (hatthylla, lite plåt mot dörr osv) - och bytt ut fönster förutom vindruta mot plast. Vilket ju självklart är värt att göra för mig också nu...

Frågan är - vilken tjocklek behövs på polykarbonatplast? Räknade lite snabbt på det och det verkar väga runt 3kg per mm. Det reglementet som jag löst bygger bilen efter har ingen begränsning i tjocklek, men ser att många har 3mm som krav på rutor förutom vindruta. Men jag tänker mig att det borde räcka med 2 eller kanske till och med 1.5mm? Någon som har erfarenhet här? Medveten om att det kommer att bli en del resonans, men då aeron ändå är obefintlig kommer det kanske inte påverka så mycket?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Nu har tigersågen fått gå varm! Det blev precis som jag misstänkte, jag kunde inte låta bli att dräpa rutan och banta bort lite plåt i skuffen. Ser så otroligt mycket mer cleant ut nu och vikten tackar man alltid för att få ner!

Är det någon som vågar sig på en gissning vad en E36-hatthylla och ryggstöd väger?











_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



3 mm polykarbonat i bakrutan, 2 mm i sidorutorna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



OscWan skrev:

Är det någon som vågar sig på en gissning vad en E36-hatthylla och ryggstöd väger?


Jag har det nerskrivet nånstans, vill minnas typ 13kg?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Delade fällbara ryggstöd på min fyrdörrars verkade vara blyfyllda....

_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Torbjörn var nära på det - 10.1kg. Betydligt mer än jag trodde!

Idag har operation Golv-Byte gått väldigt smidigt! Fortsatte urkapningen och körde intill alla förstärkningar, mycket noggrannare än jag trodde att jag var kapabel till. Enda missen var att jag tog lite för mycket mot bakluckan - tänkte inte på att kolla djupet, tankarna var på annat håll. Men det gör ingenting, jag lägger en liten plåt mellan bara.

Sedan skämde jag bort mig genom att försöka använda en sick- och falsmaskin för första gången. Vackert blev det verkligen inte, men det blev bra och var rätt kul - och det är ju trots allt det viktigaste!

Måste erkänna att det gått mycket lättare med det här än vad jag hade räknat med. Såklart alltid tacksamt när så är fallet, men man blir ju jäkligt misstänksam mot vad som kommer gå åt fanders härnäst...




_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Blir kul och se totalvikt på den där sen, bra jobbat!

vilken klass siktar du på där man får såga sådär mycket? SSK eller liknande?

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
PIato skrev:
Blir kul och se totalvikt på den där sen, bra jobbat!

vilken klass siktar du på där man får såga sådär mycket? SSK eller liknande?

Egentligen inte, känns som att allt det här knappt kommer att påverka med originalhuv och dörrar (även om det kommer att kapas lite i dem också )...

Bilen byggs enligt Modsport!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Hur skall du få tillbaka styvheten i karossen efter den där slakten?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur skall du få tillbaka styvheten i karossen efter den där slakten?

Förstärker med rör mellan tornen, infästning till subframe och golv. Det finns ingenting bakom det som spelar någon roll

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Hur mycket väger det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Återstår att se, har lovat att väga schabraket. Men det är jag tvungen att göra oavsett om jag hade kapat ur eller ej då jag skall köra Coilovers bak och karossen inte tål det original. Så den vikten hade jag inte kommit undan

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



OscWan skrev:
Bilen byggs enligt Modsport!


Kärlek!! thumbs up thumbs up thumbs up Så rätt att bygga bilen mot en riktig tävlingsklass!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
För att få upp motivationen att färdigställda skuffen idag så blev det lite roligare prylar igår...

Det är ju det här man motiverar sig med för att komma igenom det tråkiga...









_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Jag hade tempot uppe bra i vintras, men sedan kom minusgraderna på riktigt och det har blivit riktigt långa arbetsdagar (60 timmar i veckan i snitt med körning) så har inte haft tid att vara i garaget.

Men igår var det äntligen dags igen att få lite viktiga saker gjorda. Fick till en förstärkning av subframe och fjäderbenstorn, så nu skall det vara dags att få ner bilen på hjulen igen - vilket var länge sedan!

Hoppas verkligen att jag skall få lite mer tid till bilen så den kan få komma ut i år.




_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Två kvällar i rad, tjoho! Nu skulle det väl vara själva fan om stötdämparen skulle titta ut...

Det är verkligen mestadels roliga saker på agendan nu - montera och bygga saker!


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Hade du haft en E46 hade det vart mer jobb med bakaxelinfästning o golv, urk. Vad jag hört om E36 så är det väl mest sprickor där du förstärkte i stötdämparinfästningen som man kan råka ut för? Eller finns det problem även kring "golvet" någonstans?

_________________
Magnus Thomé
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30



vilket jobb du lagt ner! Blir roligt att följa detta!

_________________
Robin Bengtsson
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hade du haft en E46 hade det vart mer jobb med bakaxelinfästning o golv, urk. Vad jag hört om E36 så är det väl mest sprickor där du förstärkte i stötdämparinfästningen som man kan råka ut för? Eller finns det problem även kring "golvet" någonstans?

Ja, E36 är rätt stabila som det verkar! Förstärker man tornet så skall det vara rätt safe att ladda på. Anledningen att jag satte stagen mellan torn och subframe är för att jag skall köra coilovers bak, och det tål dem inte original.

Men väldigt positiv överraskning att karossen är så pass kry i övrigt med tanke på hur trösklarna och golv såg ut...

02wobin skrev:
vilket jobb du lagt ner! Blir roligt att följa detta!

Tack så mycket! Det börjar ta sig!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Bra jobbat, nu tåler den rallycross också!

_________________
Patrik Skoog
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



snyggt jobbat oscar!

_________________
Daniel Petersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
34 besök senaste veckan (11082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande