Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 32 besök idag (5722 totalt) |
|
||||||||
Det stämmer, offerten är specad för en 188K från E46 330. _________________ Tobias Flemgå'rd |
||||||||
Mina 50 cent.
1. Undvik 3D-printade komponenter nära bromsarna. Bromsarna går varma förr eller senare. 2. Kolla lite på en Wavetrac diff. http://www.wavetrac.net/. Kostar lika mycket som RSX diff men Wavetrac är i grunden en mekanisk diff typ en Quaife. Kräver ingen kylning och har livstidsgaranti. Dessutom saknar övriga mekaniska diffars problem när ena hjulet tappar greppet helt. 3. Det går att få tag i 4.10 utväxling. Ska du köra bana med nära original effekt så är 4.10 rätt bra utväxling att köra med. _________________ Tim Anle |
||||||||
Det där är den tidiga varianten/prototypen som ett fåtal hann få innan det upptäcktes att den behövde förstärkas. Skicka din adress i PM så skickar jag den förbättrade versionen till dig. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Kollade lite på Wavetrac, men den kostar ca 25k - att jämföra med en Quaife för 15k. Måste nog försöka hålla min budget så stram som möjligt, projektet blir dyrt som det är. Ang. utväxling så har jag inte börjat kolla på det än, men tack för tipset! _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||||
Ägnade mig åt att dra lite bromsrör i helgen, då båda bromsrören bak fick kapas av pga söndereroderade nipplar. Fixade först till en koppling under bilen, sen behövde jag sänka bränsletanken för att kunna komma vidare. Såklart gick båda bultarna på respektive sida av tanken av när jag skulle ta ner den.
Fick kapa av distanserna och beställa ny hårdvara. Allt är så rostigt på den här bilen... men fick ner tanken iaf och kunde dra om rören bak. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||||
Ja det är en del rostskador undertill som jag måste göra något åt så småningom. Får nästan lust att lämna in hela bilen på en makeover av hela underredet någonstans ā la Redish Motorsport, men har nog inte råd med det. Men tack för pepp! Kan behövas! _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||||
Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret? _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||||
Om du har en svets så är en en hållbar och billig lösning att sätta en hålsåg i bromsskölden. Sedan svetsa på rör i önskad slangdimension. Jag har haft samma lösning i 14 år. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Den lösningen gör att du tar in luften mot skivan (eller ser jag fel?). Poängen är väl att ta in luften i navet? _________________ Tim Anle |
||||||||
Det blir rätt mycket bryt på strongflexbussningarna när nedre stag och övre stag/fjäderskål är monterade. Jag bytte ut dessa till originala ledlager med tätningar istället likt det som sitter på övre original. Funkar kanon på isbilen med allt annat i aluminium/ledlager. Av en händelse så passar E83 X3 diffen rakt upp i E46 bryggan då de verkar vara någorlunda samma. 3,64 fanns att få tag i för 2.500:- när jag köpte min. |
||||||||
Japp, luften går mot skivan. Fungerar kanon. Huvudsaken är att luft rör sig överhuvudtaget. Om det går mot navet eller skivan har ingen praktisk betydelse. Detta har fungerat på ringen, Gelleråsen, Spa, Mantorp m.fl. banor under varma sommardagar. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Mina bromssköldar ersätter original, enda sättet att få bort original utan att ta bort hjullagret är att kapa bort den. Tratten i sig går inte att använda på ett vettigt sätt med original bromssköld tyvärr. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Att bara kyla insidan av svepet på skivan ökar risken för att skivan slår sig då det blir stor temperaturskillnad mellan in- och utsida. För man in luften i navet sprids luften lika eftersom luften passerar kylkanalerna i skivan istället. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Okej, kanon att det ersätter original. Efter att jag kapat bort originalsköldarna, kan jag sen montera dina utan att ta bort hjullagret? Sorry om det är dum fråga, men vill bara säkerställa att jag förstår premisserna. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||||
Korrekt! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Ja, det är antagligen en aningens aning mer fördelaktigt. Mest för att det också kyler av hjullagret lite. Men ändå mest i teorin. Mina skivor, som suttit på bilen sedan 2015, har aldrig slagit sig. Alla möjliga racerbilar från tex WEC, Indycar, LMP och WRC kör med "från-sidan-kylning". I praktiken fungerar plåtrör på plåtsköldar på den här hobbynivån utmärkt. Däremot väger förstås plåt mer än andra material. Och ju lägre ofjädrad vikt desto bättre. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Det som har hindrat olika grenar av motorsport att mata centrum av skivan med luft har antingen varit kopplat till reglemente, tekniska eller strukturella begränsningar. Men visst, att kyla sidan av skivan är bättre än inget alls. Brembo själva förklarar det bäst. https://www.brembo.com/en/company/news/24-hours-le-mans-2016-discs-and-calipers-brembo "This is a system that has been adapted from Formula 1 that consists in the insertion of a titanium element (housing) that connects the braking surface to the hub. In previous years ventilation was severely limited in the intake capacity due to the blocking caused by the braking surface mounts, but with the introduction of the "spline", a sort of sprocket gear, the internal part of the disc is now open to the air flow." https://www.brembo.com/en/company/news/wrc-2018 "As of the 2017 World Championship, the cars can have rear air intakes, which were previously banned, and larger front air intakes. This led to retiring liquid cooling, since it was no longer necessary. The new solution has two channels for each wheel. Two pipes shoot out of each air vent, the first directs air to the center of the disc and the second points air directly at the caliper." _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Det här med två slanganslutningar såg jag idag på wrc bilarna. Det är rally VM här i umeå i helgen.
Jag funderade på vad syftet var, nu vet jag. jag skall försöka ta bilder imorgon _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Det måste ha varit fysiska begränsningar som mest avgjort? Svårt att se att reglementen är så specifika att de "förbjuder" navkylning. Särskilt då det antagligen är säkrare för hjullagret. Undantaget kanske de högsta serierna som F1. Men då har det antagligen berott på regler för andra saker, tex begränsad aero på wishbones, som omöjliggjort navkylning. I WRC för några år sedan verkar gängse ha primärt varit kylning av bromsoken. Ibland också skiva. https://www.wrcwings.tech/2020/03/22 _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 32 besök idag (5722 totalt) |