Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 158, 159, 160
45 besök idag (690852 totalt)
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo




Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Toobb skrev:
Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.


Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



Rolfson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo




Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa


Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"



Patrik Skoog skrev:
Toobb skrev:
Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.


Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.


Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)

Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.

Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.

https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4

Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar

Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?

Med vänlig hälsning,

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Toobb skrev:
Rolfson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo




Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa


Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"



Patrik Skoog skrev:
Toobb skrev:
Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.


Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.


Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)

Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.

Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.

https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4

Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar

Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?

Med vänlig hälsning,

Unic här i Sverige löser det. Kan varmt rekommendera såväl deras produkter som service.

https://unicus.se/?page_id=236

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Toobb skrev:
Rolfson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo




Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa


Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"



Patrik Skoog skrev:
Toobb skrev:
Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.


Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.


Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)

Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.

Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.

https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4

Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar

Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?

Med vänlig hälsning,



Finns ingen större mening att få dit m3 bakvagnen eller diff om du inte har ett effektmål på över 600-700hk och tänker köra på strippen. Ska du köra till "kiosken" och någon trackday hade jag behållt hela 330 bakvagnen och istället köpt en diffbroms till din 188k diff. Wiborg kan sälja dig en sådan för runt 16-18 tusen då är det en lamell, väljer du en quaife istället kan du nog komma neråt 12-14 tusen sen finns det "no name" enheter också dessa ligger under 10 tusen.

//Alexander

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Vill gärna rekommendera också Wavetrac diffbroms.
Livstidsgaranti och finns till 188k (röstar också på det).
Kör den på min tävlingsbil och det går inte direkt långsamt

_________________
Tim Anle
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Toobb skrev:
Rolfson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo




Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa


Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"



Patrik Skoog skrev:
Toobb skrev:
Tack för alla svar!

Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner

Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.

Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.


Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.


Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)

Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.

Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.

https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4

Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar

Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?

Om dom bara är lite för korta, går det inte svarva en distans mellan drivaxel och navet ?

Med vänlig hälsning,

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Toobb skrev:
En fråga på diffar!


...om du inte vill stoppa i en eftermarknadslamellbroms i din 188K så köp en 188 från en E30 tillsammans med ett lock från 188 E36 och bygg om din E46 subframe. Gjorde detta för 10 år sedan på en av mina tävlingsbilar. Skicka PM så kan du få info.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



När vi ändå diskuterar BMW bakaxlar, är det någon vänlig själ som har en 168K eller 188K bakaxel från en E46:a liggandes som kan mäta detta mått åt mig? 168k och 188k måttet är samma, bara medbringarna som skiljer i längd.
Ännu bättre vore om en Skåning kan låna ut hela diffen ett par dagar så jag kan ta lite mått. Har ett sidoprojekt på gång åt en kompis.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Patrik Skoog skrev:
När vi ändå diskuterar BMW bakaxlar, är det någon vänlig själ som har en 168K eller 188K bakaxel från en E46:a liggandes som kan mäta detta mått åt mig? 168k och 188k måttet är samma, bara medbringarna som skiljer i längd.
Ännu bättre vore om en Skåning kan låna ut hela diffen ett par dagar så jag kan ta lite mått. Har ett sidoprojekt på gång åt en kompis.



Jag har både 168k och 188k liggande. Skicka pm

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Alexus skrev:

Jag har både 168k och 188k liggande. Skicka pm


thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Tack Alex för lånet av K diffar!

Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten..

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Patrik Skoog skrev:
Tack Alex för lånet av K diffar!

Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten..

Eventuellt, jag har en jävla massor liggandes. Hur kan jag identifiera?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



OscWan skrev:
Patrik Skoog skrev:
Tack Alex för lånet av K diffar!

Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten..

Eventuellt, jag har en jävla massor liggandes. Hur kan jag identifiera?


https://www.difflab.com.au/pages/bmw-differential-types 188mm - Found in E28, E30, E32, E34, E36

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Jag skall ta och undersöka det hela noggrannare imorgon, men gissar att någon här i alla fall är rätt...







_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Någon som vet om E46 330 bromsok och hållare passar rakt på E90 325?
Eller med lättare modifikation?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 158, 159, 160
45 besök idag (690852 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande