Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 C2 -94
<<   1, 2, 3, 4
27 besök senaste veckan (9303 totalt)
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Kul att du skapat en tråd om din fina 993a. Jag ju sett den in action flera ggr i år på nära håll så jag vet hur fin den är. Har du inte (heller) filmat något under årets körningar?

_________________


Porsche 964
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Anders F@lk skrev:
mittmotor skrev:

..,Och ändå sålt den. :conf


...och ändå är det 964RS'n jag ångrar mest att jag sålde. Så här efteråt förstår man hur bra den var/är.
Sen alla grymma stinter vi hade, ...happy days! 🤗


thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Flash_malmö skrev:
Kul att du skapat en tråd om din fina 993a. Jag ju sett den in action flera ggr i år på nära håll så jag vet hur fin den är. Har du inte (heller) filmat något under årets körningar?


Tack Magnus,

Bilen som jag köpte på postorder och skulle ha att köra med som den var, lite vardagsbilsstuk. Men jag klarade det inte och efter ett besök hos Moses Bil & Lack hjälptes jag att hitta den rätta vägen. Nu är den både fin och på god väg att bli banmässig.

Film har jag inte riktigt fått till, det finns några korta klipp här och var. Jag har haft problem med kameran som stängt ner efter en kort stund, så jag köpte en ny GoPro inför semestern. Men samma problem där. Allt visade sig vara problem med minneskortet. Men nu har jag en fin ny kamera och väntar bara på nästa banmöte

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Flash_malmö skrev:
Har du inte (heller) filmat något under årets körningar?


Men den här är lite kul med GT3an, en av killarna som flippade Hamburgare till oss ville gärna åka med några varv. Efter några varv började han se blek ut om nosen och jag körde in. Väl inne kravlade han sig ut ur bilen och satte sig på asfalten en god stund innan hans kompisar kunde kunde hjälpa honom upp. Köra passagerare är det roligaste jag vet. Här är två sekvenser över hoppet.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Hej Anders,
Tycker att det slarvas med updates här

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
...slarvas med updates här


Så är det Kjell.

Efter förra årets karossrenovering tog orken slut lite grand. Förra säsongen gladde jag mig åt att bara ha en bil som fungerade, hela tiden liksom. Verkligen en superskön tillvaro, bara att hoppa in och köra. Visst växte tankar fram om hur jag vill ha bilen framöver och när hösten kom, resan till ringen var avklarad så påbörjades ännu en vintersäsong då listan skall klaras av..

- Diffbroms
- Lätt svänghjul
- Fixa alla oljeläckor
- Byta insugspackningar
- Åtgärda dörrstoppet på förardörren
- Nya tänkablar
- Åtgärda lagret på fläkthjulet
- Pulverlackera motorplåtar
- Gulkromatera en massa skruvar och bleck
- Renovering av samtliga bromsok
- Givetvis en totalservice som grädde på moset

Framöver kommer jag att vilja uppgradera H&R chassit som nog gjort sitt.

Så jag började med att plocka bort bakre stötfångare för att blottlägga motorn och plocka ner den och växellåda. Sedan var första dagen av vinterns bilmek över. Nästa dag var jag i sta för att hämta ut medicin till hunden. På vägen ut trillade jag hårt när jag snavade på en gatsten som stack upp, gjorde riktigt ont. På natten satt jag i en fåtölj med mjuka kuddar. Dag 3 åkte jag för att lyfta ut motorn vilket jag gjorde under stor smärta från bröstkorgen. Dag 4 besök på vårdcentralen, varifrån jag åkte med beskedet om att jag hade två brutna revben. Åtta veckor under morfinbehandling och vila. Precis innan jul försvann dom sista smärtorna. Nu skulle jag ta igen all tid jag förlorat. Den 25:e vaknade jag med Covid. :/ Nåväl första veckan i Januari kunde jag äntligen börja med bilen och nu var det bråttom eftersom jag hade en handoperation inbokad den 23/1 med 3-4 månaders rehabilitering efter det.

Så vad har jag hunnit med?
- Diffbroms, KLART
- Lätt svänghjul, KLART
- Fixa alla oljeläckor, KLART (tror jag)
- Byta insugspackningar KLART
- Åtgärda dörrstoppet på förardörren, KLART
- Nya tändkablar, KLART
- Åtgärda lagret på fläkthjulet KLART
- Pulverlackera motorplåtar KLART
- Gulkromatera en massa skruvar och bleck KLART
- Renovering av samtliga bromsok, får fixas i sommar
- Givetvis en totalservice som grädde på moset

Motorn är tillbaka i bilen men sitter bara där, inget är kopplat.

Nu väntar jag bara på att handen skall läka och jag kan slutföra jobbet.

Den gångna sommaren var verkligen fantastisk bildmässigt, men bilen är inte så snabb. Jag hoppas att dom renoverade spridarna och dom totalt spruckna tändkablarna skall göra skillnad. Det lättare svänghjulet skall påverka mig glädjemässigt. Diffbromsen kommer att innebära ett stort lyft, det är jag helt övertygad om.

Trots att den behöver lyftas prestandamässigt har jag haft kul och trivs med bilen, det kommer att bli bättre och bättre.

En liten filmsnutt där det ser ut att gå ruskigt fort med alla superbilar jag passerar, förmodligen för att dom var på avkylningsvarv...


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Skönt att du fått igång skrivar tassen igen
Körningen ser väldigt odramatisk ut och det är väl bra
Innebär bra chaffis och en bra bil, eller?
Med det sagt så förstår jag att du vill utmana dig mer och få mer fart att hantera.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 C2 -94
<<   1, 2, 3, 4
27 besök senaste veckan (9303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande