Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa OPC NBR 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5
277 besök senaste veckan (8207 totalt)
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Kolja skrev:
Struve skrev:
Expert å expert
Teståkte med Vectra OPC:ns 19" Snowflake på min Corsa OPC med 235/35-19" och det fungerade men trångt var det.
Ska ha en eller ett par bilder på det men hittar dom inte.... just nu

Satt det inte tvärstag fram? Det sitter ett sådant på min


Tack, det finns utrymme för viss optimism alltså.

Jo, originalstag finns fram, men är alldeles för klent.


Är nog inte originalstaget som är den svaga länken utan storleken på skruven som är det.
Oavsett vilket så är ditt stag snyggare än originalet

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Struve skrev:
Kolja skrev:
Struve skrev:
Expert å expert
Teståkte med Vectra OPC:ns 19" Snowflake på min Corsa OPC med 235/35-19" och det fungerade men trångt var det.
Ska ha en eller ett par bilder på det men hittar dom inte.... just nu

Satt det inte tvärstag fram? Det sitter ett sådant på min


Tack, det finns utrymme för viss optimism alltså.

Jo, originalstag finns fram, men är alldeles för klent.


Är nog inte originalstaget som är den svaga länken utan storleken på skruven som är det.
Oavsett vilket så är ditt stag snyggare än originalet


Du kan lyfta en mindre bil i en M8-skruv.

I detta fall är tvärstag i framvagn underdimensionerat. Det böjs enkelt med handkraft av en medelålders trött akademiker.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Lite vårkänsla på skottdagen så jag tog tag i bytet av termostathus och temp givare. Nya slangar och packningar. Behövde bara göra om jobbet en gång pga oerfarenhet av Opels idiotiska packningsgrad.

Kom ihåg varför jag avskyr fabrikernas slangklämmor av fjäderståls-typ. Händerna är inte kontorsmässiga nu.

Ny glykol och en lättare luftning. Till min förvåning startade bilen efter jag var klar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Planer på en lätt höjning av laddtryck finns. Men efter att ha läst igenom en del ägares problem vid tuning med påföljande kolvras - pga original spridare som ligger på för hög duty cycle/bränsleblandning magrar av - valde jag som en förebyggande åtgärd att ta hem en uppsättning större spridare:

Bosch 0280 158 124. Flödar 382 cc/min, statiskt genomflöde vid 3 bar: 261 g/minut.
Dessa sitter enligt uppgift originalmonterade bl.a. på Chevrolet Camaro/Corvette 5.7, Ferrari 430/599, Maserati GT/Gran Cabrio 4.2/4.7

Opels original spridare 0280 158 108 flödar 295,7 cc/min. Statiskt genomflöde vid 3 bar: 212,6 gram/minut

Och så blir det fyra nya NGK iridium-stift ZFR6BP-G.



_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Uppdatering.

Smidde ihop ett framvagnsstag (av nätt fyrkantsbalk från en gammal sop-rondell!) Blev naturligtvis kanon.

Ska göra ett liknande stag mellan bakvagnens fjädertorn.

Upplever bilens originalbromsar (Brembo 4-kolvsok och 308 mm skivor) som väldigt tungtrampade. Kan slangarna ha beckat igen?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jag hade bytt belägg som första åtgärd, jag har flera gånger blivit överraskad hur stor skillnad det kan göra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade bytt belägg som första åtgärd, jag har flera gånger blivit överraskad hur stor skillnad det kan göra.


OK tack, jag börjar med det.

Och beställt nya Bilstein B6 fram. Vänster framdämpare visade sig vara en cykelpump.


Motivations-anmälan till konbanekörningen på Lunda den 1 sept 2024.
Om inte kryckorna vill annorlunda alltså.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade bytt belägg som första åtgärd, jag har flera gånger blivit överraskad hur stor skillnad det kan göra.


Det slog mig att det bör finnas en pump någonstans som ska skapa ett vaccum till bromsservot.
Hm, kan den pumpen vara sliten/läcka?

Någon Opel-mekare här som pillat med detta på 1.6 motorn (A16 LES/LET) ?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
I stället för en trött Trump vill jag prova med en pigg Dump.

Psch-money istället för Hush-money!



_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



ska du inte ha en öppen så det hörs att du är cool?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260


Trådstartare
Tord skrev:
ska du inte ha en öppen så det hörs att du är cool?


Är man inte tillräckligt cool får man nöja sig med återcirkulerande... tycker färgen i sig är tillräckligt uppseendeväckande.

Varenda dagisunge i kvarteret vill prata med mig...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa OPC NBR 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5
277 besök senaste veckan (8207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande