Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
27 besök idag (22262 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Rikard Ahlin skrev:
Nu är det skarpt läge, börjat kolla på bottendelen och känner att jag är på djupt vatten. 😬

Ser nedan vevstakslager OK ut?

https://rejsa.nu/im/user/150/2024-02-11-13-31-13_img_4520.jpeg




Spontant nej. Men för att veta behöver du plasti gauge och mäta spelet.

Vevlager är så billigt att det vanligen är läge att byta när motor med 28K mil är nerplockad.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kolja skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Nu är det skarpt läge, börjat kolla på bottendelen och känner att jag är på djupt vatten. 😬

Ser nedan vevstakslager OK ut?

https://rejsa.nu/im/user/150/2024-02-11-13-31-13_img_4520.jpeg




Spontant nej. Men för att veta behöver du plasti gauge och mäta spelet.

Vevlager är så billigt att det vanligen är läge att byta när motor med 28K mil är nerplockad.


Du behöver inte kontrollmäta, de där lagren är nedätna igenom lagermetallen - byt!!
Ramlager är också "billigt" jämfört med alternativet, passa på när du ändå har allt nere.

Kontrollmät dock vevaxeln före du beställer några lager så du får rätt dimension, med många mil vet du ju inte vad som skett i eventuella motorjobb förut.
Mikrometer går att få tag i för ett antal hundralappar, eller låna av någon vänlig granne. Det är ju lätt att mäta när du har allt loss.

Gällande kolvringar så har jag ingen speciell kunskap kring Porsche men vet att på min motor
så har BMW tightare rekommenderat spel på original ringar (max 0,40 mm) än Wiseco har på sina kolvar/ringar.
0,55 låter som lite stort spel i mina öron för att vara översta ringen.
Wiseco har 0,47 mm som övre gräns för spel på översta ringen i en icke överladdad motor.

Tänk också på att mäta spelet i mitten av cylinderloppet - med slitage blir loppen "koniska" och du kan ha mindre spel långt upp jftr med längre ned.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Att byta eller inte byta kolvringar efter 28000 mil är en ickefråga, klart att du byter

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tack för all input!

Konsulterat lite kända 944-experter och det blir nya ringar och lager, förhoppningsvis kommer de inom några dagar så jag kommer framåt.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Hämtade upp nya oljepickupen som Tolli förstärkt också idag. 😀


_________________
Rikard Ahlin
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Har du lust att kolla om det finns något som är bultat med M6 nere vid sumpen/tråget?
Jag hittade en M6-bricka på oljepluggen och undrar såklart om det finns en skruv som är på rymmen också. Jag har kollat med sladd-kamera i båda oljepluggarna, jag kollade även i pet och googlade på artikelnummer men hittar inte att det finns M6 där nere. Under ventilkåpan ser man att fästet till glidskenan för kamkedjan sitter med M6 och de sitter kvar.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Nja, nån M6 som skulle vara logisk att få ner i tråget jag jag inte påminna mig att jag sett tyvärr.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
I väntan på lager, ringar mm pågår diverse puts och rengöring av motordelar, slangar, fästen mm. Förhoppningsvis blir det någorlunda fräscht under locket i alla fall även om jag inte går för någon concours d'elegance.

Ser fram mot att få börja skruva ihop motorn på riktigt, det skall förhoppningsvis bli kul!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Let the fun begin!


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Jävla skit!

Skulle börja montera ringarna och när jag öppnar paketen från Mahle visar det sig att den som är märkt toppringen C är 2,0mm tjock och mittringen 1,75mm när det skall vara tvärtom!? Paketet med ringarna är märkt 944s2/968 och 104mm så det förefaller vara rätt ringar. Kanske har bara nån mupp på fabriken märkt påsarna fel??😡


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
I väntan på att få ihop spisen kollade jag lite på framkrängaren där bussningarna såg tråkiga ut på håll. Det visade sig vara ett hopkok av rätt och fel delar samt att det finns lite att byta här också.

Öglorna till krängaren bör vara samma höger och vänster kan man tänka, förklarar varför ena bussningen var helt sönderklämd. Även bussningarna vid öglan mot länkarmarna var 2mm för stora, ev är det rätt bussning som bara är uppslitna.





Ni som kör andra krängare, vad har ni för nåt?

Vill börja köra och känna balans och hur bilen beter sig innan jag köper några prylar, kanske är jag helt nöjd som det är, men är ändå nyfiken.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tur man har proffs i sin närhet.. Svängde förbi Tolli i morse (måste vara en av Sveriges mest serviceminded människor) med kolv och ringar och snabbt konstaterades det att ringarna var korrekta men felmärkta. Så, efter ett pass nu ikväll sitter äntligen nya ringar och lager i motorn. 😀🕺✅

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Fram körde jag med standard krängare, bak använde jag 968:ans 19mm ställbara ( 3 steg ) för att balansera understyrningen, artikelnummer: 94433370101, kostar under 2000:-

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Jag kör samma krämigare som Janne.
Tycker min funkar bra.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Låter vettigt, Tack för tipset! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Ang bussningar. Jag hade plast mellan chassie-armen och krängaren så att det löper lätt. I övrigt...jag är kluven, plastöverallt blir fel. Det måste kunna röra på sig. Och förstärkningar på armarna som går ner tror jag inte heller på. Jag tror armarna går om man har plast överallt för då blir det bryt och bänd i dem.

Fan också. Har börjat sakna min 944. Uppskattade aldrig hur bra den var när jag hade den. Det var synd.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



SevenEight skrev:
Ang bussningar. Jag hade plast mellan chassie-armen och krängaren så att det löper lätt. I övrigt...jag är kluven, plastöverallt blir fel. Det måste kunna röra på sig. Och förstärkningar på armarna som går ner tror jag inte heller på. Jag tror armarna går om man har plast överallt för då blir det bryt och bänd i dem.

Fan också. Har börjat sakna min 944. Uppskattade aldrig hur bra den var när jag hade den. Det var synd.


Armarna som går ner borde kunna vara stumma, såsom chassiet är konstruerat från början så ska ju krängaren sitta stumt mot rambenet. Men om dom blir starka nog är en bra fråga, det blir också mer belastning på skruvförbandet. Men att ha en flexande infästning är ju egentligen en kass lösning.

Jag har Weltneister (28/22mm) justerbara fram och bak, en av dom bästa inköpen till bilen helt klart. Ganska tunga men förbaskat användbara. Elephant racing är ju mycket lättare, men dom kostar en slant också, 19mm justerbara är ju rätt prisvärd, men inte så stor justermån, men helt klart värt att prova.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tack för input på bussningar och krängare. 👍🏼
Kommer blrja med original och känna på bilen så får vi väl se hur det utvecklar sig. 😊

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Äntligen börjar prylarna komma ihop igen. Framvagnsbalken är på plats igen och motorn sitter där den ska, den renoverade styrväxeln skall på plats så snart jag fått styr på damaskerna till styrstagen men framförallt börjar motorn komma ihop igen. Toppen ligger på plats och genrören är lätt påhängda. Var lite orolig att jag inte skulle få på dem då jag lyfte toppen med dem på det kändes trångt på avgassidan mot innerskärmen. Skall bara försöka få till någon kväll till i gagraget så skall det nog börja likna en hel motor snart.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Fick loss lite garagetid idag igen så nu sitter toppen på plats och kammarna är monterade. Lämnat kamkåpa och ventilkåpa för blästring, hoppas kunna hämta dem snart så att jag kommer vidare med kamdrivningen, verkar vara lite pyssel att ställa kammarna så det tar väl sin tid när det är dags för det. 😊


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Allt tar sin tid men sakta men säkert kommer det ihop..



Lite putsande blir det också..



_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
27 besök idag (22262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande