Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44
94 besök senaste veckan (265181 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Nu är vintersäsongen igång. Mycket står på listan, får se vad som hinns med.

En sak som jag måste komma tillrätta med är att bilen under förra vintern (på pallbockar i varmgarage) utvecklade detta fel:


Den drar åt höger. Den gör det med både R-däcken och transportdäcken på. Jag har smort upp "lolli-popsen" på de främre bärarmarnas bakre infästningar fram och gjort flera hjulinställningar. Bromsarna ligger inte på, hjullagren är nya.

Det har kommit från ingenstans. Jag får inte rätsida på det. Någon som har tips på vad det kan vara eller som upplevt samma sak själva?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Vad har du för styrväxel samt hjulinställning?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Slitna styrleder? Hur mycket ökad scrub har du jämfört med original?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Samma hjulvinklar och styrväxel som jag haft i 10 år.
Styrväxeln är en yellow tag E46 och det är lite toe-out fram med 3-ish grader camber och så mycket caster topplagringarna medger samt lite toe-in bak med 2,5-ish grader camber.

Personligen tror jag det har med bakvagnen att göra. Jag satt bakom ratten i bilen vid hjulinställning hos Dr.Setup och när Daniel hängde/skakade i bakvagnen hoppade ratten till och ställde sig snett. På lyften.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det tror jag också, är allt i chassit friskt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det tror jag också, är allt i chassit friskt?


Vet inte, det är väl det jag får försöka diagostisera. På något sätt. Tänkte lossa dämparna bak, demontera fjädrarna och sedan hissa bärarmarna upp och ner och se att det rör på sig som det skall. Vet inte hur man mer kan testa bakvagnens funktion?

Jag har ett KW Clubsport på. Det är några år/mil men känns bra när man trycker på.

När man sitter och funderar på vad det kan vara blir man nojig.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Nästa grej att - eventuellt - felsöka är att bilen tappar orken lite i slutet på Kemmelrakan. (Ja, jag vet att detta låter som ett extremt I-landsbekymmer. Men det är så ser min värld ut )
Jag upplevde att den inte drog fullt de sista 200 meterna. Jag började fundera om det var soppabrist och att pumpen helt enkel inte hänger med efter fullgas från La Source och fram till Les Combes. Tycker det verkar lite otroligt då jag förstås släpper av och bromsar inför Eau Rouge.

På hemvägen gjorde jag därför ett test på Autobahn med full packning i bilen. Då drar den obehindrat och som den skall, det är ändå en tämligen svag sugis.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



BTG skrev:

Vet inte, det är väl det jag får försöka diagostisera. På något sätt. Tänkte lossa dämparna bak, demontera fjädrarna och sedan hissa bärarmarna upp och ner och se att det rör på sig som det skall. Vet inte hur man mer kan testa bakvagnens funktion?

Jag har ett KW Clubsport på. Det är några år/mil men känns bra när man trycker på.

När man sitter och funderar på vad det kan vara blir man nojig.

Det mest sannolika är väl snarare bussningar än dämpare/fjädrar skulle jag gissa. Tror inte
att du skall behöva byta ut KW-kitet riktigt än....

Med bilen upphissad och dämpare och fjädrar borta bör du definitivt kunna känna ett glapp
i någon av lederna enbart med handkraft (eventuellt med brytjärn) om det är såpass spel så
att bilen inte håller riktningsstabilitet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
@Christian: Jag instämmer. KW:t skall förhoppningsvis fortfarande vara ok. Det känns ok.

En sak som jag börjat fundera på är om det har med höger bakre bärarms främre infästning. Där har jag Millways led-bussning (eller vad man nu skall kalla den? https://www.millway.se/bararmsbussning-bak-ledlager-e36-e46-z4.html) och där äts det utbyteshylsor. Det händer ingenting på vänster sida. Undrar om det har med drivaxelns rotationsriktning att göra och att det är det som gör att höger bussning, men inte vänster, är mer känslig?

Under 2023 började jag köra långlopp i en E36:a och den har samma problem. Just den främre infästningen på den högra bakre bärarmen.

Någon som känner igen det?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Är det led-lagret som slits eller är det "spacerhylsan" som slits menar du?

_________________
Kent Ohlsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
makeba skrev:
Är det led-lagret som slits eller är det "spacerhylsan" som slits menar du?


Hylsan slits.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
För den som är intresserad av ombyggda fordon registreringsbesiktade jag bilen för tredje gången för några veckor sedan. Jag valde, antagligen mot bättre vetande , att göra det för att få in Brembo/Porschebromsarna i regbeviset. Inte i första hand för svensk polis vidkommande men däremot den tyska dito. Vid ringen har tysk polis börjat med kontroller på infarterna till utsläppet och då mitt regbevis sade M3E36-bromsar men det sitter röda fyrkolvs-ok runt om skulle de haft synpunkter. Det stod också fabrikat på chassi och annat. Så jag valde att försöka städa till registreringsbeviset lite med generiska beteckningar. Lyckligtvis gick det bra.

Det mest irriterande är att behöva ansöka om dispens hos Transportstyrelsen för att få godkänt att fortsätta köra bilen med den motor den varit registrerad med sedan 2013.

Men det är inte gratis att vara laglig
5000kr - SFRO
3000kr - Transportstyrelsen
2500kr - Registreringsbesiktning
1200kr - Ombesiktning registrering för jag hade ingen avbärare till burröret över vindrutan, fel avgassystem (nya regler sedan förra regbesiktningen), fel färg på en blinkers samt icke fungerande tuta.


Nu står det så här i regbeviset:
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
Övrigt
MOTOR: BMW S50B32 (M3 3,2)
VÄXELLÅDA : BMW S5D 320Z-THDU
DISPENS: MAX 20KW/100KG TJÄNSTEVIKT TSV 2023-8265.
SKYDDSBUR.
SKALSTOLAR, BAKSÄTE SAKNAS.
HJULUPPHÄNGNING FRAM: JUSTERBARA FJÄDERBEN
HJULUPPHÄNGNING BAK: BMW JUSTERBAR
STYRNING: BMW Z3
BROMSAR FRAM: VENTILERADE SKIVOR 325MM, 4-KOLVSOK
BROMSAR BAK: VENTILERADE SKIVOR 276MM, 4-KOLVSOK

En fördel med ett så antikt fordon som detta är att man nu få två besiktningsår till priset av ett.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Kan den tyska polisen svenska?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Westersund skrev:
Kan den tyska polisen svenska?


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



BTG skrev:
För den som är intresserad av ombyggda fordon registreringsbesiktade jag bilen för tredje gången för några veckor sedan. Jag valde, antagligen mot bättre vetande , att göra det för att få in Brembo/Porschebromsarna i regbeviset. Inte i första hand för svensk polis vidkommande men däremot den tyska dito. Vid ringen har tysk polis börjat med kontroller på infarterna till utsläppet och då mitt regbevis sade M3E36-bromsar men det sitter röda fyrkolvs-ok runt om skulle de haft synpunkter. Det stod också fabrikat på chassi och annat. Så jag valde att försöka städa till registreringsbeviset lite med generiska beteckningar. Lyckligtvis gick det bra.

Det mest irriterande är att behöva ansöka om dispens hos Transportstyrelsen för att få godkänt att fortsätta köra bilen med den motor den varit registrerad med sedan 2013.

Men det är inte gratis att vara laglig
5000kr - SFRO
3000kr - Transportstyrelsen
2500kr - Registreringsbesiktning
1200kr - Ombesiktning registrering för jag hade ingen avbärare till burröret över vindrutan, fel avgassystem (nya regler sedan förra regbesiktningen), fel färg på en blinkers samt icke fungerande tuta.


Nu står det så här i regbeviset:
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
Övrigt
MOTOR: BMW S50B32 (M3 3,2)
VÄXELLÅDA : BMW S5D 320Z-THDU
DISPENS: MAX 20KW/100KG TJÄNSTEVIKT TSV 2023-8265.
SKYDDSBUR.
SKALSTOLAR, BAKSÄTE SAKNAS.
HJULUPPHÄNGNING FRAM: JUSTERBARA FJÄDERBEN
HJULUPPHÄNGNING BAK: BMW JUSTERBAR
STYRNING: BMW Z3
BROMSAR FRAM: VENTILERADE SKIVOR 325MM, 4-KOLVSOK
BROMSAR BAK: VENTILERADE SKIVOR 276MM, 4-KOLVSOK

En fördel med ett så antikt fordon som detta är att man nu få två besiktningsår till priset av ett.


Skoj också att specen på TS lite sammanfattar tråden på denna fantastiska bil!
Har den som ett benchmark på mitt bygge.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Med våren i antågande måste det fixas lite.

Ny framskärm "inpassas" inför lackering.


Nya stummare kuddar även till växellådan. Hoppas detta innebär att den inte hoppar ur 4:an vid full inbromsning. Vilket den annars börjat göra med nya växelspaken.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Spännande!

Min erfarenhet med såna kuddar på E36 är att bilen blir olidigt högljudd, vinande som bara den från lådan låter som bilen är kompressormatad

Dock om 4an åker ut vid inbromsning så är det något man får leva med.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
robber skrev:
Spännande!

Min erfarenhet med såna kuddar på E36 är att bilen blir olidigt högljudd, vinande som bara den från lådan låter som bilen är kompressormatad

Dock om 4an åker ut vid inbromsning så är det något man får leva med.


I min bil måste man ändå ha hörselkåpor över 50km/h så det spelar förhoppsningsvis ingen roll.

Som du skriver, nog något man får leva med. Hoppas bara det funkar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



BTG skrev:
robber skrev:
Spännande!

Min erfarenhet med såna kuddar på E36 är att bilen blir olidigt högljudd, vinande som bara den från lådan låter som bilen är kompressormatad

Dock om 4an åker ut vid inbromsning så är det något man får leva med.


I min bil måste man ändå ha hörselkåpor över 50km/h så det spelar förhoppsningsvis ingen roll.

Som du skriver, nog något man får leva med. Hoppas bara det funkar.


Håller tummarna!

T-parts säljer diton i delrin samt det finns i poly från Strongflex mfl om det fungerar men blir för stumt.

Hörselkåpor är hardcore

/r

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44
94 besök senaste veckan (265181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande