Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3
142 besök senaste veckan (7137 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Får följa med upp till projektet i veckan, skär hål med plasman, punktar dit grejerna och toppslipar slätt inifrån.
Sedan testmontage innan svets.
Behåller slip-on funktionen för nu, för att kunna justera diffusor.




Även varmkört ordentligt. Trendab har ordentlig bakläxa på förgasarna, blev inte riktigt som utlovats med den renoveringen, skulle gjort det själv..

Tyvärr fungerar inte rpm-kabeln något vidare (mychron/kart logger) så jag får nog köpa en stand-alone shiftlight och montera dit. Testade att korta kabeln och det blev bättre, men inte bra..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Operation stol påbörjad.
Har nog stoppat i och ur stolen 100ggr idag, kan konstatera att det är trångt

Rörnotchen åkte fram och nytt stag mellan burrören ditpunktat. När jag fastställt positionen ska jag borra in en m8 svetshylsa.
Samma med främre staget, skall i 2 svetshylsor.
Stolsfästena blir ca 400gr lättare än det gamla, säkert lagt på lite vikt med plangolv, diffusor osv så det är välkomnat. Bilen har ca 40/60 viktfördelning, så mindre vikt bak är välkomnat.









Har flyttat stol fram, bak, upp ner, vinklat osv osv.. tror jag hittat någorlunda rätt med bältespositioner, vinkel på ryggstöd med hjälmen på, plats mellan lår och ratt osv osv.
Skall beställa en 13mm rattspacer för att få ratten närmre.
Det enda jag trilskas med är att när jag "torrbromsar" så fungerar det bra, tills jag bromsar hårt. Då måste jag lyfta hälen från golvet.

Skall se om jag kan justera vinkeln på bromspedalen imorgon, och sedan spika position

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Kul när man lämnar in förgasarna, och ber om renovering + att dom dokumenterar all bestyckning.
Ingen dokumentation och ihopplockade utan packning thumbs down



Löste bromsproblemet, och upptäckte ett nytt..
Skall popnita fast denna som fotstöd, men vill testa exakt position när jag är fastspänd i bältet. Lite aluprofil och halkejp thumbs up
Dessvärre visade det sig idag att vänster bromsok bak läcker, så jag byter tätningar i alla ok. Luftat och klart med RBF 660, klantigt..
Även gaswire fixad. Bromswire och hölje från biltema. Tidigare satt det 2, men jag testar med en. Man skaver foten emot inre hållaren så tänkte kapa bort den om det går bra med 1 wire långsiktigt.



Stolsfästena svetsade och målat, penslade.
Trivs jag i bilen ska den isär, blästras och pulverlackas. Det får duga såhär för nu.



Slipade ur stolen och på med lite kantlist.
Har beställt "sleeves" till bältesöglorna. Hoppas dom kommer under veckan så åker stol+ bälten i till helgen.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Dom där förgasarna såg inte direkt renoverade ut
Kör alltid minst allt i ultraljudstvätt och numera vattenblästrar alla delar efteråt.
Och ibland lite planslipning av ytor mot glasskiva och vattenpapper

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Dom har gjort sitt dom där förgasarna

Legat 24 tim i ultraljudstvätt enligt uppgift.
Dom skall dock göra jobbet igen nästa vecka.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Lindahl195 skrev:
Dom har gjort sitt dom där förgasarna

Legat 24 tim i ultraljudstvätt enligt uppgift.
Dom skall dock göra jobbet igen nästa vecka.


Nejdå, värsta som kan "hända" är att man antingen misshandlat dom (sprickor/avbrutna öron) eller att lagren till spjällaxlarna blir dåliga.
Finns 2 "versioner". Ena med lädertätning (torkar och till slut drar dom luft) eller tätade kullager.
Båda versionerna måste man oavsett göra rent och trycka i nytt fett om när man kör i ultraljudstvätten

Sen kan ibland spjällaxlarna vara lite böjda (beroende på gasreglage/fjädrar) och få kan man få lite problem vid synkningen.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Stolen skavde lite mot burröret, och jag tyckte detta blev en trevlig lösning. Även om man behöver luta sig in och hålla i stolen.



Det var 1 tätning som läckte, men jag bytte alla 12. Tyvärr ett steg bakåt då ena helicoilen fram rök i uprighten. skall även komplettera med längre skruv då dom var gränsfall korta. 1L Rbf 660 till beställd så jag kan lufta igen


Plockade ur och rensade/gjorde rent batterifäste+ under. Nya batteriet har 130CCA till så det blev mycket bättre fart i startmotorn.
Batteriet fick preciiis plats emot torrsumpspumpen, blev perfekt.
Lite tyngre men som total loss-system kommer jag nog uppskatta lite mer batterikapacitet.




Slutstegskabel och polygrip pressade kabelskor hör inte hemma på en rejsbil.. hade bara röd kabel, men lite krympslang löser ju det.
Ogillar att behöva använda 2 verktyg när man inte måste heller, så expansionskärlet fick popnuts istället för skruv/mutter. Och flänsad skruv.



_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Bilen står faktiskt på sina hjul efter idag, om än provisoriskt.. 😅

Avgasröret klart, monterat med pasta och klämmor.


Stötdämparna blev renoverade idag, dom saknade sisådär 150 bar gastryck så det var välbehövligt.
JPR mekanik och hydraulik rekommenderas starkt, Jörgen som har många år som anställd på Öhlins northern europe har köpt/tagit över.

Mina Öhlinare bak blir klara om en månad eller 2, ingen brådska för min del och dom har mycket rallytester strax. Blir 2-vägs med piggyback.
Blir öhlinare fram med så småningom, men inte lika brådskande eftersom det sitter moderna Nitron där. Bak är 20 år gamla, minst..

Justerade preload på dämparna enligt datan jag har.


Sedan var det dags att montera i dom, och här började det gå baklänges..
Först och främst vet jag inte vad som hänt men stötdämparna går absolut inte fritt från vippan, så fram med toppslipen och slipa ur i dom nylackade delarna..

Därefter skulle jag justera höjden på droplinksen (som jag aldrig byggde nya) dom satt fast.. så nya delar till detta beställt, så får jag bränna ihop nya.

Därefter justerade jag höjden till 60mm vid främre ram. Datan säger 55 men det är med kaross/förare. Grovjusterar nu för att göra hjulinställning så tar vi finliret vid cornerweight.




Härnäst skall jag fortsätta med att få till höjden bak, och justera diffusorn.
Fick även sleeves till bältesbulten, så skall försöka få i stol och bälte under påsken.
Sedan upptäckte jag även att torrsumpstanken läcker lite från botten någonstans, bara suga ur oljan och försöka få ur den, inte jättegott om plats. Men oljespill vill jag inte vara delaktig i.


summa summarum: skönt att grovbygga ihop bilen och åka en säsong eller 2, så kan jag riva isär och bygga den fläckfri efter lite utvärderingar. thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1151



summa summarum: skönt att grovbygga ihop bilen och åka en säsong eller 2, så kan jag riva isär och bygga den fläckfri efter lite utvärderingar.

den är ju snart finare än ny

_________________
henrik nielsen
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
fordcapri skrev:
summa summarum: skönt att grovbygga ihop bilen och åka en säsong eller 2, så kan jag riva isär och bygga den fläckfri efter lite utvärderingar.

den är ju snart finare än ny


Offtopic, men båten (från 1987) ser ut såhär i pannrummet, så förstår du

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Blir en revidering på diffusorn. Den "bågnade" lite i framkant, och hängde lite för långt ned, popnitade på en till alulist för att räta ut den, och sedan skall jag fixa 2 gängstänger till med gaffellänkar/ledlager som "lyfter" upp den lite.
Höjde den lite i bakkant också, när jag lyfter med snabblyften fram så knäckte det gängstängerna innan.
Skall mäta vinkeln när jag får med mig gradpasset hem..



Det här montaget provocerar mig
Fick kapa av skallarna..


Monterat och klart. 12.9 skruv, nyloc mutter och sleeves så allt roterar fritt.
Justerat in bälteslängden någorlunda, men väntar med att limma dit nackstödet ifall jag måste ändra en gång till, kommer inte åt ljumsk-remmarna utan att ta lös stolen.
Sidospännena blev dock perfekta, hoppades dom skulle vara lagomt långa så dom går att släppa på enkelt.


Rev även ur oljetanken, hittade inget uppenbart men gjorde rent allt och kortade returslangen. Därefter återmontage och uppfyllning. Tiden får utvisa..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Veckans leveranser

Bromsoken inschimsade och monterade med rätt längd på skruv.
Förgasarna monterade (igen)..

Diffusor upphängd på ett ställe till, nu blev den riktigt stadig!

Provstartade för första gången med komplett Avgasrör och tycker den låter lagomt på tomgång, förhoppningsvis blir det provkörning på söndag! la i alla växlar och kände på dragläget, så nu kan man faktiskt säga att jag kört bilen, 5 cm

Hade ju en förhoppning om att använda morgondagens licenskurs på gelleråsen som "gratisshakedown", men det fick blir i hyrd C30..
Det föll på hjulinställning och vagnsbok-besiktning. Har mailat om tid för bägge!






Vad är kvar nu då tror det är följande:
Hjulinställning
Cornerweight (kanske kör som den är tills öhlinarna är klara)
Svetsa ny torrsumpstank, den fuktar fortfarande, inga köpegrejer passar..
Svetsa nya droplinks fram, skulle hämtat rör idag men snökaoset satte stopp för det.
Dekor - beställt.
Startbooster/lite snabbkopplingar för laddning ifrån cockpit.
Fixa släpet som kommer om några veckor.

Nära nu!!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Licenskurs avklarad igår, vagnbok uppdaterad och besiktigad idag

Skall köra av mig lite rattrost i slutet på april med Karpers/speedlab/aquila på gelleråsen, kul!

Ny torrsumpstank beställd med, lite större diameter men ska skohorna ner den, Skall försöka uppdatera till AN-Slang med..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
PROVKÖRD! Regnet från imorse torkade upp, så jag kunde inte hålla mig.
Fick köra utan kaross, elda avgasbandade ryker rätt rejält.

Noteringar:
Dashen dör ibland, rpm kabeln sitter kvar och vid "överslag" i den så stängs dashen av, skall rycka bort kabeln. Det fungerade inte ändå, så extern shiftlight måste inhandlas.

Förgasarna behöver justeras, troligen tar jag med bilen upp till jobbet och svänger förbi Trendab och deras bänk, första körningen lär bli en måndag på GTR motorpark..

Obefintlig hjulinställning gör körning spännande..

Ljudnivån känns helt ok, lagomt djupt morr på tomgång, så mycket en 1.8 kan ge.. ljudmätningen får väl dock avgöra det..

Svårt att få fartperspektiv och känsla för bromsarna, men tycker dom tar lite dåligt efter inkörning. Dock var skivorna väldigt rostiga, nu är dom blanka men lite väl "glaserade" tror jag , skall fortsätta försöka bromsa in beläggen senare.

Dogboxlåda, det är manligt! Eller ja, hela bilen är hårdrock! När man lägger I växeln och det känns som kronhjulet hoppar upp i ryggraden, för att sedan skjuta iväg som en kanon och slita i nästa växel med ett litet släpp på gaspedalen, Analogt, brutalt och äkta racebil!

[/b]

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Snyggt jobbat och grattis till en lyckad provkörning

( sjukt snygg färg på bilen )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Lindahl195 skrev:
PROVKÖRD! Regnet från imorse torkade upp, så jag kunde inte hålla mig.
Fick köra utan kaross, elda avgasbandade ryker rätt rejält.

Noteringar:
Dashen dör ibland, rpm kabeln sitter kvar och vid "överslag" i den så stängs dashen av, skall rycka bort kabeln. Det fungerade inte ändå, så extern shiftlight måste inhandlas.

Förgasarna behöver justeras, troligen tar jag med bilen upp till jobbet och svänger förbi Trendab och deras bänk, första körningen lär bli en måndag på GTR motorpark..

Obefintlig hjulinställning gör körning spännande..

Ljudnivån känns helt ok, lagomt djupt morr på tomgång, så mycket en 1.8 kan ge.. ljudmätningen får väl dock avgöra det..

Svårt att få fartperspektiv och känsla för bromsarna, men tycker dom tar lite dåligt efter inkörning. Dock var skivorna väldigt rostiga, nu är dom blanka men lite väl "glaserade" tror jag , skall fortsätta försöka bromsa in beläggen senare.

Dogboxlåda, det är manligt! Eller ja, hela bilen är hårdrock! När man lägger I växeln och det känns som kronhjulet hoppar upp i ryggraden, för att sedan skjuta iväg som en kanon och slita i nästa växel med ett litet släpp på gaspedalen, Analogt, brutalt och äkta racebil!

[/b]


+1

Alltid intressanta uppdateringar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Här har det varit tyst alldeles för länge, tyvärr..
Hade hoppats vara redo för körningarna på gtr nu. Men släpet har inte kommit, och hjulinställning är bokad till 17e maj lite för mycket kring firman nu för att hinna med leksaker..

Dekor på gång, reklamfirman hade missat lite men en början!


Såhär löser jag mitt totalloss problem.
Noco startbooster kablage, som har adapter till laddare.
Noco 10amp laddare.
Noco startbooster (ej på bild)


Torrsumpstank! Riktigt fin inuti.
Här börjar stöket.. det är så trångt så jag finner inga ord.. Skulle nästan behöva lyfta motorn men jag vägrar det just nu..


Här ska tanken få bo i framtiden, får lite mer vikt över framaxeln (bilen är tyngre bak) kortare slangar som inte går förbi föraren och tanken långt bort från grenröret och strålningsvärmen.

Tejpade på isolertejp på rören och kantlist där den eventuellt kan skava emot, en av mina anställda har köpt en 3D printer, så han ska printa en distans oxh sedan blir det slangklämma runt.



Här nere håller jag på, inte kul alls. Tror jag kommer få kapa nycklar


Gamla tanken satt här. Lite väl nära grenröret.



Imorgon? Aquila på gelleråsen. 105 min körning

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3
142 besök senaste veckan (7137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande