Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 35 besök senaste veckan (11118 totalt) |
Tack
Det är kul att greja när man själv blir nöjd med resultatet. Nu är det bara att kapa tidigare nämnda u-bultar, göra klart allt i bromsväg och se över förgasare & tändning så borde jag vara redo för den här säsongen. En välbehövlig tvätt och vaxning ska det väl bli också. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
Måttade lite på dom befintliga bakre stötdämparna igår och idag skred jag till verket med att tillverka ett par nya Bilstein.
Svetsat öglor på rören och svarvat av till rätt längd. Gjort invändigt låsringsspår för låsringen som håller ihop dämparen. Låsring monterad för att visa principen. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
|
Dämparna ihopmonterade och lackade med etchprimer innan ett par lager 2K täckfärg i klassisk Bilstein-gul.
Känner mig nöjd med schimsningen på dämparna, återstår att se hur dom känns på väg sen. Valde att lacka med bussningarna på plats för att inte riskera att skada lacken när dom pressas i. Tänker att det inte gör något när bussningarna ändå sitter dolda mellan fästöronen på bakaxeln. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
Pysslat vidare lite med Cortinan senaste veckan.
Monterat bromsoken och slangarna fram. Ny slang även bak och nya dämparna monterade. Får erkänna att jag klantade mig lite när jag mätte upp dom gamla dämparna så fick lite mindre kompression på dom nya än jag räknat med. Dom nya har 60mm in och 80mm ut, hade räknat med 80mm in och 60mm ut. Funkar väl som det är nu men får se om man orkar skruva bort dom igen framöver och göra om lite Och sen blev det lite strul när bromarna skulle luftas, bak och höger fram gick bra men när jag kom till vänster fram fick jag först inte fram någon vätska. Så jag lät nippeln vara öppen och vakuumsugen fick jobba samtidigt som jag pumpade lite på pedalen, då fick jag vätskan att komma fram men pedalen är fortfarande svampig. Får bli att gå ett varv till med vakuumsugen vid nästa garagesession så får vi se om de blir ordning på det. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
|
Kul att se en fin Cortina bli omhändertagen.
Lufta kan vara knivigt, från huvudcylindern så går röret till förgrening på höger innerskärm sen går röret tillbaka igen förbi huvud cylindern och ut till vänster hjul. Västa stället att få ut luften ur är böjen som röret gör på torpeden där är det högre än behållaren. Bästa metoden jag kommit fram till efter 40 år med Cortina skuvande är att sätta vakum i systemet och släppa in vätskan det funkar alltid. Alternativt tryck i huvudcylinderns behållare. Har man ingen utrustning till det så kan man låta en medhjälpaare pumpa någorlunda hastigt medan man håller finger på öppen luftnippel så det inte drar in luft när medhjälparen släpper pedalen mellan pumpningarna. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
Gick ett varv till med bromsluftaren och nu blev pedalen stum och fin.
Firade med att starta upp den och backa ut den ur garaget, väldigt dåligt med bränsle i tanken gjorde att jag inte vågade mig på någon längre provtur i nuläget men kul ändå. Inte mycket som slår doften av oförbränt bränsle såhär på vårkanten Nu väntar bara en rejäl tvätt och en vaxning så är den redo för säsongen på riktigt. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
Ju mer jag tänker på saken så undrar jag om det inte hade varit bättre att köra med
175/70R13 däck istället för nuvarande 185/60R13, fyller ut lite dåligt fram men får se om ögat vänjer sig. Sänka mer är inte ett alternativ, dels hamnar framvagnsbalk/tråg farligt nära marken och dels skulle det inte bli tillräckligt med slag kvar på framdämparna så då skulle jag behöva modifiera fjäderbenen och dämparna för att kunna få ihop det och det är inte ett alternativ i nuläget. Vad tycker folket? _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 35 besök senaste veckan (11118 totalt) |