Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Typ 9 låda, problem med växellägen, vad är felet? | 15 besök senaste veckan (713 totalt) |
Uppdatering:
Min rubrik och fråga var nog inte helt rätt formulerade, sorry Problem beskrivningen stämmer, men frågan är vad som är fel och vad som går att göra åt det. I min Caterham 400 Superlight sitter det en Typ 9 växellåda, 5 växlad. Spaken är kort och lägena ganska tighta. Nu till mitt problem. Spaken "centrerar" inte vid 3.an, snarare mellan 1:an och 3:an, vilket gör växlingar från 2:an till 3:an eller från 4:an till 3:an lite väl spännande.. speciellt då den är högerstyrd. Har någon haft liknande problem? Någon som har ideer om vad felet kan vara? Vem kan jag kontakta för att "gräva djupare"? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
Verkar bara vara en returfjäder som behöver bytas.
https://www.fordownersclub.com/forum _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
Tack för svar Mats!
Jag lyckas inte hitta exakt hur den fjädern ser ut på in låda eller var man kan beställa. Någon som vet? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
Hrmm... vid närmare kontroll verkar det svar jag klippte in gälla just Typ 9-lådan så bortse från det svaret.
Hittade i alla fall en manual över lådan: https://www.dropbox.com/s/4i6b4ll85w _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
Om det är en Quaife mekanism så kanske det kan vara en idé att höra direkt med dom
https://shop.quaife.co.uk/shop/acces _________________ :: Mikael Lindqvist |
Tack för svar, men jag behöver nog mer hjälp. Se uppdatering av rubrik och i första inlägget.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
Jag har skruvat en del typ 9 men alltid Fords egna lådor och inga direkta eftermarknadssaker.
Men, jag skulle börja med att skruva loss spaken (3 skruvar) och försöka avgöra om det är spaken som kärvar eller växelförarna i lådan som inte riktigt återvänder. Som jag minns originalspakarna har spaken i sig ingen annan centreringsmekanism än "gummituten" som man trycker ihop för att komma under backspärren när man trycker ned spaken. Många eftermarknadsspakar har en fjäder istället. Med spaken loss kan du också kolla att plastsadeln som sitter på växelföraren (där spakens gaffel löper) är hel, och inte hamnat snett. En enkel sak att prova skulle ju vara en annan spak (original eller annan eftermarknadsspak). Men, det sitter, om jag inte tar fel, en fjäder runt växelaxeln i huset som ska centrera den. Om fjädern är trasig eller inte är i rätt läge kan man nog få felet du upplever. Då är det ned med lådan, och ta loss bakre huset som gäller. Manualen ovan hjälper och fjädern finns på mikrofiche, https://www.capri.pl/library/microfi Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Tack Gustaf!
Precis dessa handfasta tips jag var ute efter. Så här ser det ut ner i lådan och undersidan av spakstället. Allt verkar sitta som det skall och löper fint. Där är ett klonkande ljud om man för spaken åt höger, finns inget motsvarande ljud när man för den åt vänster. Finns inget att justera på, så får se hur jag går vidare. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
Syns lite dåligt på bilden, men har du detta "sadel clip" som Gustav nämnde ?
https://www.burtonpower.com/saddle-g _________________ Sören Karlsson |
Tack för återkoppling!
Bilden blev inte bra.. ser jag nu. Ja, clipset sitter där och löper fint. Dock vände jag på det i mitt inlägg ovan, det klonkar då man för spaken åt vänster. Kan det vara att fjädern som Gustaf skrev om är av? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
Här är en informativ video om typ 9 lådans uppbyggnad.
https://www.youtube.com/watch?v=6vF6 ARC motorsport / Alunda Motor och Bildelar renoverade min typ 9 låda för ett antal år sedan. Kolla med honom om han har någon idé om vad felet kan vara. _________________ Sören Karlsson |
Den fjädern benämns som "5th gear locking spring" i manualen. Sid 181.
https://www.valvers.com/dl/engineeri _________________ Sören Karlsson |
Jag tror inte den fjädern påverkar detta, minns jag rätt trycker den bara på en kula eller nåt som gör att femman ligger kvar. Troligare "klockfjädern" som jag nämnt tidigare. Jag har för mig att den stoppar mot ett "stift" som kanske också kan trilla ut.
Att dela en typ 9 är inte så jobbigt så det är nog att skruva isär som är nästa steg. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Skruva banåkabil Typ 9 låda, problem med växellägen, vad är felet? | 15 besök senaste veckan (713 totalt) |