Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång. | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 563 besök senaste veckan (156052 totalt) |
Bilen genererar 4400kg i 300kmh på högsta trip. 3.2 är vad 7post riggen klarar av att dra ner den med. att stommarna inte pallar trycker är jag nog medveten om, förhoppningsvis kommer vi kunna se hur mycket kompression vi får om vi läser datan mellan dämpar pottarna och laser höjd sensorerna. _________________ Karel Silha |
||||
När Porsche satte varvrekordet på Ringen, med 5:19... (jösses) så hade de specialslicks, med 3 bars tryck, för att överleva downforcen från deras one-off-evo-version av den vanliga LMP-bilen. Jag gissar att deras downforce var lägre än din?
Även Aston Martin Valkyrie har säkerhetsspjäll i golvet som blöder ut, om downforcen blir för hög, just för att klara däcken. EDIT: såg ett inslag om Adrian Newey, angående deras nya hyperbil (RB17). De har maximerat downforcen till 1.7 ton, och dumpar allt över detta. Just för att klara däcken. Finns ju lite att reflektera över. En sak att man vill ha max downforce genom tvära kurvan, men man tar inte denna i 300 km/h. Då kan man ju utan nackdel blöda av downforcen på fullfartsrakan. _________________ Magnus Falk |
||||
Å andra sidan, om du ska köra i Sverige mest finns ju väldigt få snabba kurvor, och inte jättelånga rakor förutom kanske Anderstorp. Så tempen i verkligheten kanske inte blir så farlig trots allt, inte här iaf.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Så fort downforcen börjar jobba, oavsett raka eller kurva, så kommer däcken att börja bygga värme. Helt ofrånkomligt.
Tänkte mera i lösningstermer... Vi har kanaler för att kyla bromsarna... tänka.... grubbla... Varför inte kanaler som leder fram kylluft till däcken? _________________ Magnus Falk |
||||
För att det skapar mycket turbulens och minskar effektiviteten och förutsägbarheten på aeron som helhet? Det är tanken som slår mig iallafall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
För ungefär tusen år sedan byggde vi en galen bilstereo-bil. Cheva Astro...
Tomvikt före installation (helt utriven invändigt): ca 1600 kg Vikt färdigbyggd: 4500 kg. Ren trailer-queen... kunde egentligen bara rulla sakta till och från mässhallar från släpet. Så det är egentligen två utmaningar här, när downforcen börjar dra iväg: 1) Ren överlast på däcken. 2) Den kompressionsvärme däcken bygger. Nice vore ju om man kunde nyttja 1) kylkanaler till däcken och 2) den massiva evakueringen i hjulhusens bakkant för minsta möjliga aero-interferens? _________________ Magnus Falk |
||||
Jag vill tro att det inte kommer vara så stort problem förens man börjar åka på riktigt snabba banor. Vi har lite juster möjlighet när de kommer till aero balansen men inte mycket.
Kommer börja med att övervaka däck temp och även dämpare. (skulle vilja mäta force på dämparna också men de får nog komma senare, lika så med ride height sensorer) efter första 7post testet så ska vi ha track test och sedan tillbaka för att justera ännu mer med den datan vi har skapat, jag tror att de kommer visa sig rätt snabbt hur mycket faktiska krafter vi skapar på dom banor vi kör på. vi har massor med -lift vid 300 men de är för att kompensera för dom banor som går en hel del långsammare. Men jag förstår hur du tänker Magnus, faktur kvarstår ändå att däcken kommer få leva ett hårt liv. _________________ Karel Silha |
||||
De kommer bli bättre just nu är de bara en snabb grundinställning jag har lagt in, de sitter en airsoure enhet från shiftec samt deras kolv med inbyggda solenoider dvs luften ligger klar framme vid lådan så minimalt med lagg _________________ Karel Silha |
||||
Våra race- och banåkarbilar NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång. | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 563 besök senaste veckan (156052 totalt) |