Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 M Coupé -2007
<<   1, 2
18 besök idag (4227 totalt)
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 589



Patrik Skoog skrev:
Bagageutrymmet börjar ta sig!
Allt utrensat, sedan slipat och lackat i bilens färg. Optima Red batteri med fäste monterat, kablage tillsnyggat med ny tejp. Golvet sprutat med svart tunn bodyspray och sedan klarlackat. Sparco lådan monterad.
Även främre delen av "väggen" är lackad och kablage tillsnyggat.

Lite diverse skruvar och plastdetaljer runt baklamporna är beställda och buren är på pulverlack tillsammans med egenbyggda "fästen" till orginal bälte. Behöver 4st "FIA" bältesplattor sen kan jag montera 6p bälten och stolar igen.



Snyggt!
Bilen förtjänar denna nivå. 🙏

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
crille_hallden skrev:

Snyggt!
Bilen förtjänar denna nivå. 🙏


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Lindahl195 skrev:
Proffsigt! thumbs up


Tack! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Bur och egenbyggda fästen till org bälte tillbaks från pulverlack. Mattsvart fick det bli!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Bilen genomgången, bytt lite smågrejer, gått över bultförband, luftat bromsar, fixat karosspassning lite här & var samt fått på täckkåpor runt bakljus, justerat in dörrar mm. Mycket småplock som tar tid!

Dags att montera spacers tilll original ratt, fick förlänga kablaget. Väldigt sliten ratt, någon som har bra tips på företag som klär om rattar?


Börjar bli hemtrevligt!


Gathjulen på, med pimpade centrumkåpor och ventilgummihattar


Det krävdes 10mm spacers runt om för att de skulle sitta snyggt


Sista fixet innan besiktning, släcka airbag felkoderna, dvs koda bort allt. INPA hittar bilen och alla moduler, men NCS-extpert vill inte läsa in VIN. OBD Specialisten försöker supporta men går bet. Z4M är en jäkla hybrid mellan E46 och E90

Någon här som har bar koll på vad som är felet? -Alternativt någon i Skåne som har rätt utrustning för att koda bort? -Tacksam för hjälp!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611



Ratten kan du lugnt skicka till https://royalsteeringwheels.com/
De har gjort både till min Z4 och 992an. 👍🏼

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2157



Royal Steering Wheels håller jag med om! Klart prisvärda med tanke på kvaliteten.

De kan göra skinn, alcantara & M-färgade sömmar om man vill.

Jag bad dem demontera gamla skinnet först för att slippa få den tjockare, snarare en aning tunnare krans. Blev otroligt bra i mitt fall! Grym jävla ban-ratt.
Ekrarna rengjordes & lackades i satin-black för att slippa kladd.



Fler bilder här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98143&postdays=0&postor . . . .

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 330



Jag har med haft en ratt från dom, riktigt fint arbete.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Såja, besiktad och godkänd!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Najs!
När är premiären? På bana alltså.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Najs!
När är premiären? På bana alltså.


Om allt vill sig väl så imorgon!
Ser ljust ut att få lite kvalitetstid på Knutan, diskussion pågår med Joakim

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Då var min banpremiär avklarad!

FörenadeBil var (som alltid) skyssta och lät mig köra ett par pass på deras kunddag på Ring Knutstorp. Strålande sol, men lite blåsigt. Men sämre kan man ha det när det vankas bankörning

Första passet avklarades i lugnt tempo, ville få koll på bilen så allt hängde ihop! Hade tankat i 2,5bar kallt och Robin tipsade om 2,2-2,4 bar varmtryck i AR-1:orna. Allt verkade lira så till pass två var det dags att gasa lite.

Samson tipsade om RaceChrono appen som laddades ner i depån och sattes igång. Efter 4-5 varv med bättre tempo började det bli lite halt, gick in och justerade trycket som då var 3,5bar

Ut igen och blev allt mer kompis med bilen, fortfarande en hel del trafik. En hel del 1M, M2, M3 CS och M4 även med R däck. En och annan Porsche smög sig också in på BMW eventet

Varven avverkades och jag fick allt mer förtroende för bilen, vilken grym framvagn! -Galet bra bett! Pass 3 var bästa tid 1:07:3. Kollade däcktemp/tryck och lite ändringar i hjulvinklar blir det inför kommande trackdays. Bakdämparna fick 5 klick mjukare inställning för att göra den mer stabil över NGK och ut på rakan. Gjorde susen!

Pass 4 hade de flesta kroknat så då fick jag ett riktigt bra stint tillsammans med M3 CS med R däck. Galet snabb ut på rakan, men resten av varvet blev den bakom






Som sig bör växer "att göra listan":
-Montera förarstol utan skjutbart underrede. Var rent för vekt.
-Montera 6p bälte så jag sitter fast
-Köpa extern GPS, fick bara logg på 1/3 av varven...
-Hjulinställning & Cornerweight
-Sätta i halvburen

Riktigt trevlig kärra och bra grundämne lagd av Robin thumbs up Fick ca 60 min körtid i bilen och som bäst 1.06.5 under pass 4. Rätt hyfsat ändå, finns mycket kvar att hämta då jag är lite "rattrostig" och behöver bli betydligt bättre på att utnyttja ABS efter långa & korta rakan. Fegisbroms deluxe mot apex! Mer justeringar och framförallt mer körtid så vi blir kompisar på riktigt så skall det minsann varvtiderna ner på 1:05:XX. Åter igen, vilken framvagn! Upplever heller inte att bakvagnen är sådär supernervös som många påstår, visst är den lättare i rumpan än en M3:a eller liknande men släpper det så gör den det utan större drama.

Fortsättning följer, senast i Juni i Rudskogen!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2157



Kul att läsa! Den bilen har kommit till rätt ägare!
Kul med Rudskogen, grym Z4M bana

Håller med dig om bakvagnen, funkar kanon speciellt på slätt underlag (svenska banor), är väl egentligen bara m-diffen som kan bli lurig på ojämnt men den slipper ju du thumbs up din linjära diffbroms bör vara mer förutsägbar.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 M Coupé -2007
<<   1, 2
18 besök idag (4227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande