Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta upp kamaxelprofil i Sverige
22 besök senaste veckan (447 totalt)
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 93


Trådstartare
Någon som vet av vart man kan mäta upp en kamaxelprofil på ett bra sätt t.ex. m.h.a en Cam Doctor i Sverige?

/Tomas

_________________
Tomas Kling
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Enem borde kunna göra detta.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



Kalle_alfaturbo skrev:
Enem borde kunna göra detta.


Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5594




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6056



Jovani skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Enem borde kunna göra detta.


Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418


Deras hemsida fungerar fortfarande, och dom levererade en kam till mig i slutet av förra året.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5594



J.Schuman skrev:
Jovani skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Enem borde kunna göra detta.


Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418


Deras hemsida fungerar fortfarande, och dom levererade en kam till mig i slutet av förra året.

Dom har nog inte kvar nån utrustning då det är många år sedan Gunnar köpte kamslipen därifrån.
Däremot så säljer dom kammar som Gunnar slipar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack för tips!

_________________
Tomas Kling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136



MaZ skrev:
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.


Jag hade det på tungan...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908



MaZ skrev:
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.


Det går absolut, men det blir lätt fel då vinkel och lyft mätningarna inte är i synk då kamaxeln kan flytta sig. Med fjädrar monterade är det ganska svårt att få till då kamaxeln inte är stabil i alla lägen på varvet heller beroende på att vissa ventiler öppnar och stänger. Man minskar iofs det felet om man filmar när man drar runt kammen och sen kan pausa filmen och ta ut båda mätvärdena samtidigt. Bättre att mäta på lös kamaxel.

Därför är det att föredra en utrustning som har en digital vinkelmätare och lyftmätare kopplade till ett mätinsamlingssystem så att resultatet blir en fil med vinkel och lyft med hög precision på både vinkel och lyft.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



För att strula till det så _kan_ kammar vara rejält felslipade.
Om man lyckas mäta samtliga loger så kan man få en uppfattning om det är samma duration och timing på samtliga lober.
Det är rejält dumt om det är olika och ska inte vara det, men det har förekommit i fall då manuella "processer" varit inblandade (lunch eller kaffe mellan loberna).

Att mäta på en belastad kam bör väl vara nära omöjligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1162



om jag kommer ihåg rätt, det var länge sen. men har för mej det var johannes han folka trimmaren i helsingborg som mätte en kam för mej. det går ju ringa o höra

_________________
henrik nielsen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Andreas Millbro skrev:
MaZ skrev:
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.


Det går absolut, men det blir lätt fel då vinkel och lyft mätningarna inte är i synk då kamaxeln kan flytta sig. Med fjädrar monterade är det ganska svårt att få till då kamaxeln inte är stabil i alla lägen på varvet heller beroende på att vissa ventiler öppnar och stänger. Man minskar iofs det felet om man filmar när man drar runt kammen och sen kan pausa filmen och ta ut båda mätvärdena samtidigt. Bättre att mäta på lös kamaxel.

Därför är det att föredra en utrustning som har en digital vinkelmätare och lyftmätare kopplade till ett mätinsamlingssystem så att resultatet blir en fil med vinkel och lyft med hög precision på både vinkel och lyft.


Man måste inte ha fjädrarna monterade.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 93


Trådstartare
MaZ skrev:
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.


Tack för erbjudandet, men det blir inte tillräcklig upplösning tyvärr.
Måste logga konstant med ganska ok samplingsfrekvens av grader och lyft för att få användbar data till motorsimulering samt beräkning av ventiltåget.

/Tomas

_________________
Tomas Kling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



bmwm3gt skrev:
MaZ skrev:
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.


Tack för erbjudandet, men det blir inte tillräcklig upplösning tyvärr.
Måste logga konstant med ganska ok samplingsfrekvens av grader och lyft för att få användbar data till motorsimulering samt beräkning av ventiltåget.

/Tomas


Med en mätning per kamaxelgrad så borde du kunna interpolera fram det du vill ha.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Mäta upp kamaxelprofil i Sverige
22 besök senaste veckan (447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande