Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi RS3 2024 - Premiär på Mantorp! | 1, 2 >> 11 besök idag (2544 totalt) |
Hände en sak förra veckan, en Audi RS3 2024 hämtades.
Premiär är planerad till på onsdag och Sviestad. Ska bli riktigt kul att prova den på bana då den nya bakre diffen ska hjälpa bilen att rotera. _________________ Emil W |
||||||
Tack! Kul med fler rs3or i samma stad även. Nej förstår hur du menar, men tror och hoppas att det ska gå bra. Kom förbi och byt några ord om du kommer till sviestad på onsdag, det bör ju inte finnas alltför många gråa rs3or på körningen 😅 _________________ Emil W |
||||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Tack! Fram gissningsvis väldigt breda. Standard A3/S3/Golf har man kunnat köra runt 255 fram utan större problem. Rs3 har ytterligare breddning fram och 265 fram samt 245 bak original. Nästa vecka kör jag original hjul, men tanken är att köra 255/35-18 runtom den 9/5 på Mantorp. Kommer nog testa lite olika däck och dimensioner. Beror lite på vad som går att få tag på för rimliga pengar. Nu har jag fått tag på en uppsättning beg AR-1 som jag fått monterat på fälgarna från protrack. Skulle tro att runt 255-265 är max bak och 275-285 borde funka enkelt fram med rätt et. _________________ Emil W |
||||||
Premiären på sviestad avklarad, snabbaste varvet landade på 1.04,27 med helt standard bil.
Började lite försiktigt med alla hjälpsystem på, för att sen gå över till sportläge och sen att stänga av de. Behöver testa lite mer inställningar för bakre diffen då det mest gick brett nu, tror en snällare inställning skulle ge snabbare varv.. Men en mycket trevlig kvällskörning och bara 1s från mitt PB och då med Golfen som hade R-däck, större turbo, enorma bromsar lite uppdateringar på fjädringen mot Audin som nu är helt standard. _________________ Emil W |
||||||
Ja de är ju inte alltför vanliga och har fått en hel del skit för att vara dåliga på bana.. Bra feedback, ska prova göra så framöver. Luriga tycker jag är att on jag vinklar ner den ytterligare så får man med motorhuven, vilket kanske inte är så spännande alla gånger. _________________ Emil W |
||||||
Hehe kul! Ladda gärna upp eller skicka över,vore kul att se hur det ser ut bakifrån med spårval osv. Kul att du kom förbi på Sviestad också! _________________ Emil W |
||||||
Bra tid med rs3:an. Min fru bestämde att jag behövde ta hand om barnen så jag kunde inte komma igår tyvärr.
Du har ganska hög toppfart på rakan tycker jag, c:a 5kmh snabbare än min manuella tt-rs med 400hk som jag hade för några år sedan. Hur tycker du att bromsarna funkade? Provade du RS-performance läget som ska vara optimerat för ringen? HUr kändes den? När jag körde RS3 (ej min bil) på isbana i Åre så körde jag mest med torque rear läget, då var den lätt att sladda med men jag tror inte jag hade kört det på asfalt, den blir nog för sladdvänlig då för att få bra tider. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||
Fruktansvärt trevligt med en ny RS3a
Kollade också på en för några år sedan men vågade inte satsa pga balansen och understyrningen. Känns som dom fixat med det en hel del med 2024 modellen. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||||
Bromsarna tyckte jag funkade fint, bra bett och inte direkt någon rejäl avmattning. De gjorde vad man kunde förvänta sig av originalbelägg, så jag har inget att klaga på. Nej endast RS individual där jag bara provade några olika inställningar. Körde med torque splittern i sport, men tror som sagt att det nästan går fortare om man ställer den i mellanläget istället då det gick lite väl brett stundvis nu.
Jo jag tror det är ganska stor skillnad mellan de äldre modellerna och den nya 8Y som kom typ 2022-2023. Tyckte denna var väldigt trevlig på bana, ska bli kul att prova den med R-däck om några veckor på Sviestad och Mantorp, bara hoppas jag hinner få hem lite belägg tills dess.. _________________ Emil W |
||||||
Bättre att man ser motorhuven än hela himlen, för nu fokuserar även kameran på ljuset i himlen vilket nu gör att gräset ser svart ut. Sen om du vinklar ner den så att mycket av motorhuven syns så kan du ju även ha kvar mätarna i mitten om dom då hamnar på motorhuven och inte på banan framför som dom nu gör. Om möjligt kan du prova sätta kameran högre upp och sedan vinkla ner så kanske man lättare ser curbs och asfalten direkt framför bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ska prova inför nästa körning! Kameran sitter så långt upp jag kan få den nu så det går tyvärr inte att flytta upp den mer. _________________ Emil W |
||||||
Det har dock dykt upp en liten fundering som jag skulle uppskatta input från den samlade expertisen här på Rejsa...
Original fälgar är åt det tunga hållet och har följande dimensioner: Fram: 9x19" ET 25 265/30-19 Bak: 8x19" ET 46 245/35-19 Protrack fälgarna samt däcken jag har på idag har följande dimensioner. Fram: 9x18" ET 52 255/35-18 Bak: 9x18" ET 52 255/35-18 För att få passformen att bli OK så skulle jag då köra med 20mm spacer fram och 5mm spacer bak. Viktskillnaden är ca 5kg/fälg, vägde endast framfälgarna men gissnings 2-3kg/fälg bak. Nu skulle jag behöva lite råd med vilken uppsättning som egentligen blir bäst att köra med. Ska jag köra med Protrack så sparar jag roterande massa vilket är trevligt, samtidigt som jag behöver köra med spacers pga felaktigt ET. Tanken långsiktigt är att köra en uppsättning fälgar med sportigare gatdäck för att slippa byta fram och tillbaka. Så den egentliga frågeställningen blir väl, vilka däck är mest passande att köra samt enklast att få tag på? Till respektive uppsättning, blir det enklare/billigare att köra 18" eller 19"? Har kört R-däck de senaste åren så har inte full koll på vad det finns för hyfsat snabba gatdäck som klarar lite bankörning och vilka dimensioner de finns i. _________________ Emil W |
||||||
Har kikat lite på de faktiskt! Men det verkar finnas olika 7or, några kallas EVc tex, vilka ska man ha? Är alla samma/lika men med olika klassningar eller vilka är "rätt"? _________________ Emil W |
||||||
Kikade lite på dem, men de verkar inte finnas i 255/35-18 och 265/35-18 samt 245/40-18 var rejält mycket dyrare jämfört med Sportcontact 7. Optimalt är väl absolut 2 uppsättningar, vilket är exakt vad jag har just nu. Original 19" och Protrack 18" med AR-1. Däremot så vore det otroligt skönt att slippa hålla på och byta fram och tillbaka, känner att jag passerat det stadiet lite då fokus nu ligger på körning och att ha kul _________________ Emil W |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Audi RS3 2024 - Premiär på Mantorp! | 1, 2 >> 11 besök idag (2544 totalt) |