Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38   >>
21 besök idag (130772 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Händer inte mycket nu, men har bytt ut svängningsdämparen mot nytt, o 4 nya torx bultar. Kanske onödig uppdatering, den gamla (22år) ser ok ut, men vill inte riskera något onödigt trassel.

Sväng dämpare från Speeding vs STD.


Torx bultar från Schmideman


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Avgassystemet är färdigt för den här gången.
Systemet blev inte som jag hoppats på, så där finns det förbättringsmöjligheter i framtiden. Men det fungerar o verkar vara tätt.
Har byggt från turbo till resonans burken, bakåt använder jag orginal till slutburken

Kat med flexdel.



Röret mellan flexdel o slutburken.





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
M3an lever.
Är ca 1 månad sen jag startade upp bilen första gången efter turbomontaget. Hade först problem med E-gasen, har ju monterat ett Bosch singelspjäll och det krävde bättre kunskap för att fungera bra så Patrik på BPH Performance kom o hjälpte mig att få ordning på det.

Har inte upptäckt något olje eller vatten läckage när jag varmkört, pumpen som tar hand om returoljan från turbon verkar fungera bra.

Har kvar att trycktesta turbo/intercooler & insug så att det inte läcker i något V-band eller svets.

Nu börjar det att torka upp på vägarna så det närmar sig att ställa på bilen och lite mer provkörning före den ska mappas.

Lite film:

https://youtu.be/MDK5LzBWJzs?si=iDsyYNnN_dG7AyYy

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Nu är turbo/intercooler/ insug trycktestat med ett kilo, alla röranslutningar är täta. Hade räknat med att något skulle ha läckt men allt var som tur tätt.
Vattenkylning till turbo/wastegate har också fungerat utan läckage.

Ställde på bilen för ca 14 dagar sen. Har kört upp en 1/2 tank så här långt utan problem.
Mappning är planerad i början på April.






_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7873



Nice, den kommer bli ett helt annat djur nu 😁😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nice, den kommer bli ett helt annat djur nu 😁😁



Ja, det känns redan nu under testkörning att det blir bra. När den ska mappas för sommaren så är det en OEM motor som gått kompressormatad sen ca 2014? Så det blir inte några spännande siffror. Mappas för att kunna köra o testa så att allt verkligen lirar.

Kommer att fortsätta med motor 2 snart, toppen är färdig. Ska få blocket uppmätt för att se vad man behöver för diameter & komp på kolvarna, ska köra E-85.
Bygget av bottendel, montering av topp osv kommer jag inte att göra själv utan det lämnas iväg till Patrik på BPH performance. Är han som mappar bilen.


Början på motor 2:

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Hade ett AEM V2 vatteninsprut monterat i bilen sen kompressortiden, så vi svetsade dit anslutning för vatten insprut på tryckröret före spjället.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 129



Har stressplatta Till S54 om du behöver borra blocket :-)

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Christer G skrev:
Har stressplatta Till S54 om du behöver borra blocket :-)


Klart intressant, till salu eller hyr du ut den?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 129



inte till salu men du kan få hyra den :-)

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Christer G skrev:
inte till salu men du kan få hyra den :-)


Då hör jag av mig till dig, tror att vi ska borra rätt så snart.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Lördags pyssel:



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Spännande, hoppas det gick bra.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
conman skrev:
Spännande, hoppas det gick bra.


Jo, det gick bra men lite krångel vart det.

Troligen för dåligt flöde i BTR, hade svårt att backa bränsletryck om jag förstod Patrik rätt.

2st tändspolar sa upp sig, men det fanns reserv så inget problem.

Motorn blev riktigt trevlig, 559Hk vid 7350Rpm & lite över 600Nm i vrid visade dynon vid 0,9bar. Med katalysator.
Vi kunde ha plockat nån till, men finns ingen orsak att göra det på en 21000mils motor.

Jag blev ägare 2016, bromsade den 2017 utan kattar. 471Hk vid 7600Rpm & vrid som låg svajigt på 450Nm
Bytte till DCT+MaxxEcu 2021, bromsade till 507Hk vid 7850Rpm & ca 480Nm, med kattar.
Så det går sakta mot lite mer effekt.

Det är samma bromsutrustning o bromsare vid alla 3 tillfälle.

Har vart supernöjd med kompressorn, men kul med Turbo igen.
Nästa bromsning blir med nybyggd motor & E-85 o lite öppnare avgassystem så vi kommer från onödigt mottryck. Får se om jag hinner i år.

Har någon motor störning sen jag byggde om, den liksom hickar till på gasen ibland på tomgång, ibland frikopplar när jag kör, händer ofta på låg last utan att jag får felkod vilket är konstigt, det har aldrig varit problem tidigare. Får börja att se över kablaget jag byggde om till E-gasen.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Ja lite strul ska det vara vid bromsning/mappning men kul med sund effekt ökning.

Mätte ni mottryck också?

Kör du original spolar eller har du gått över till något annat?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
conman skrev:
Ja lite strul ska det vara vid bromsning/mappning men kul med sund effekt ökning.

Mätte ni mottryck också?

Kör du original spolar eller har du gått över till något annat?


Ja, mottryck ökade på slutet. Så jag får bygga om sista delen av systemet med, gillar när den går tyst men den måste få andas ut med.

Kör med VAG spolar.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Har kört mycket med bilen nu, fått bra ordning på lådan så den växlar bra, gearcut o blippen funkar i stort sett bra.
Throttleblip/nedväxling är faktiskt bättre än tidigare, så det är bra.

Generatorn började att låta illa, beställde från Autodoc: 1800kr, passade o fungerade thumbs up





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 39



Jättefint bygge thumbs up
Funderade över din turboretur? kör du den igenom oljepluggen eller separat anslutning i tråget?
Mvh

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330 - Turbo
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Tackar, jo börjar på att bli rätt så nöjd med M3an nu.

Har en Catchtank under turbon, därifrån slang till tiltonpumen, o den trycker upp oljan till en ingång på ovansida oljetråget på v-sida motorn. Det fanns en oanvänd anslutning precis bredvid där oljestickan sitter.

Har ett par bilder:

Här ser du catchtanken, o slangen som går till vänster mot tiltonpumpen.



Dålig bild, men här ser du pumpens position mot vänster sida tråget, du kan se returens AN anslutning på tråget lite suddigt på bilden.



Tilton pump o Catchtank, båda från PPF.



Finns en avluftning på catchtanken, den har jag anslutit till en pet flaska, så jag kan se om pumpen inte klarar att flytta oljan.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 925


Trådstartare
Ser nu på bilder att vi modifierade burken rätt så mycket.
Kapade bort ca 50% eftersom turbon sitter så lågt monterad, flyttade avluftningen tillsidan av burken o svetsade på en extra fläns där den ansluter till turbon.

Så här ser den ut i dag:



Liten burk, men det funkar.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7873



Lasse Karlsson skrev:
conman skrev:
Ja lite strul ska det vara vid bromsning/mappning men kul med sund effekt ökning.

Mätte ni mottryck också?

Kör du original spolar eller har du gått över till något annat?


Ja, mottryck ökade på slutet. Så jag får bygga om sista delen av systemet med, gillar när den går tyst men den måste få andas ut med.

Kör med VAG spolar.

//Lasse


Du tror inte att det är katten som spökar? Jag skulle inte köra jättemycket mer effekt med kat än bad du gör nu.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38   >>
21 besök idag (130772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande