Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525i Touring
4019 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Ja då var det väl dags att bryta trenden med all små bilar här på forumet

Själv så har jag inte råd att ha både Banbil och "Vanlig" bil..

Så därför blev det en BMW 525I Touring, fast den är inte helt orginal längre! hehe'

Just nu:
-17" Falken ZE512 235 45 17ZR 94W
-K&N Öppet Sportluftfilter
-Casterbussning ifrån 750i
-M5 Bromsar och OK runt om.
-Alla chassi delar är nybytta utom kränghämmare.
-orginal Sportchassi + Nivå

Vill ha(drömmar):
M3(286hk) spis eller Stroke + kam och sportavgas.
M5:s Framvagnsbussning och kränghämmare (då dessa ändå har sett sina bästa dar)!
Få råd att köpa 8,5" och 9,5":s M5 fälgar (kylningen nu är för dålig, på bromsarna)
Eventuellt uppgradera bromsar fram till 750i:s 4:kolvsok.
Värre dämpare ohc fjädrar! Med en 15 - 5mm sänkning.
Dogleglåda!

Enda problemet är att den samtidigt måste fungera som en Familjebil med Så drömmen om en M5 Touring är ständigt <- "hammrande"

Bilder finns hos en BMW vänns sida:
http://ola.thomasson.nu/gallery/BMW-525i-Touring-1994

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Kul med ett udda val bland alla 318is -90

Vad väger en sådan klump? (Tänkte mest jämföra med min "så länge"-banbil, Saab 9000 CSE -94 på 1550kg thumbs down )

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Hej Johan.

Det är skönt att se att fler kör "kompromissen". Jag gjorde till förra året och hade fortfarande gjort det om yttre förändringar inte dikterat.
Blir det något banåka i år? Eller har du redan hunnit köra? www.bmwsc.com :shifty2:

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



TheProphet skrev:
Vill ha(drömmar):
M3(286hk) spis eller Stroke + kam och sportavgas.


Ett litet tips kan kanske vara en motor från någon Alpina. 2.8 (240 hk), 3.0 (250 hk) eller 3.2 (265 hk). Dessa motorer är baserade på samma block som din, och BMW's ventilkåpa torde passa rakt av. Mao borde det vara väldigt lätt att slinka igeom hos SBP med en sådan motor.

_________________
Anders Dauner
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Fasiken vad roligt med alla svar =)

Mats: Beror lite på vart man kikar: Enligt bok ska den väga ca 1550 Tankad och utan utrustning och förare! Men enligt regbeviset väger den 1700+ så jag tror det har blivit nått fel i registreringen.. Tor rden har blivit inreggad som en IX.. > nu har jag inte kört nått lätt och roligt, men denna anser jag vara väldigt lätthanterlig på banan då den är så bra balanserad

BTG: Näe i år har jag inte hunnit köra en enda gång! Var ner på Mitsverige igår men då så regnade det och så fick man inte köra! Säkerhet kalades det! > men men... Det kommer nog flera tillfällen och givetvis är vi med i BMWSC =) Men det är lite långt att åka söderöver dock för att få köra bana.. men nån sommar blir det iaf!

Anders Dauner: Ja det är klart värt att änka på då Fast en snabb gissning ifårn höften så tor rjag nog att Alpina motorerna är lite dyrare än M3:ans... Fast då håller ju Alpinorna bättre... hmmm jobbigt val... Nog för att 3,2 ifårn Alpina måste gå att trimma lite till

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Långt att åka, näeh...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Anders Dauner skrev:
TheProphet skrev:
Vill ha(drömmar):
M3(286hk) spis eller Stroke + kam och sportavgas.


Ett litet tips kan kanske vara en motor från någon Alpina. 2.8 (240 hk), 3.0 (250 hk) eller 3.2 (265 hk). Dessa motorer är baserade på samma block som din, och BMW's ventilkåpa torde passa rakt av. Mao borde det vara väldigt lätt att slinka igeom hos SBP med en sådan motor.


Nu tankte jag bara kolla om nagon kan bekrafta vad jag hort berattas fran mer an ett hall - namligen att de effekter som Alpina anger avser effekten pa bakhjulen och inte pa vevaxeln. Nan mer som hort detta

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Anders Dauner skrev:
TheProphet skrev:
Vill ha(drömmar):
M3(286hk) spis eller Stroke + kam och sportavgas.


Ett litet tips kan kanske vara en motor från någon Alpina. 2.8 (240 hk), 3.0 (250 hk) eller 3.2 (265 hk). Dessa motorer är baserade på samma block som din, och BMW's ventilkåpa torde passa rakt av. Mao borde det vara väldigt lätt att slinka igeom hos SBP med en sådan motor.


Nu tankte jag bara kolla om nagon kan bekrafta vad jag hort berattas fran mer an ett hall - namligen att de effekter som Alpina anger avser effekten pa bakhjulen och inte pa vevaxeln. Nan mer som hort detta


Det skulle inte förvåna mig alls! Men jag kan inte bekräfta det dock! och det vore helelr inte fel om det vore så! För då måste jag ju bara få tag på en alpina spis

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Sörpan skrev:
Långt att åka, näeh...



Heheh.. ja vissa har det värre då, jag har ju inte alltför långt till Mittsverige banan... fast det vore roligare med nån fler bana att kunna svänga på

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Mats Friberg skrev:
Nu tankte jag bara kolla om nagon kan bekrafta vad jag hort berattas fran mer an ett hall - namligen att de effekter som Alpina anger avser effekten pa bakhjulen och inte pa vevaxeln. Nan mer som hort detta

Jag har också hört det där berättas. Men jag tror inte riktigt på det. Isf borde de vara snabbare än vad de är. Däremot så är jag ganska övertygad om att den uppgivna effekten är något i underkant.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



TheProphet skrev:
Fast en snabb gissning ifårn höften så tor rjag nog att Alpina motorerna är lite dyrare än M3:ans... Fast då håller ju Alpinorna bättre... hmmm jobbigt val... Nog för att 3,2 ifårn Alpina måste gå att trimma lite till

Jag är inte så säker på att de är så värst mycket dyrare. Om de ens är det? Efterfrågan torde ju vara större på M-motorerna. Å andra sidan så är alpinorna färre till antalet. Kolla runt lite bland skrotarna och se vad du kan hitta.

_________________
Anders Dauner
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
TheProphet skrev:
Fast en snabb gissning ifårn höften så tor rjag nog att Alpina motorerna är lite dyrare än M3:ans... Fast då håller ju Alpinorna bättre... hmmm jobbigt val... Nog för att 3,2 ifårn Alpina måste gå att trimma lite till

Jag är inte så säker på att de är så värst mycket dyrare. Om de ens är det? Efterfrågan torde ju vara större på M-motorerna. Å andra sidan så är alpinorna färre till antalet. Kolla runt lite bland skrotarna och se vad du kan hitta.


Hmm har inte kikat på Alpina än.. men M3 har jag kollat nu! Klass A skick 32500 pix.. A1 28500... så jag vette fan.. har även hittat en till för 19500 privat.. men jag vette fasiken... En M5 torde ju vara ett bättre val då nästan... eller att satsa dirket på en banbil.. känner mig lite kluven nu

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Hej hopp, finns det någon Moderator som kan ta bort denna tråd?! Nämligen så att jag nu åtevänt denna bil till att bli min bruksbil, han bara med ett fåtal körningar. Nu så får ekonimin och tiden utvisa när en BMWcup bil kan byggas/köpas.

MVH

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525i Touring
4019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande