Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: MK Indy -04
7440 besök totalt
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Jag tänkte härmed presentera mitt lilla projekt i garaget.

I början av december 2003 så beställdes ett kit från MK Engineering i UK på en MK Indy, väntetiden var hela 2 månader så under den tiden hann jag fixa iordning garaget och putsa lite på delarna som skulle sitta i bilen.

11 februari dök äntligen det stora paketet upp som en försenad julklapp



Direkt in i garaget och redan samma kväll satt golvplåten på plats och ramen vändes



Drygt 1½ månad senare (slutet av mars) så skulle hjärtat in i bilen. Röd och fin som motorn är passar den bra i en svart bil.


26/4 så gjordes första SFRo besiktningen.
Den genomfördes utan några problem thumbs up

Sen kom den bedrövliga sommaren som tillät en hel del dagar och nätter i garaget. Jag jobbade på febrilt för att kanske hinna med att köra något under sommaren 2004. Entusiastisk som var så bokades t.o.m en reg besiktiningstid in SBP den 21 augusti.
Behöver knappast tillägga att jag fick skjuta upp den tiden 2ggr innan man äntligen stod där med godkänt protokoll

20/9 så var det så äntligen dags för 2:a SFRo besiktningen. Det blev ett litet äventyr med tanke på att bilen aldrig varit uppe i högre fart än 40-50km/h på gatan utanför garaget. Min SFRo-gubbe tryckte till med gasen ordentligt och passerade 120km/h efter en lagom kort tid
Naturligtvis så regnade det lite lätt denna dag och avsaknaden av vindruta gjorde sig påmind.
Det blev thumbs up även denna gång.

Glad i hågen så tog vi Indyn till Tullinge den 26/9 på Se7en days och fick äntligen köra bilen lite mer avancerat.


2 dagar senare var det dags för reg. besiktning här i Västerås. Tyvärr fick jag 4 anmärkningar som gjorde att jag fick återkomma den 14 oktober till dom.
Denna gång så klarade jag det, jag hade gått i mål

Jag var även tvungen att prova vinterföret med den . Det var en aning kallt vid tillfället


Nu står den i garaget för uppgradering och uppsnyggning och väntar på våren.
Eventuellt så ser ni bilen nere på Elmia i påsk.

Lite fakta:
Ram: MK Indy
Motor: Ford Pinto 2.0 med katalysator
Kylare: Nissan Micra
Generator: Hyundai
Tank: egentillverkad
Stolar: Cobra Roadster 7
Framlysen: MC
Baklysen: Land Rover Defender
Instrumentering Smiths Telemetrix


Hela projektet ska kunna ses på http://www.westeras.com senare.
Just nu strular jag lite med webbhotellet

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Rackarns fräck sjua???
Är motorn trimmad eller org?
Kan man fråga vad byggkostnaden slutade på eller?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
tackar

Motorn är än så länge original. Jag har ännu bara hunnit med 10 mil med den, så jag vill se att den funkar ordentligt innan jag modifierar den. Men planer finns

Kostnaden hamnade strax under 70'
Kunde kommit billigare om jag använt billigare delar som t.ex instrumentering, däck, stolar osv

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



ok...
Ja det är väl bäst att prova så allt
funkar innan man trimmar och grejar.
Då blir det mycket bil för pengarna.... thumbs up
Jag trodde det var dyrare men då förstår
jag varför det är så många som bygger sjuor!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Det går att bygga lite billigare och absolut att bygga dyrare

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Senaste bilden på min bil. Inte mycket ändrat utan mest putsat inför Bilsports mässa på Elmia i påsk.
Ni ser min bil tillsammans med andra i Locostswedens monter B02:17

[/b]

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Det ser fint ut. thumbs up
Du har inte lite fler bilder på bilen ? Jag skulle gärna se den både framifrån och bakifrån.

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Fler bilder finns på min hemsida www.westeras.com

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Några nya bilder bara på bilen innan vinterdvalan






_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Det måste ha blivit väldigt populärt att fota med cisterner som bakgrund, om man surfar runt på nätet så hittar man väldigt många bilar med den bakgrunden. Är det ngt speciellt med just cisterner....eller?
Gillar dock huvudobjektet väldigt mycket-när jag blir stor ska jag också bygga en!
(Det innebär ju att jag har hur många år som helst på mig, jag är ju bara 33 än så länge )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad gäller nu beträffande färdigsvetsade ramar från tillverkaren och besiktningen?
Eftersom den gick igenom klagade dom uppenbarligen inte på det i allafall.
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
Tobbe... skrev:
Det måste ha blivit väldigt populärt att fota med cisterner som bakgrund, om man surfar runt på nätet så hittar man väldigt många bilar med den bakgrunden. Är det ngt speciellt med just cisterner....eller?




Det är väl det mest spännande att ha i bakgrunden här i västerås

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493


Trådstartare
poh99 skrev:
Vad gäller nu beträffande färdigsvetsade ramar från tillverkaren och besiktningen?
Eftersom den gick igenom klagade dom uppenbarligen inte på det i allafall.


Med ett materialintyg från tillverkaren så gick det galant thumbs up

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: MK Indy -04
7440 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande