Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Koenigsegg - kränghämmare | 8 besök senaste veckan (5537 totalt) |
Ja, precis! När bilen vill kränga så böjer det i mittenbiten som är lagrad i mitten, antar att den är i fjäderstål eller nått sånt. Kränghämmarmodellen kallas någonting med Z, det beskriver ju utseendet rätt bra! _________________ Pär Hylander |
||
Låter bra efter omständigheterna iaf...
Snyggt jobbat allihopa! Lite OT, men tekniknisse kan inte låta bli. Biten i mitten böjer sig inte, på krängaren, den vrider sig lik en torsionsstav. Fjäderstål är det nog dock får vi hoppas... Om det nu var viktigt för ngn mer än mig. (Tänk om jag har fel nu... ) |
||
Kan vi be Magnus flytta över detta om hämmaren i en egen tråd? kräng Jo, jag skulle nog vilja påstå att den böjer sig, inte vrider sig. Tror vi behöver bättre bilder på den för att se tydligare (någon som har?), annars kommer bara Andreas och jag att göra såhär _________________ Pär Hylander |
||
Finns en tidigare tråd nånstans där kontstruktionen diskuterades.... tror jag
och nog är det väl fjäderstål den där pinnen i mitten.... Så länge båda hjulen går upp eller ner så "snurrar" den men går hjulen olika så måste biten böjas. _________________ Magnus Thomé |
||
Kanske lite OT: men ändock Koenigsegg...
Vad är det för snurra & växellåda i vagnen ?? Märke ev. egen tillverkning, cylindervolym etc, etc... ?? De ser ju klart "smaskiga" ut... Inget mumbo jumbo här inte !!! Jag menar, i det här fallet tär sig extrema Ferraris som dussinbilar i fråga om detaljarbete och säkerligen i prestanda ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
I grunden en Ford V8, kan det stämma med 4,6 liter? Diverse trim och kompressor. Kompressorn är kul, ser ut som en halv turbo, istället för avgasdelen sitter där en rem som drivs av vevaxel, kompressorn är rimligen uppväxlad rejält. Fabrikat på växellåden vet jag inte, tydligen italiens ivf. Den är jämför med växlådan i porsche 944 (transaxel med växellådan bak) mycket större till formatet, behövs väl för det höga momentet antar jag. _________________ Pär Hylander |
||
Motorn är som sagt en Ford V8, men jag tycker den förtjänar en lite mer ingående presentation. :-)
Helt i aluminium, 4 ventilsteknik givetvis med dubbla överliggande kammar per cylinderbank. Det är Fords "värsta" (tror jag...) standard V8 och sitter i nån variant av Mustang (Cobra??). När motorerna levereras till K skickas de direkt till en svensk trimmare som byter ut i stort sett allt, samt hänger dit kompressorn. Jag är tämligen ointresserad (och helt offside) av jänkebilar och dito motorer, men denna verkar godkänd. Det lilla jag redovisat här har jag fått från Magnus J när jag och Koni fick en rundtur på Koenigsegg i somras. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
[quote="ThomasT"]Det är nog dags för några bilder....
Jajust! På översta bilden syns ju den där skojjiga kompressorn tydligt! Vad är det som sitter på andra sidan motorn, den blåa prylen som ser ut som den ska oxo ska drivas av en rem möjligen? Styrservopump? _________________ Pär Hylander |
||
Torrsump _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
jorå, det stämmer vad ni säger! ni är bra pålästa
om vi börjar med kräng, så är det precis som MagnusT skriver, när bilen sätter sig snurrar bara staget, men när det kränger böjs det. Det är i fjäderstål och vi har provat med olika egenskaper för att hitta balansen. Motorn är en 4,6 ngt borrad med specialkolvar, dubbla ohc med rullvippor, portade toppar, ventiler utbytt, torrsump, kompressor. Bara en massa godis och mycket vrid |
||
Bilder o videos Koenigsegg - kränghämmare | 8 besök senaste veckan (5537 totalt) |