Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk2 -75 | 1, 2 >> 8001 besök totalt |
Ja här kommer "ännu en" escort mk2
Bilen inhandlades 2004 10 16. Då den förre ägaren haft den ståendes i 8 år så fanns det ett par skönhetsfel samt att motorn inte gick runt, dessutom hade ena framdäcker rostat fast så det snurrade inte.. Men vafan, det ordnar sig sen Gjorde upp affärem, baxade upp bilen på släpet och sen började vi fylla de med massa utbytesplåt som han hade, nya skärmar och sådana saker. Betalade för skönheten sen var det hemfärd.. Var inte så hemskt mycket rost på den ändå.. Är 2 rosthål i golvet i kupen sen är det ett hål i reservhjulsbaljan. Sen är det rost på skärmkanterna, men jag har ju nya skärmar runt om och fronten var lite illa däran.. men sån har jag också.. Och en huv och en bagagelucka! Massor med grejer, heh! Här står den i garaget hos mor och far och där står den än idag. Hände inte så mycket med den under ett tag pga dålig ekonomi, man är ju inte direkt rik när man pluggar. Under tiden hittade jag dock en donatorbil. En Ford Sierra 2.0i -85 med rasad kamrem.. Trodde att det bara skulle vara att hänga på en ny rem och köra men så var det tyvärr inte. Fick tag i en topp och fräsch kam i sthlm, åkte och handlade dem direkt.. På med nya toppen och tada, bilen funkar! En fungerande sierra för 1400:- inkl ny topp och kam. Uuuunderbart! Tog dock ett tag att få igång den men nu fungerar sierran och det är ju bra med tanke på att det är dennes motor som ska ner i escorten. När jag hade fått igång sierran och verkligen hört att motorn levde än en gång så började jag riva escorten.. nästan tomt. Lite tomt här med.. Elen ska ju också bort sen ska den slipas ren och sen ska jag flytta bromsservon.. ska sänkas ner en bit annars blir det trångt.. Sen ska jag väl lacka den i någon fin kulör.. Lite saker som blev "över" Lite fler saker som blev "över" Lite skev bil och enögd.. Men ska väl styras upp det med.. Får se hur fasiken jag gör med kardanen och elen då dessa är mina största "problem" just nu.. Tror att jag tar elen från sierran och flyttar över den till escorten.. Sen kommer jag nog även ta kardantunneln från sierran istället för att bygga en egen. Blir tyvärr trångt för typ9 lådan om jag ska ha kvar orginaltunneln.. Kommer väl uppdatera när det händer något Tjing tjing! _________________ Markus Vidman |
||
Hej! Det skall bli kul att kunna följa detta projektet . Angående ditt växellådsproblem så har jag sett i en tidning att vissa börjar på att bygga på en automatväxlad bil för där går typ9 lådan in. Men man kan ju även ta fram släggan och skohornet så skall det visst gå .
mvh Jim _________________ Jim Svensson |
||
Jo, kardantunneln ska visst vara större i automatbilarna.. Dock så har man ju ingen sån så man får ju arbeta med det man har _________________ Markus Vidman |
||
Skruvade lite idag.. Dock blev det mest skruvandes på sierran. Skruvade bort allt skit så lyftet av motorn kommer så snabbt och smidigt när det väl blir av (förhoppningsvis nästa helg).. tog bort kardanen och började smida lite planer, tog lite mått och skickade några mail till england
Skruvade även bort en framskärmen på escorten då denne ska bytas.. massa kex på den.. Massor med kex på bägge framskärmar och på fronten. Får se hur fasen det blir med det där.. Tog även bort stötfångaren fram och det andra lyset så att stackarn inte ser enögd ut längre Började bekymra mig lite om elen.. men efter att ha tittat på kopplingschemat så verkar det inte vara så jävla avancerat. Det mesta måste dras om på nytt och en del grejre ska bytas.. Ska ju även flytta batteriet till skuffen pga utrymmesskäl.. Så tills nästa gång! _________________ Markus Vidman |
||
Lyfte ur motorn och låda från sierran idag. Gick relativt smärtfritt. Fyllde även sierran med en jävla massa skrot från escorten
Får se vad som händer nästa gång.. mycket som "borde" göras.. 1. mäta gamla tråget och börja skissa på hur jag ska bygga om tråget på pinton 2. byta kardantunnel på escorten till den som sitter på sierran, heh! 3. styra upp vettiga motorfästen.. eller om man kanske ska stummontera den.. hmm 4. rengöra och lacka motorrummet.. Undrar vilken kulör jag ska ha.. funderade lite på vitt.. men jag vettefan.. grå kanske.. Nån som har nått sjyst tips? Listan kan nästan göras oändlig så jag slutar här.. Blev tyvärr inga bilder idag då kameran var utlånad till tjejens svåger. Men nästa gång så! Så tills nästa gång.. _________________ Markus Vidman |
||
Skruvade lite idag.. Blev inte supermycket gjort, men tillräckligt för att jag ska vara nöjd iaf.
Började med att jag moddade kardanen, mätte den och det "ska" stämma.. Visar sig sen. Tog bort den andra framskärmen.. Började sfundera på om man kunde sätta bromsservon på ett helt annat sätt.. Ska forska mer i detta.. Tog ur det sista av baksätet också.. Erkänn att det skulle se fett ut! Dock är dem för breda, det skulle nog inte passa så bra med orginalskärmarna tror jag, kanske om jag breddar någon gång. Måste uppenbarligen byta ut fjädern på vänstra sidan.. Eller om man ska korta något varv istället Mja, blev ett par bilder till, men detta duger för er.. De andra bilderna är mer för min skull Råkade även döda min kaprondell idag också.. heh, får be farsan sno med sig en tigersåg hem istället :] Nåja, tills nästa gång! _________________ Markus Vidman |
||
Tjena! det ser ju ut att hända en del i garaget iaf . Jag satt och kollade på bilderna och såg att du har en plåt mellan bagageutrymmet och baksätet,är den originalmonterad? det var där inte på min . Vad är där för dimension och et på fälgarna?
mvh Jim _________________ Jim Svensson |
||
Ehm, jadu.. jag antar att det är orginal.. Fast jag vet inte. är första escort mk2an jag pysslar med så jag vet inte. Jag har iaf inte satt dit den, heh. ÄR 15" fälgar.. Vet inte vilken ET det är dock.. Satt på Morsans föredetta ford escort kombi Edit: Vad tror du om att sätta bromsservon sådär? blir pedalen för stum? tankar? Eller man kanske bara ska flytta ner staget lite.. Lite krökt: orginal: Vad tror du? _________________ Markus Vidman |
||
Blev lite i helgen, har inte skruvat så mycket med min egna bil på ett tag pga jag hjälpt en kompis med sin skyline.. som numera funkar väldigt bra
Nåja, rengjorde mest massa grejer, rätt smutsigt var det. Slipade och grundade även motorrummet lite. Har dock inte bestämmt vilken färg det ska bli än.. Målade även bromsservon då jag hade lite tid över när primern torkade Så nu ska oljetråget moddas sen ska det filas på nya motorkuddar (kanske köra stummonterat) eller köra med volvokuddar.. får se hur det blir.. Tills nästa gång! _________________ Markus Vidman |
||
Har blivit lite gjort.. Inte mycket dock.. Men lite
Var och målade lite i bilen.. fick bli vitt i motorrummet, jag vet att det kommer bli skitigt fort och sånt men det skiter jag faktiskt i.. Är en ljus och bra färg.. Dessutom SER man om det läcker olja Har även tagit bort båda skivorna och oken nu. Dock fick jag inte bort bromsskölden på NÅGON av sidorna.. Dem jävlarna sitter som berget! Någon som har nå tips? De sportiga skivorna! Ska inhandlas skivor från en sierra med ABS eller V6 inom en snar framtid (hoppas jag iaf) Får se om det blir nå moddning av oljetråg nu i veckan.. Måste bli gjort snart känner jag. Tror nog att det kommer finnas andra problem som kommer ta en jävla massa tid.. som elen t.ex.. Huah. Nåväl, tills nästa gång! _________________ Markus Vidman |
||
Bultarna till bromssköldarna kan man få spöa eller värma ordentligt. Annarts går det att bara kapa bort skallarna också...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
okej.. men, kapar man skallarna borde väl resten av bulten sitta kvar någonstans? och det är väl inte så jääääääkla bra misstänker jag, heh. Vet du diameter på V6 skivorna? Tänkte om man kanske inte behöver ta bort skölden utan kan låta dem sitta.. Var något mer jag tänkte fråga dig förut men har glömt bort det helt.. heh, du kanske får ett PM eller nått sen _________________ Markus Vidman |
||
Hej
Bultarna sitter bara i spindeln/fjäderbenet och gör knappast någon skada. V6/ABS-skivor är 260 mm så de får inte plats med sköldarna kvar (de är mest ivägen ändå...). Du får höra av dig när du kommer på vad du vill veta ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
okej, så sköldarna är inget man MÅSTE ha? Tänkte vid eventuell besiktning och sånt.. /Markus _________________ Markus Vidman |
||
Jamen dåså! Då försvinner dem bort nästa gång jag är i garaget oljetråget har börjat moddas nu iaf, började lite blygsamt igår men blev inte klara pga otillräcklig information från min del, heh. Nåväl. Nästa gång det jobbas med tråget borde det hinna bli klart. Hoppas jag iaf _________________ Markus Vidman |
||
Monterade ihop min motor igår, Upptäckte att du måste troligtvis modifiera oljepickupen också för annars får du inte på tråget igen.. Speciellt om du moddar i framkant så bulan blir mindre.
Fick i motorn och växellådan i bilen efter lite pyssel. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Jopp, har räknat med att få modda pickupen också. Får se hur jag ska modda den sen när tråget är klart. Hur gjorde då? Har hört vissa som bara bockat pickupen lite så den går dit.. _________________ Markus Vidman |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk2 -75 | 1, 2 >> 8001 besök totalt |